درخواست بیماران تالاسمی از وزارت بهداشت

به گزارشافکارخبر،دکتر محمود هادی پور دهشال با تایید سخنان رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص قیمت داروهای تالاسمی، به خبرنگار مهر گفت: تغییر پوشش بیمه تامین اجتماعی برای داروهای تالاسمی عامل افزایش هزینه های بیمارانی است که این داروها را مصرف می کنند.

وی اضافه کرد: در زمانی که مبلغ پوشش داروی اکسجید در تفاهم نامه وزارت بهداشت و بیمه ها نسبتا معقول بود سازمان تأمین اجتماعی با عرضه رایگان این دارو بیماران را به سوی مصرف آن سوق داد و عجیب آنکه پس از افزایش سهم بیمار در تفاهم نامه سازمان تأمین اجتماعی پوشش حمایتی خود برای این دارو را حذف کرد. در چنین شرایطی هر بیمار تحت پوشش این دارو در روز باید حدود ۱۲۰ هزار ریال هزینه درمان خود را بپردازد که چنین هزینه ای برای افراد تالاسمی و خانواده های آنها بسیار سخت و کمرشکن است.

عضو هیئت مدیره بیماران تالاسمی دریافت پول از بیماران بابت داروی تزریقی دسفرال را غیرقابل قبول دانست و افزود: در شرایطی که این دارو با سهمیه بندی های بعضاً ناعادلانه در اختیار بیماران قرار می گیرد، دریافت پول بابت آن هیچ توجیه منطقی ندارد. دسفرال حدود ۱۸ سال رایگان در اختیار بیماران تالاسمی قرار می گرفت ولی متاسفانه در این دولت تالاسمی ها مجبور به پرداخت پول برای این دارو شده اند.

هادی پور از سازمان غذا و دارو خواست با کاهش سهم بیمار در تفاهم نامه میان بیمه ها و وزارت بهداشت، اشتباه سازمان بیمه تامین اجتماعی را جبران کند و به یاری بیماران بشتابد.

وی، سیاست های ناهماهنگ در بدنه دولت و نحوه توزیع داروهای تالاسمی را خطری برای سلامت بیماران دانست و افزود: وظیفه دولت و نهادهای قانون گذار در درجه اول حمایت از شهروندان بویژه شهروندان آسیب پذیر است. لذا ترک این اولویت و گوش سپردن به منفعت برندگان دارو در تصمیم سازی ها، اشتباهی غیر قابل جبران خواهد بود.