شاکری: به جای شهرداری باید خود را مذمت کنیم

به گزارشافکارخبر،مجتبی شاکری در جریان یکصد و نودو هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران و پس از استماع گزارش معاون شهرسازی و معماری شهردار درباره طرح انضباط اجتماعی در منطقه ۱۲، گفت: اعضای شورای شهر بدون اینکه مطالعات طرح مذکور را دیده باشند بودجه آن را تصویب کردند و اکنون شهرداری را مذمت می‌کنند در حالیکه باید خود را مذمت کنیم.

وی با تأکید براینکه براساس بررسی‌های کمیسیون برنامه و بودجه اعتبارات پیش بینی شده برای منطقه ۱۲ در سرفصل‌های مختلف ۴۰۰ میلیارد تومان است، گفت: این درحالی است که طرح‌های پیشنهادی شهرداری در حوزه شهرسازی و معماری نیازمند هزار میلیارد تومان اعتبار است.

شاکری با اشاره به اینکه در منطقه ۱۲ دو هزار نقطه میراثی وجود دارد خاطرنشان کرد: چرا باید جلوتر از سازمان میراثفرهنگی حرکت کنیم به نظر می‌رسد این سازمان باید برای نقاط مذکور برنامه ارائه کند.

به گفته وی شهرداری تهران عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر نیست و مداخلاتش در این حوزه نیز هیچ توجیحی ندارد.

این عضو شورای شهر تهران یاداور شد: از طرفی هیچ تصویر روشنی از آینده محله هرندی ارائه نمی‌شود و تنها به این جمله بسنده می‌شود که قرار است این محله بهسازی شود.

وی در خاتمه سخنانش با اشاره به وجود ۹ قومیت مختلف در محله هرندی تهران اظهار کرد: شهرداری باید پاسخ دهد با چه مکانیسمی می‌خواهد هویت را به این محله بازگرداند. درحالی که در این منطقه هویتی وجود ندارد.

این اظهارات شاکری با واکنش تند مهدی چمران مواجه شد که به او پاسخ داد: اگر این محله هویت ندارد پس کجا هویت دارد؟ منطقه ۱۲ مرکز هویت شهر تهران بوده و قدمت محدوده میدان مولوی ۷ هزار سال تخمین زده شده که از ری هم قدیمی‌تر است.

به گزارش تسنیم، مرتضی طلایی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به اینکه ۷۶ درصد جمعیت ساکن در محله هرندی در معرض خطر ابتلا به آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، افزود: ۲۴ درصد ساکنان این محله غیرایرانی هستند و ۳۰ درصد سکنه بیکارند.

به گفته وی ۸۵ درصد خانواده‌های ساکن در محله هرندی توسط مردان سرپرستی می‌شود که میانگین درآمد شاغلان آنها یک میلیون تومان است و ۱۵ درصد باقیمانده که زنان سرپرست خانوار آنها را اداره می‌کنند دچار معضل بیکاری سرپرستشان هستند.

طلایی با اشاره به اینکه بازگشایی معابر می‌تواند نقش راهگشایی در علاج آسیب‌های اجتماعی محله هرندی داشته باشد، اظهار کرد: اقداماتی مانند جمع آوری بی‌خانمان‌ها فقط مسکن است اما با بازگشایی معابر حیات اجتماعی در این محله جاری می‌شود.

محمدمهدی تندگویان نیز در این رابطه اظهار نظر کرد و گفت: هنوز هیچ یک از مطالعات مدون شهرداری درباره منطقه ۱۲ به شورا یا هر نهاد دیگری ارائه نشده است.

وی افزود: محله‌ای که ده‌ها سال برای معضلات آن چاره جویی نشده می‌تواند دو ماه دیرتر در معرض مداخله قرار بگیرد و در عوض در این مدت مطالعات انجام شده به همه اعضای شورا ارائه شود تا در جریان جزئیات این مسئله قرار بگیریم.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر که خود را بزرگ شده منطقه ۱۲ و محله هرندی عنوان می‌کند مشکل اصلی این محله را کوچ ساکنان اصلی عنوان کرد و گفت: باید اصالت‌ها در این محله احیا شود.

به گفته وی وضعیت محله هرندی مشابه خرمشهر است که عده زیادی از افراد غیربومی به طمع تسهیلات به این منطقه مهاجرت کردند و بافت آنجا را دستخوش تغییرات قرار دادند.

تندگویان بر ضرورت برنامه ریزی شهرداری تهران به صورت غیرمتمرکز تأکید کرد و گفت: نباید تنها برای محله هرندی تصمیم گیری کنیم تا آسیب های اجتماعی به سایر محلات پس بزند.

وی همچنین خواستار شفاف سازی نقش دولت در احیای منطقه ۱۲ و محله هرندی شد.

معصومه آباد عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران اما برخلاف همکارانش معتقد بود شهرداری تلاش قابل تقدیری در منطقه ۱۲ انجام داده و مشکل اصلی فقدان مطالعات نیست بلکه نبود برنامه‌های پیشگیرانه مشکل فعلی طرح‌های پیش بینی شده در منطقه ۱۲ است.

وی با لحن تندی از کسانی که ارائه خدمات اورژانسی به بی خانمان‌ها را زیر سوال می‌برند، انتقاد کرد و گفت: این اظهارات خلاف عدل و انصاف است اگر خدمات حمام، یا تن پوش و پاپوش به این گروه آسیب دیده ارائه شده است حتماً ضروری بوده و نباید این اقدامات را زیر سوال ببریم.

به گزارش تسنیم، مهدی چمران نیز در جمع بندی اظهارات همکارانش درباره فصل معماری و شهرسازی پروژه احیای منطقه ۱۲ اظهار کرد: این طرح فاقد مطالعه نبوده و شهرداری ماههاست به آن ورود کرده است حتی طرحهای موضعی برای محلههای سیروس و اودلاجان در شورای سوم تدوین و ارائه شده است که اجرای آن در قالب یک طرح متمرکز و همه جانبه اکنون در دستور کار قرار گرفته است.