زورآزمایی محیط زیست و وزارت نیرو بر سر سوخت آلاینده

به گزارشافکارخبر،قاطعیت مراجع قضایی و پیگیری حفاظت محیط زیست بعد از سال‌ها نتیجه داد و باعثشد تا با پلمب برخی نیروگاههای برق که از سوخت مازوت برای تولید برق استفاده می کردند، کاهش یابد.

استفاده نیروگاه‌ها از سوخت مازوت هوای بسیاری از شهرهای بزرگ از جمله اراک، اصفهان و تهران را درگیر آلودگی کرده است به همین منظور در مهرماه سال جاری بود که پیگیری‌های سازمان حفاظت محیط زیست نتیجه داد و مراجع قضایی اقدام به پلمب والف‌های مازوت(شیرهای مازوت) چهار نیروگاه بزرگ برای شروع این برنامه کردند و همین موضوع باعثشد تا وزارت نیرو به تکاپو بیفتد تا از سوخت گاز به جای مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌ها استفاده کند.

فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه اگر میزان گاز کافی در اختیار نیروگاه‌ها قرار نگیرد و امکان استفاده از مازوت هم از نیروگاه‌ها سلب شود، به‌صورت طبیعی ممکن است با چالش‌هایی مواجه شویم گفته است پیگیر هستیم که با تعامل و همکاری سازمان محیط زیست و مراجع قضایی نیروگاه‌هایی که از سوی مراجع قضایی پلمب شده اند، فک پلمپ شوند.

اگر چه مقام‌های مسئول وزارت نیرو قبول دارند که استفاده از سوخت مازوت به ضرر نیروگاه‌ها تمام می‌شود اما زیر بار این موضوع نیز نمی‌روند که سالهاست محیط زیست بر کاهش سوخت مازوت نیروگاه‌ها تاکید کرده و هیچ اقدامی برای حل مشکل صورت نگرفته است، به همین دلیل ماجرا به اقدامات قضایی کشیده شده تا شاید بالاخره وزارت نیرو این موضوع را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.

فلاحتیان گفته بود: سازمان محیط زیست پیگیر است که مصرف مازوت از نیروگاه‌های دولتی و خصوصی به دلیل مسائل زیست محیطی حذف شود اما وزارت نیرو هم هیچ تمایلی به استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها ندارد، چرا که هم هزینه مازوت گران‌تر از هزینه گاز است و هم اینکه مازوت نیروگاه‌ها را تخریب می‌کند، تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها را نیز به جلو می‌اندازد و موجب استهلاک بیش‌تر نیروگاه‌ها می‌شود.

فلاحتیان اگر چه اعلام کرده است در سال جاری مصرف گازوئیل ۵۱ درصد و مازوت ۳۰ درصد در نیروگاه‌ها کاهش داشته است و امسال بخش عمده‌ای از برق کشور با مصرف سوخت گاز تامین خواهد شد اما سئوال این است که گفتن اینکه بخش عمده ای از برق کشور با مصرف سوخت گاز تامین خواهد شد معنی زیادی دارد، از جمله اینکه چنانچه قطعی برق در کشور رخ داد وزارت نیرو اعلام کند ما در فصل پاییز نسبت به پلمب والف های مازوت نیروگاه‌های بخار و تامین سوخت جایگزین نیروگاه‌ها هشدار داده بودیم.

معصومه ابتکار در اواخر فصل پاییز در سال ۹۲ گفته بود که با سرد شدن هوا در منابع گاز کشور محدودیت ایجاد می‌شود چرا که میزان مصرف سوخت و انرژی در کشور افزایش می‌یابد. این در حالی است که به تناسب آن در منابع رشد نداریم و در نهایت موجب استفاده نیروگاه‌های کشور از سوخت‌هایی مانند مازوت می‌شود.

وی با بیان اینکه، نیروگاه‌ها در این باره مقصر نیستند، افزود: اینکه نیروگاه‌ها از گاز طبیعی نمی‌توانند استفاده کنند مقصر نیستند چرا که مشکلات زیرساختی در این باره وجود دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استانداردسازی سوخت نیروگاه‌ها، ارتقای سطح استاندارد خودروها و صنعت را از جمله برنامه‌های آتی سازمان محیط زیست عنوان کرد و گفت: این برنامه‌ها در دومین جلسه شورای عالی محیط زیست مورد رسیدگی قرار می‌گیرند.

ابتکار با اشاره به استفاده نیروگاه‌های کشور از سوخت مازوت افزود: این امر باعثشده در شهرهای بزرگ از جمله اراک، اصفهان و تهران شاهد آلودگی هوا باشیم و راه‌حل آن را می‌توان همکاری در اصلاح مصرف سوخت دانست.

اظهارات رئیس سازمان محیط زیست نشان می‌دهد اقدام پلمب والف های شیر سوخت مازوت نیروگاهها به یکباره گرفته نشده است.

ادامه این روند ممکن است سبب شود امسال خاموشی برق زیادی را در فصل زمستان شاهد باشیم. اما اینکه مقصر این خاموشی ها چه ارگان و نهادی خواهد بود باید منتظر ماند و دید.

آیا مقصر خاموشی ها وزارت نیرو است که باید در سال های قبل اقدام به حل این مشکل و کاهش سوخت مازوت نیروگاهها می کرد و یا محیط زیست که با اقدام قضایی والف های سوخت مازوت نیروگاههای بخار را پلمب کرده است.