تمهیدات ایران و عراق برای میزبانی از زائران حسینی

به گزارشافکارخبر،جوان بسیاری از مردم در انتظار شروع ماه محرم هستند که همزمان با آغاز این ماه قلب و روح خود را شیوه خودش صیقل دهدند، در این میان برخی افراد با نذری دادن و پذیرایی از زائران آن امام همام این کار را انجام میدهند و برخی دیگر نیز لحظه شماری می کنند تا نذر خود را با پیاده روی تا کربلا ادا کنند.

هرسال میلیون ها شیعه از سراسر جهان سختی و مشقت پیمودن مسیر ۸۰ کیلومتری نجف تا کربلا را به جان می خرند تا در روز اربعین و در حریم بارگاه سالار شهیدان، بزرگترین حماسه دینی و مذهبی را رقم بزنند، هرچند در این میان حضور زائران مشتاق ایرانی در این راهپیمایی سالانه جلوه دیگری دارد.

**حضور میلیونی عاشقان حسینی در کربلا


میلیون‌ها زائر حسینی برای حضور در مراسم عزاداری اربعین با پای پیاده راهی کربلا می شوند، تاکنون میلیون‌ها شهروند عراقی عزادار حسینی از شهرهای مختلف این کشور به سمت کربلا حرکت کردند و هرساله بیش از ده میلیون زائر خارجی برای ادای مراسم اربعین حسینی وارد عراق می شوند.

زائران از مرزهای زمینی زرباطیه، شلمچه، شیب، سفوان و نیز فرودگاه بین‌المللی نجف اشرف وارد این کشور می شوند.

این زائران با تابعیت‌های ایرانی، ترکیه‌ای، هندی، پاکستانی، کویتی، عربستانی، بحرینی، قطری، اماراتی، عمانی، لبنانی و نیز از جزایر کومور هستند.

از زیارت اربعین سالار شهیدان که به صورت سنتی با پای پیاده تا کربلا انجام می‌شود می توان به عنوان بزرگ‌ترین تجمع بشری یاد کرد.

**تمهیدات دولت عراق در میزبانی از زائران کربلا چیست؟


دولت عراق در تلاش است هرسال امنیت زائران را به طور کامل تأمین کند ایست بازرسی‌های ثابت و متحرکی نیز به منظور بالابردن امنیت زائران در مناطق گذر زائران ایجادمی کند اما سیل هجوم زائران کربلا در سال ٩٣ اتفاق عجیبی بود چرا که شرایطی که در روزهای منتهی به اربعین به وجود آمد از شرایط خاص و بی سابقه ای برخوردار بود. شرایط امنیتی که گروهک تروریستی داعش در برخی از نقاط عراق به وجود آورده بود و همچنین برداشته شدن ویزاها و در نهایت گذرنامه ها از جمله مسائل قابل اشاره هستند اما هیچ یک از این مسائل نتوانست حتی ذره ای از عشق مردم را بکاهد و یا میل این سفر زیارتی را در آن ها کم کند و شیعیان از نقاط مختلف در جهان به سمت حرم سالار شهیدان روانه شدند و البته که زیارت زائران با تدبیر دولت کشور مذکور به خوبی و بدون حادثه ای صورت گرفت.

**سخنان رهبر انقلاب درباره حماسه اربعین سال ٩٣

رهبر انقلاب درباره خلق حماسه عظیم مسلمانان در اربعین سال گذشته، گفتند: " امسال شما ملاحظه کردید در اربعین حسینی میلیون‌ها انسان در کنار هم قرار گرفتند؛ خود این حرکت عظیم یک جمعی از مسلمانها - البتّه مخصوص شیعه نبود، سنّی‌ها هم بودند - که در دنیا انعکاس پیدا کرد، تعظیم کردند؛ تجلیل کردند؛ آن را بزرگ‌ترین گردهمایی عالم به حساب آوردند؛ چه کسانی؟ آنهایی که دارند مسائل اسلامی را رصد میکنند.

من مناسب می دانم و لازم می دانم به‌مناسبت یاد از آن اجتماع عظیم، از دولت عراق، ملّت عراق، عشایر عراق که در این آزمون بسیار مهم فداکاری کردند، خدمت کردند، کَرم و بزرگواری نشان دادند، تشکّر کنم. حادثه‌ی عجیبی بود حادثه‌ی امسالِ اربعین کربلا. ببینید چه حرکت عظیمی اتّفاق افتاد! وقتی حتّی جسمها در کنار هم قرار میگیرد، این‌جور انعکاس پیدا می کند. اگر ما با هم باشیم، کشورهای اسلامی، ملّتهای مسلمان - سنّی و شیعه و فِرَق مختلف تسنّن و تشیّع - با یکدیگر دلهایشان صاف باشد، نسبت به یکدیگر سوءظن نداشته باشند، سوءنیّت نداشته باشند، به یکدیگر اهانت نکنند، ببینید در دنیا چه اتّفاقی خواهد افتاد؛ چه عزّتی برای اسلام درست خواهد شد! وحدت؛ وحدت.

**اما تدابیر دولت برای سَفر زائران به کربلا در سال٩۴

و حالا با گذشت یک سال از سفر مردم به کربلا گویا دولت در نظر دارد با ساماندهی بیشتر در خصوص اعزام زائران پیاده به کربلا اقدام کند تا جایی که بحثساماندهی زائران در ایام اربعین به منظور سفر ساده تر به کربلا مطرح شد و ناهماهنگی های مختلفی که در رفت و آمد مردم قبل و بعد از مرز برایشان به وجود آمد سبب شده است تا برنامه ریزی برای سفر امسال زایران ایرانی در دستور کار قرار گیرد. البته داشتن ویزا برای رفتن به این سفر زیارتی الزامی است نه همچون سال گذشته که با کارت ملی هم اجازه ورود به کشور عراق را داشتند از دیگر مواردی است که برای سفر زائران برنامه ریزی شده است.

گفتی است با توجه به حضور میلیونی زائران ایرانی در پیاده روی اربعین در سال ٩٣ امید است امسال نیز مسؤولان ایرانی و كشور عراق تمهیدات لازم را برای داشتن سفری بی دردسر و بدون مشكل برای زائران درنظر بگیرند تا فاجعه منا مجددا اتفاق نیافتد.