تصویب برنامه عملیاتی کاهش آلودگی صوتی در تهران

به گزارشافکارخبر،رحمت الله حافظی در جلسه امروز شورای شهر تهران درباره لایحه «برنامه عملیاتی کاهش آلودگی صوتی در شهر تهران»، اظهار کرد: این لایحه در ۲۳ فروردین ماه امسال به صحن کمیسیون سلامت آمد اما به دلیل نارسایی محتوایی مصوب نشد و قرار شد با تشکیل کارگروهی به صحن شورا ارئه شود.

وی با بیان اینکه این لایحه با اخذ نظر از کمیسیون‌های عمران و حمل و نقل، شهرسازی و معماری، نظارت و حقوقی و سلامت، محیط زیست و خدمات شهری تنظیم شده، افزود: این لایحه در هشت ماده، یک تبصره و شش جدول پیوست تهیه شده است که مورد تأیید اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: حداکثر ظرف مدت شش ماه از زمان ابلاغ این مصوبه، وظایف هر یک از معاونت‌ها، مناطق، سازمان و شرکت‌های تابعه در چارچوب محورهای برنامه کاهش آلودگی صوتی شهر تهران تعیین و با قید زمان بندی لازم به واحدهای مربوطه ابلاغ و بر حسن اجرای تکالیف مقرر نظارت کند.

حافظی با بیان اینکه اعتبار لازم برای اجرای این مصوبه در برنامه بودجه سنواتی از سال ۱۳۹۵ پیش بینی و تصویب خواهد شد، تصریح کرد: معاونت حمل و نقل و ترافیک مکلف است حداکثر ۶ ماه از زمان ابلاغ این مصوبه، بر اساس نقشه‌ها و اطلاعات تراز صدای مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، ضمن شناسایی پهنه‌های با تراز صوتی غیرمجاز نسبت به کشف منبع یا منابع آلودگی صدا، در آن بخش اقدام و جهت اولویت بندی زمان دار اجرای برنامه‌های کنترلی به کمیته کنترل و پایش آلودگی صوتی شهر تهران ارائه کند.

وی همچنین اعلام کرد: شرکت کنترل کیفیت هوا مکلف است سالی یکبار، نقشه های آلودگی صوتی مناطق ۲۲گانه شهر تهران را به روزرسانی کند و نتیجه را در اختیار کمیته کنترل و پایش آلودگی صوتی شهر تهران قرار دهد. همچنین این شرکت باید حریم صوتی حاشیه بزرگراه ها را تعیین و برای اعمال در صدور پروانه ساختمان به مراجع ذی صلاح قانونی ارائه کند.

به گفته رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران نیز بر اساس این مصوبه موظف است نسبت به تأمین تجهیزات و امکانات لازم برای انجام آزمون‌های «آزمون صدای وسایل هشداردهنده نصب شده بر روی خودرو» و «آزمون صدای اگزوز در حالت درجا» تهیه کند.

وی همچنین گفت: بر اساس این مصوبه آزمون صدای عبوری موتورسیکلتها از ابتدای سال ۹۵ بین ۷۸ تا ۸۰ دی سی بل بر اساس ظرفیت سلیندر موتورسیکلتها تعیین شده است که از ابتدای سال ۹۶ به ۷۵ دی سی بل کاهش مییابد.