تاثیر گرمایش جهانی در غرق شدن شهرهای ساحلی

به گزارشافکارخبر،این موضوع عواقب و خطراتی مانند آب گرفتگی و سیل در مناطق ساحلی را در پی داشته و به ویژه در شهرهای ساحلی پرجمعیت، خطرساز خواهد بود. بر اساس مطالعات پژوهشگران، در شرایط وخیم، این اتفاق می تواند طی تنها چند سده رخ داده و تمامی این یخ ها آب شوند.

«پیتر کانوی»، یکی از پژوهشگران در حوزه بررسی این تغییرات، در این ارتباط می گوید: «هنوز بیش از ۹۷ درصد از مناطق قطب جنوب، توسط یخ پوشانده شده و بحثگرمایش زمین و ذوب یخ های قطبی به این معنی نیست که تمامی این یخ ها آب شده اند. باید در نظر داشت که ذوب شدن این یخ ها آغاز شده و متاسفانه در صورت ذوب تنها قسمت کوچکی از این یخ ها، حجم زیادی از آب وارد اقیانوس ها شده که شاهد افزایش سطح آب دریاها در تمام جهان خواهیم بود.»

گفتنی است هنوز بخش عمده ای از یخ های قطبی سالم بوده و میزان کمی کاهش در یخ های موجود در جزیره روبرت قطب جنوب مشاهده می شود. در همین زمینه «آنجلیکا کاسانوا»، متخصص زیست شناسی گیاهی، می گوید: «میزان یخ های این جزیره از زمانی که آن را در حدود ۲۰ سال پیش مشاهده کرده تا به امروز کاهش داشته است.»

افزایش رشد گیاهان در کره زمین و عقب نشینی مناطق قطبی، نشانه های اولیه اخطار در مورد آن چه که قرار است به وقوع بپیوندد محسوب می شود. وی در ادامه سخنان خود افزود: «بر اساس اطلاعات موجود، مناطق قطب جنوب در سراسر دنیا شاهد بیشترین میزان افزایش دما بوده و طی ۵۰ سال گذشته، میزان دمای این منطقه در حدود سه درجه افزایش پیدا کرده است. ما اعتقاد داریم تمامی نشانه های وقوع تغییرات آب و هوائی در سیاره ما قابل مشاهده است و گرمایش زمین تنها بخشی از این واقعه محسوب می شود.»

این موضوع از این منظر نیز دارای اهمیت است که تنها میزان دمای محیط اطراف مناطق قطبی افزایش نیافته است، بلکه به دلیل ایجاد تغییر در نوع وزش بادهای جهانی، میزان زیادی آب گرم به مناطق تحتانی یخ های زیرین بخش غربی قطب جنوب وارد شده و در حال ذوب کردن آنها است.

بانک جهانی نیز پیش از این در هشداری اعلام کرده بود که در صورت عدم انجام اقداماتی مناسب جهت پیشگیری از این رویداد، برخی شهرهای مهم ساحلی در سراسر دنیا از قبیل بمبئی، گوانگ ژو و نیویورک دچار آب گرفتگی شده و به زیر آب فرو خواهند رفت.