پیشگیری از بیماری‌های قلبی با تغذیه مناسب

به گزارشافکارخبر،محمد حسین سلطان زاده در مورد اهمیت تغذیه کودکان و نوجوانان در دوران دبستان و دبیرستان اظهار داشت: پدیده جهش رشد در دوران نوجوانی که در ادامه روند رشد اوایل زندگی روی می‌دهد، نیاز فرد به انرژی و مواد غذایی را افزایش داده و نیازهای غذایی در طی این دوران بسیار بیشتر از سایر دوران‌های زندگی است.

وی افزود: کمبودهای غذایی و مصرف ناکافی مواد مغذی مورد نیاز در این دوران می‌تواند منجر به تأخیر روند رشد و ایجاد بلوغ جنسی زودتر می‌شود. همچنین تغذیه مناسب در این دوران باعثپیشگیری از بیماری‌های مزمن غیر واگیردار دوران بزرگسالی همچون بیماری‌های قلبی عروقی منجر شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه سلامتی دوران بزرگسالی مستلزم سلامتی دوران نوجوانی است، ادامه داد: پیشگیری و اصلاح اختلالات تغذیه‌ای برای تامین روند مناسب رشد و تکامل ضروری است. از سوی دیگر دوران نوجوانی زمان مناسبی برای اصلاح رفتارها و مشکلات تغذیه‌ای است که در اوایل زندگی در حال شکل گیری بوده و تا سال‌ها بعد تداوم می‌یابد که در پیشگیری و به تأخیر انداختن بیماری‌های مزمن وابسته به تغذیه در دوران بزرگسالی از اهمیت زیادی برخوردار است.

سلطان زاده با بیان اینکه پس از سال اول تولد، دوران نوجوانی دومین دوره بحرانی جهش رشد در طول زندگی است به نحوی که ۲۵ درصد از رشد قدی بزرگسالان در طول دوران نوجوانی به دست می‌آید، افزود: در بسیاری از نوجوانان کیفیت و کمیت نامناسب مواد غذایی عامل اصلی ایجاد مشکلات تغذیه‌ای بوده و در بیشتر این موارد، شرایط ناشی از عدم رعایت اصل تعادل و تنوع در تهیه غذای خانواده، آگاهی ناکافی نوجوانان و اعضای خانواده در زمینه نیازهای تغذیه‌ای دوران رشد و گرایش به مواد غذایی با ظاهر جذاب و فاقد ارزش غذائی کافی است.

وی با اشاره به اینکه کالری مورد نیاز حدود ۲۸۰۰ کالری در ۲۴ ساعت است که هرچه سن بالاتر می‌رود نیاز به کالری افزایش می‌یابد در مورد تغذیه در سنین مدرسه افزود: کودکان از محیط خانه دور شده و ساعت‌ها از روز را در مدرسه و جدا از خانواده در کنار همسالان سپری می‌کنند. بنابراین انتخاب‌های غذایی آنها تغییر کرده و تحت تاثیر محیط و شرایط جدید قرار می‌گیرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تحقیقات نشان داده که گنجاندن یک وعده غذایی مناسب و مغذی در برنامه روزانه دانش آموزان باعثتقویت حافظه کوتاه مدت، افزایش میزان یادگیری و پیشرفت تحصیلی می‌شود.

سلطان زاده توصیه کرد: دانش‌آموزان از مصرف شکلات، شیرینی، نوشابه‌های گازدار، ساندویچ، سوسیس، کالباس، پفک، چیپس، لواشک، آلوچه، یخمک و پاستیل خودداری کنند.

وی تاکید کرد: دانش‌آموزان از خرید مواد غذایی از دوره گردها به دلیل آلودگی خودداری کنند. این مواد اصول بهداشتی در تهیه آن رعایت نشده و گرد و غبار و دود محیط هم اغلب با این مواد غذایی آغشته و برای سلامت مضر است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطر نشان کرد: مصرف میوهها به ویژه میوههایی که حاوی ویتامین C هستند در میان وعده دانشآموزان مناسب است و مصرف روزانه ۲تا۳ لیوان از گروه لبنیات ، ۶۰ - ۱۲تا گرم گوشت، ۴ عدد میوه و مقدار مناسب سبزی، نان و غلات در این سنین توصیه میشود.