ارسال «دی ان ای» مفقودان فاجعه منا

به گزارشافکارخبر،سعید اوحدی عصر یکشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در لرستان اظهار داشت: مقام معظم رهبری تاکید فراوانی بر زنده نگه داشتن یاد فاجعه منا و جان باختگان آن دارد.

وی با اشاره به اینکه برای پی گیری فاجعه منا یک کمیته حقوقی با پشتوانه سازمان بعثه مقام معظم رهبری تشکیل شده است بیان داشت: در حال حاضر ۲۵ ایرانی در حادثه منا مفقود شده اند که دولت عربستان باید در این زمینه پاسخگو باشد.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور یادآور شد: از ۲۵ مفقود شده ایرانی فاجعه منا چهار نفر به استان لرستان متعلق بوده که همگی از شهرستان بروجرد هستند.

اوحدی از ارسال «دی ان ای» خانواده های مفقودان ایرانی فاجعه منا به عربستان خبر داد و گفت: منتظر هستیم ظرف ۱۰ روز آینده عربستان در خصوص نتایج «دی ان ای» های ارسال شده به ما پاسخ دهد.

وی فاجعه رخ داده در منا را نشانه بی تدبیری سعودی ها در اداره مناسک حج دانست و افزود: این حادثه مدیریت عربستان در اداره حج را زیر سوال برد لذا باید برای رفع این بی تدبیری ها چاره ای اندیشید.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور به پایین بودن تعداد نیروهای امنیتی عربستان و بی تجربگی آن ها در مراسم حج امسال اشاره کرد و بیان داشت: مطابق ارزیابی های صورت گرفته در خصوص علل حادثه منا مشخص شد تعداد نیروهای امنیتی مسیر حج امسال یک سوم نیروهای سال گذشته در این مراسم بوده است.

اوحدی تعداد کاروان های اعزامی از ایران به مراسم حج امسال را ۴۵۰ کاروان برشمرد و عنوان کرد: پلیس عربستان مسیر حرکت برخی کاروان ها را بست و به اجبار ۳۵ کاروان ما را به مسیر دیگری فرستادند که این امر سبب وقوع این حادثه شد.

وی تاکید کرد: لازم است برای پی گیری فاجعه منا و جوادث رخ داده در آن زبانی تند و قدرت مطالبه گری داشته باشیم.