۲۲ اقدام برای مقابله با «ال‌ نینو» در ایران

به گزارشافکارخبر،در پی صدور نامه چیت‌چیان وزیر نیرو برای مقابله با زمستان سخت ۹۴؛ مرتضی اکبرپور معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور درباره آمادگی‌ها در این باره به تسنیم عنوان کرد: پس از صدور نامه وزیر نیرو درباره هشدار در زمینه بروز «ال‌نینوی» مراتب لازم برای آمادگی‌ها به استانها و ۱۴ کارگروه وزارتخانه‌ها ابلاغ شد.

وی ادامه داد: همچنین با رویکرد مقابله در برابر این حادثه با ابلاغ بخشنمامه که دارای ۲۲ پیوست است تمهیداتی لحاظ می‌شود تا کانال‌ها و رودخانه‌ها رصد شود تا اگر لایروبی نیاز داشتند این کار صورت پذیرد، همچنین، هر گونه توان پاسخگویی برای مقابله با بروز «ال‌نینوی» در نظر گرفته خواهد شد.

معاون آمادگی و مقابله مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: بنابراین تمام استانها و مدیریت بحران‌ها برای این امر جهت هر گونه مقابله و اقدامات لازم دستورات لازم را دریافت کردند.

ال نینو چیست؟

رویداد ال نینو یا نوسان جنوبی یکی از مهمترین و شاخص ترین رویداد‌هایی است که منجر به ظهور نا به‌هنجار‌ی‌های بزرگ آب و هوایی در بسیاری از نقاط جهان می‌شود. هواشناسان و اقیانوس شناسان جهان در سالهای اخیر مطالعات زیاد و دقیقی در مورد مکانیزم ایجاد ال نینو و تاثیرات متقابل جو و اقیانوس انجام دادند، به‌ویژه مطالعات گسترده‌ای در ارتباط با ناموزونی دما در سطح دریا و نوسانات فشار جو در سال‌هایی که ال نینو رخ می‌دهد انجام گرفته است، مجموعه این تغییرات را به‌نام نوسانات جنوبی می‌نامند که با کلمه اختصاری ENSO(ElNino Southern Oscillation) یعنی ترکیبی از دو کلمه ال نینو و نوسانات جنوبی است به‌کار می‌رود.

براین اساس بنا بر اعلام مرکز ملی اقیانوس شناسی آمریکا NOAA در تاریخ ۹ جولای ۲۰۱۵، وضعیت هشدار وقوع النینو برای شاخص دورپیوندی انسو صادر شده است. بر این اساس احتمال وقوع پدیده بزرگ مقیاس النینو در طی زمستان نیمکره شمالی ۱۶-۲۰۱۵ به بیش از ۹۰ درصد افزایش یافته است. این اخطاریه اذعان دارد که این وضعیت با احتمال بیش از ۸۰ درصد تا بهار ۲۰۱۶ در نیمکره شمالی تداوم خواهد یافت. شایان ذکر است که اکثر مدل‌های هواشناسی اعتقاد دارند که در طی ماه‌های آینده با یک سوپر النینوی قوی و شاید شدیدتر از سوپر النینوی سال ۱۹۹۷ میلادی مواجه خواهیم بود که مشابه آن در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.

پدیده النینو می‌تواند از جنوب شرق آسیا و استرالیا تا هند، ایران، آمریکای شمالی و کانادا تاثیرات قابل توجهی بر اقلیم جهانی داشته باشد. به‌عنوان مثال، در زمان وقوع این پدیده، خشکسالی و دمای بیشتر از نرمال را در بخش‌های وسیعی از استرالیا، شبه قاره هند و غرب کانادا رخ می‌دهد که یکی از تبعات آن وقوع آتش سوزی‌های گسترده در مناطق جنگلی مذکور، به دلیل کاهش نزولات جوی، است.

همچنین در زمان وقوع پدیده النینو تعداد طوفان‌های اقیانوس اطلس کاهش قابل توجه و تعداد طوفان‌های سهمگین بخش مرکزی و غربی اقیانوس آرام افزایش می‌یابد. النینو می‌تواند منجر به وقوع سیلاب‌های مهیب و گسترده در بخش‌هایی از آمریکای جنوبی از جمله کشور پرو و نواحی جنوب غربی و جنوبی ایالات متحده به خصوص ایالت کالیفرنیا شود.

دستور چیت‌چیان برای مقابله با زمستان سخت ۹۴؛ آماده‌باش ستاد بحران


در نامه چیت‌چیان وزیر نیرو به هوشنگ فلاحتیان آمده است: طبق گزارش‌های واصله، در فصول پائیز و زمستان پیش‌ِرو(و به‌ویژه در ماه‌های مهر و آبان) به‌دلیل بروز ال‌نینوی قوی، احتمال وقوع زمستان بسیار سرد و بارش‌های زیاد در ایران وجود دارد. در این صورت، احتمال روی‌آوری به گرمایش توسط برق، افزایش خواهد یافت.(مشابه زمستان ۱۳۸۶)، لذا ضروریست اقدامات زیر به عمل آید و سایر تدابیر لازم به‌کار گرفته شود:

۱. پیش‌بینی ذخیره سوخت مایع کافی در نیروگاه‌ها که در صورت افزایش مصرف گاز طبیعی در سایر بخش‌ها و کاهش تأمین گاز طبیعی برای نیروگاه‌ها، بتوان تداوم تولید نیروگاه‌ها را تضمین نمود.

۲. پیش‌بینی توان تولید لازم در برنامه تعمیرات سالانه نیروگاه‌ها در فصول سرد.

همچنین در نامه سازمان مدیریت بحران هم آمده است: پیرو نامه شماره ۸۹۹۶۴ مورخ ۹۴.۰۷.۰۸ و عطف به نامه شماره ۹۴.۳۲۶۲۱.۳۱.۱۱۰ مورخ ۹۴.۰۷.۱۵ وزیر نیرو در خصوص احتمال وقوع زمستان بسیار سرد و رخداد النینوی قوی در پاییز و زمستان امسال بهویژه در ماههای آبان و آذرماه و همچنین بارشهای زیاد و وقوع سیل شدید در کشور وجود خواهد داشت، ضروری است ضمن اطلاع رسانی به سازمانها، ادارات و نهادهای ذیربط برنامه ریزیهای لازم در راستای ارتقای حفظ آمادگی و اقدامات ذیل در اولویت کاری قرار گرفته و سایر تدابیر لازم اندیشیده شود.