به گزارشافکارخبر،سیدحسن هاشمی در حاشیه بازدید از مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی ایران با اشاره به کمبود تخت ویژه بیماران اعصاب و روان و با بیان اینکه متأسفانه به بیماران اعصاب و روان کم‌توجهی شده است، اظهار کرد: با وجود ۴۰هزار بیمار اعصاب و روان در کشور متأسفانه تنها امکان بستری کمتر از ۱۰هزار نفر از این تعداد را داریم و این در حالی است که ۵۰ درصد این بیماران از بیماری خود مطلع نیستند و یا اصلاً برای درمان مراجعه نمی‌کنند.

هاشمی با اعلام اینکه باید بیمارستان‌های جدید روانپزشکی برای رفع کمبودها در کشور ساخته شود، عنوان کرد: اگرچه این امر در کوتاه‌مدت میسر نیست اما دولت درخصوص توجه ویژه به حوزه روانپزشکی و سوختگی اهتمام ویژه‌ای دارد و از هیچ نوع حمایتی دریغ نخواهد کرد.

وزیر بهداشت با تأکید بر " چندین برابر تعداد تخت فعلی نیازمند ایجاد تخت جدید برای بیماران اعصاب و روان هستیم " گفت: برای رفع کمبودها همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت.

هاشمی همچنین با قدردانی از موفقیت‌های علمی و کسب رتبه‌های برتر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران و اساتید این بیمارستان از آغاز اجرای ارائه مشاوره‌های سلامت روان برای هشت میلیون نفر جمعیت کشور خبر داد و ابراز کرد: امیدواریم با اهتمام جدی دولت در مسئله اشتغال و رفع مشکل بیماری به‌عنوان یکی از بروز بیماری‌های روانی، شاهد کاهش تعداد این بیماران در کشور باشیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بیماران اعصاب و روان مظلوم واقع شدند، عوامل مؤثر فراوانی را در به‌وجود آمدن اختلالات روانی مؤثر دانست و از آن جمله مسئله بیکاری، تغییر سبک زندگی، کم شدن صله رحم، بالا رفتن سطح توقعات و تجمل گرایی و … را ذکر کرد.

به گزارش وزارت بهداشت، هاشمی با بیان اینکه نشاط عمومی و افزایش آن در جامعه می‌تواند از بروز چنین بیماری‌هایی کم و به درمان بیماران کمک کند، گفت: امروز در طب نوین تمامی این بیماری‌ها قابل درمان است و اگرچه ۵۰ درصد مبتلایان به این نوع بیماری‌ها از بیماری خود اطلاع ندارند و یا به پزشک مراجعه نمی‌کنند به نظر می‌رسد بایستی در حوزه بهداشت عمومی بیماریابی صورت پذیرد تا با شناسایی زودهنگام چنین بیماری‌هایی نسبت به درمان آن نیز اقدام شود.

وی در خصوص دارو و هزینههای درمانی بیماران اعصاب و روان نیز خاطرنشان کرد: این بیماران باید دوره طولانی دارو مصرف کنند، داروهایشان بسیار پُرهزینه است، حمایتهای بیمه از آنان کم است و اخیراً بیمهها تسهیلاتی را ایجاد کردند که امیدواریم حمایتها در این بخش افزایش یابد.