تهران شبی را محرمانه به صفر گذراند

به گزارشافکارخبر،عصر روز گذشته دوره بازآموزی ارزیابی و ارزشیابی صحنه حادثه برای حدود ۳۰ ارزیاب سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر برگزار شد که در ضمن این دوره آموزشی، جمعیت هلال‌احمر برای نخستین‌بار در اقدامی کاملاً برنامه‌ریزی شده و البته بدون اطلاع قبلی استان‌ها و ارزیابان شرکت‌کننده در این دوره، با برگزاری مانور ساعت صفر و اعلام آماده‌باش وقوع زلزله فرضی پایتخت، ۸ تیم امداد و نجات را از استان‌های معین تهران، یعنی مازندران، قم، سمنان، مرکزی، قزوین، البرز و تهران(دو اردوگاه با مدیریت استان تهران) با تمام تجهیزات و امکانات برای برپایی اردوگاه اسکان اضطراری زلزله‌زدگان فرضی به پایتخت فرا خواند.

در این مانور که از ساعت ۱۲ نیمه شب گذشته آغاز شد و تا ظهر ادامه داشت، تمامی ۸ تیم از استان‌های معین پایتخت، بدون اطلاع قبلی از محل ‌هایی که مقرر شده بود تا اردوگاه اسکان اضطراری را برپا کنند، مطلع شده و با استفاده از جی. پی. اس، نقاط مورد نظر را پیدا کرده در هر کدام از ۸ نقطه اقدام به برپایی ۵۰ چادر اسکان اضطراری با تمامی اقلام زیستی و حیاتی مورد نیاز در حادثه کردند.

این مانور که از نیمه شب شروع شد، در اوایل صبح به شرایط کامل اسکان اضطراری رسید و صبح و پس از استقرار اردوگاه‌ها، دکتر ضیائی، رئیس جمعیت هلال‌احمر هم به منظور ارزیابی نحوه برگزاری و میزان آمادگی نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر برای حادثه احتمالی مهمی چون زلزله تهران از این اردوگاه‌های اسکان اضطراری بازدید کرد

تلاش برای تقویت و افزایش نقاط قوت و رفع نقاط ضعف


دکتر سید امیرمحسن ضیایی، رئیس جمعیت هلال‌احمر در این بازدید با ابراز رضایت از اقدامات انجام شده، به نقاط ضعف و قوت این مانور اسکان اضطراری اشاره و اظهار کرد: ‌ این عملیات از ۳۸ دقیقه بامداد و بدون اطلاع قبلی آغاز شد و هدف آن سنجش و افزایش آمادگی جمعیت هلال احمر و استان‌های مختلف در امدادرسانی به زلزله فرضی تهران است؛ چرا که مانور نقاط ضعف و قوت را مشخص می‌کند که این نقاط باید مورد بحثو بررسی قرار گیرند در مانور امروز نیز برخی قسمت‌ها خوب عمل شده و برخی قسمت‌ها نیز مشکلاتی دارند که باید به آنها پرداخته شود.

مانوری آنی و نمونه در حد و سطح خود


به گزارش هلال احمر، دکتر ناصر چرخساز، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر نیز در این باره توضیح داد: تاکنون به علل مختلف از جمله پرهیز از تشویش اذهان عمومی، هیچ دستگاهی اقدام به مداخله و برگزاری مانور آمادگی در برابر زلزله احتمالی در تهران در سطح گسترده و با فراخوان استان‌ها نداشت و لذا همواره مانورها در این زمینه از پیش تعیین شده و با سناریوی واحد و درگیری یک یا ۲ استان برگزار شده بود.

وی با اشاره به اینکه تا کنون جسارت برگزاری چنین مانور آنی وجود نداشته است، تصریح کرد: تا قبل از اعلام عمومی برگزاری این مانور به جز رئیس و دبیرکل جمعیت و رئیس و معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت، هیچ فرد دیگری از برگزاری این مانور اطلاع نداشت و البته در این زمینه هماهنگی‌های لازم با مدیریت شهر تهران انجام و در بخش‌هایی از همکاری آنها استفاده شد.

فراخوانی ۶ استان معین به تهران


رئیس سازمان امداد و نجات افزود: در این مانور استان‌های معین به تهران فراخوان شدند و پس از دریافت مختصات جغرافیایی نقطه‌ای که باید در آن اردوگاه اسکان اضطراری را برپا کنند، با استفاده از جی. پی. اس نقاط مورد نظر را یافته و با تجهیزات کامل اردوگاه را برپا کرده و در کنار آن برای ارزشیابی میزان عملکرد و آمادگی هر استان در امدادرسانی اسکان اضطراری، از میان ۳۲ ارزیابی که در دوره بازآموزی قبل از مانور شرکت داشتند ۱۶ ارزیاب انتخاب و به همراه هر تیم ۲ تن از آنها نیز، عملکرد استان‌های معین را ارزیابی کردند؛ علاوه بر آن در هر گروه ارزیاب یک عکاس و خبرنگار از همکاران رسانه‌ای هلال‌احمر نیز روند مستندسازی این مانور را بر عهده داشتند.

برپایی اردوگاه‌هایی با ظرفیت اسکان ۵۰ خانوار


به گفته وی با برپایی این اردوگاه‌ها که هر کدام ظرفیت خدمت‌رسانی به ۵۰ خانوار را در هنگام حادثه داشت، میزان آمادگی، استراتژی ورود استان‌ها به تهران، نحوه مدیریت، عملکرد، امکانات، تجهیزات، استراتژی خروج، نقاط ضعف و قوت و … توسط ۱۶ ارزیاب جمعیت هلال‌احمر، ارزشیابی می‌شود.

چرخساز با اشاره به اینکه این مانور درون سازمانی هلال‌احمر تبعات مثمر ثمری برای آمادگی پایتخت در برابر حادثه احتمالی خواهد داشت، عنوان کرد: در کنار امدادگران و ارزیابان، مدیران سازمان امداد و نجات نیز مانور دورمیزی برای پشتیبانی و هدایت این مانور سراسری برگزار کردند.

وی اظهار امیدواری کرد: با تداوم برگزاری چنین مانورهایی بتوان توان هلال احمر را در مقابله با تمامی حوادث احتمالی افزایش داد.