امسال افزایش کشف حجاب و بی‌بندوباری نداشتیم

به گزارشافکارخبر،سردار سعید منتظرالمهدی در بیست ویکمین نشست کارگروه عفاف و حجاب کشور که با حضور دستگاه‌های مرتبط اعم از نمایندگان مجلس و نهادها و سازمان‌های مسئول تشکیل شد، گفت: پلیس، آخرین ایستگاه در بین ۲۶ دستگاه مسئول در امر عفاف و حجاب است.

وی در ادامه اصلی‌ترین علت بدحجابی و تبرج در جامعه از منظر روان شناسی را، کاهش اعتماد به نفس، دانست و افزود: زنان و مردان ما بالفطره دین مدار هستند و خوشبختانه در سال جاری نیز، افزایش کشف حجاب و بی‌بندوباری نداشتیم اما بهرحال، در برخی از نقاط، تجری و بدحجابی وجود دارد.

منتظرالمهدی با اشاره به اینکه در موضوع عفاف و حجاب، همگان باید به میدان آمده و نقش خود را ایفا کنند، گفت: اگر شرکای اجتماعی پلیس وظیفه خود را در راستای افزایش عفت عمومی و حجب و حیا در جامعه، به درستی انجام دهند، دیگر نیازی به اقدام پلیس نیست.

معاون اجتماعی ناجا بر اهتمام جدی پلیس در ایفای نقش سلبی خود و حتی فراتر از آن، در حوزه پیشگیری و آموزش همگانی، تأکید کرد و گفت: تقویت حوزه ایجاب و پیشگیری اجتماعی، با هدف کاهش هزینه‌های حاصل از مداخله و مقابله انتظامی، صورت می‌گیرد.

این مقام ارشد انتظامی تأکید کرد: نیروی انتظامی بر سر اصول خود پافشاری می‌کند و پاسداری از ارزش‌های والای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در جبین و پیشانی مأموریت‌های خود می‌داند.

به گفته وی، پلیس همواره به امنیت اخلاقی جامعه و فراهم کردن زیرساخت‌های این مهم، توجه ویژه دارد تاجایی که تأمین این بخش از امنیت برای آحاد مردم، از دغدغه‌های اصلی فرمانده نیروی انتظامی است.

منتظرالمهدی خاطرنشان کرد: پلیس در کنار دیگر شرکاء و نهادهای مسئول در مأموریت پراهمیت عفت عمومی و حجب و حیا، می‌تواند چهره و سیمای شهر را به طلیعه و منظری از جامعه اسلامی تبدیل کند.

در ادامه این جلسه گزارش کاملی از اقدامات ایجابی توسط معاونت اجتماعی و اقدامات سلبی توسط پلیس امنیت اخلاقی در حوزه عفاف و حجاب ارائه گردید که طی آن، اکثر اعضای این کارگروه ضمن تشکر از اقدامات نیروی انتظامی در این موضوع، به پیشگامی و تنها بودن این نهاد حاکمیتی در میدان عمل به قانون، اذعان کرده و متعهد شدند وظایف خود را به نحو احسن انجام می‌دهند تا نیاز به اقدامات سلبی پلیس، کمتر شود.

مدیریت واحد، راهکار برون رفت از معضل بدحجابی


همچنین در این جلسه، جانشین معاون اجتماعی ناجا گفت: اگر همه متولیان ذیربط در بخش عفاف و حجاب به عرصه بیایند، بسیاری از کاستی‌ها و نواقص برطرف می‌شود.

به گفته وی نباید امور مربوط به این حوزه، به گونه ای پیش رود که نیرو‌های ارزشی به مرور، غفلت پیشه کرده و دچار انفعال و بی تفاوتی شوند.

جانشین معاون اجتماعی ناجا افزود: محیط جامعه نقش موثری در رفتارهای افراد داشته و درواقع بخش قابل توجهی از مردم، تابع شرایط محیطی هستند.

وی با بیان این که ماموریت عفاف و حجاب، چند وجهی و پیچیده است، گفت: همه باید با تمام توان و نیرو‌های خود به میدان آمده و هرکس از خود شروع کند؛ هیچگاه نباید دست از امر به معروف و نهی از منکر بکشیم و نقش اجتماعی و نهادی خود را به نحو شایسته ایفاء کند.

وی راهکار برون رفت از این معضل فراگیر در جامعه را مدیریت واحد عنوان کرد و گفت: اقدام هماهنگ و منسجم همه دستگاه‌ها، بی شک منجر به نتیجه موثر می‌شود.

بدحجابی ناشی از محیط‌های کاری، جبر دوستانه و غفلت است


در ادامه، صیادی دبیر ستاد مرکزی صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی وزارت کشور گفت: در صد کمی از بدحجابان و بدپوششان جامعه به صورت مغرضانه و هدفمند، بد حجابی در جامعه را ترویج می‌کنند.

به گفته وی، بدحجابی در جامعه ما ناشی از غفلت، ناآگاهی، جبر دوستانه و یا محیط‌های کاری است.

صیادی با اشاره به اینکه در حال حاضر در استفاده نا به جا از لوازم آرایش و همچنین مناسبات و مراودات اجتماعی نیز با ناهنجاری روبرو هستیم، گفت: متاسفانه روابط فعلی حاکم بر محیط‌های کاری، عمومی، تفرجگاه‌ها، مسیرهای کوه پیمایی، سینما و تئاتر و … مورد تایید نبوده و شرایط ناهنجاری وجود دارد که اصلا زیبنده جامعه ایرانی - اسلامی ما نیست.

وی با بیان اینکه لازمه پیشگیری و برخورد با این موارد، حضور جدی تر همه دستگاه‌ها در میدان عمل به قانون است، گفت: باید نارسایی‌ها و حمایت‌های قانونی مورد نیاز همه دستگاه‌های مرتبط با موضوع عفاف و حجاب، در جلسه ای مطرح شود تا با تجمیع آنها، بتوان برای کسب پشتیبانی‌های بعدی، پیگیری و اقدامات لازم، برنامه ریزی کرد.

به گفته دبیر ستاد مرکزی صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی وزارت کشور، براساس سنجش صورت گرفته در خصوص سرمایه‌های اجتماعی جامعه در سطوح کلان، میانی و خرد، مشخص شد که در بخش میانی و عملیاتی، نیروی انتظامی در منظر مردم از جایگاه عالی و مناسبی برخوردار است؛ عملکرد پلیس پس از اساتید دانشگاه و معلمان، بیشترین رضایتمندی مردم را به همراه داشته است که باید کسب این رتبه را به نیروی انتظامی، تبریک گفت.

وی با تاکید بر این که حفظ این جایگاه کار سنگینی است، گفت: ما به اعتماد مردم نیاز داریم تا انضباط اجتماعی و عمومی، پایدارتر شود.

دبیر ستاد مرکزی صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی وزارت کشور، گفت: رشد رضایتمندی مردم از ناجا باید مد نظر باشد تا اعتماد و رضایت مردم بیشتر شده و پیوند ناجا و مردم عمیق تر شود، چراکه این مهم به صورت مستقیم، بر امنیت عمومی و اجتماعی تاثیر می‌گذارد.

به گفته وی باید مخاطب مأموریت‌های خود را شناخته و نیروهای معتمد و آشنا به آداب معاشرت با مردم، را انتخاب کنیم.

صیادی با اشاره به اینکه لازم است از تجارب ۳۵ ساله بعد از انقلاب به نحو شایسته بهره بگیریم، گفت: نباید هنوز به دنبال آزمون و خطا باشیم و همواره تجربه‌های گذشته را تکرار کرده و بار دیگر آنها را تجربه کنیم.

وی عرضه پوشاک مناسب جامعه را نیز حلقه گمشده فرآیند تولید، توزیع و عرضه لباس دانست و گفت: لازم است تا در فروشگاههای زنجیرهای، البسه مناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی، ارائه شود.