رودخانه شریان‌های اصلی حیات در حال خشکیدن

به گزارشافکارخبر،تراکم جمعیت و گسترش فعالیت‌ها در چند دهه اخیر منجر به افزایش مصرف سوخت، انرژی و آب شده است که به تبع آن با تولید بی رویه زباله، پساب‌های صنعتی و فاضلاب همراه بوده است به طوری که در چند سال اخیر شاهد آلودگی جدی آب در تعدادی از رودخانه‌ها و تالاب‌های کشور هستم.

رودخانه‌ها بعد از عبور از مسیر‌های طولانی در طبیعت با انواع و اقسام زباله‌ها، پسباب‌‌های خانگی و صنعتی و گاه سمی آلوده می‌شوند و در نهایت منبعی برای تامین آب آشامیدنی می‌شوند که اگر این روند ادامه پیدا کند بی تردد روزی می‌رسد که دیگر آب رودخانه‌ها قابل آشامیدنی نیستند.

رودخانه‌ کرج، رودخانه کارون تالاب انزلی تنها چند نمونه از منابع آبی کشور هستند که با بحران جدی آلودگی روبه رو هستند.

*رودخانه کرج، کم توجهی‌ مردم و مسئولان


رودخانه کرج به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع تامین آب آشامیدنی استان تهران و آب کشاورزی اراضی بالادست کرج به واسطه بی‌مهری برخی از شهروندان و مسئولان هر روز بیشتر به سمت خشک شدن پیش می‌رود.

ورود انواع و اقسام زباله‌های ساختمانی، سموم کشاورزی، نفت و گازوئیل‌ از طریق منازل مسکونی، رستوران‌ها و مراکز صنعتی به حاشیه رودخانه‌ کرج که زندگی موجودات زیستگاه آن ها وابسته به این رودخانه است را با خطر انقراض رو به رو کرده است که از جمله آن ها می‌توان به ماهی خال قرمز که زیستگاه اصلی آن رودخانه کرج است اشاره کرد. در حالی که رودخانه کرج در مسیر جاده کرج - چالوس قرار دارد و از این محور می‌توان به عنوان یک مسیر توریستی و گردشگری مهم استفاده کرد.

* رودخانه‌های گوهر رود و زرد جوب‌ شاهراه مرگ تالاب انزلی


رودخانه‌های گوهر رود و زر جوب که روزی شریان‌های اصلی تالاب انزلی به شمار می‌آمدند هم اکنون به شاهراه مرگ این تالاب تبدیل شده‌اند. این دو رودخانه در مسیر ورودشان به تالاب انزلی مقدار زیادی مواد سمی، زباله‌های بیمارستانی و پساب‌های صنعتی شهر رشت را به درون این تالاب بین المللی می‌ریزند.

*رودخانه کارون، خطر شوری آب و فاضلاب کارخانه‌های نیشکر


رودخانه کارون به عنوان طولانی‌ترین رودخانه کشور و تنها رودخانه‌ای که قابلیت کشتی رانی در آن وجود دارد و تامین کننده آب شهرهای آبادان و خوزستان به حساب می‌آید این روزها حال و روز خوبی ندارد و به گفته کارشناسان سد گتونه به بلای جان این رودخانه تبدیل شده و باعثشوری آن شده است همچنین ورود فاضلاب کارخانه‌های فرآوری نیشکر حاشیه این رودخانه که حجم زیادی از فاضلاب خود را وارد رودخانه کارون می‌کنند امری است که ورود سریع مسئولان محیط زیست منطقه را می‌طلبد.

رودخانهها به عنوان شیریانهای اصلی محیط زیست به ویژه در کشور که با بحران آب و خشکسالی رو به رو است باید مورد توجه بیشتری از طرف مردم و مسئولان قرار گیرد به ویژه آن که همین رودخانهها محل اصلی تامین آب آشامیدنی به حساب میآیند که اگر به آن ها رسیدگی نشود با خود شیوع بیماریها زیادی را به همراه دارند.