هشدار به کسانی که زیاد خون دماغ می شوند

به گزارشافکارخبر،دکتر ابراهیم رزم پا فوق تخصص گوش و حلق و بینی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: افرادی که در بینی دچار مشکلات موضعی هستند مثلاً مشکل عروقی دارند یا دچار خشکی مخاط بینی هستند یا اینکه توده یا جسم خارجی در بینی‌شان وجود دارد به خونریزی بینی دچار می‌شون همچنین افرادی که دارای اختلالات خونی، فشار خون، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مزمن کلیوی، کبدی یا مشکل در انعقاد خون هستند، می‌توانند در زمره افرادی قرار بگیرند که به خونریزی بینی مبتلا می‌شوند.

رزم‌پا ناحیه جلوی بینی را مستعدترین ناحیه‌ای دانست که خونریزی در آن اتفاق می‌افتد و بیان کرد: درصد زیادی از خونریزی‌های بینی در ناحیه جلوی تیغه بینی‌ رخ می دهد چرا که این ناحیه شبکه عروقی بینی است و اکثر خونریزی‌های بینی به خصوص در کودکان نیز از این نقطه شروع می‌شود. خونریزی بینی در کودکان می‌تواند به علت پاره شدن رگ‌های کوچک خونی در داخل بینی باشد، اما علت خونریزی در بزرگسالان می‌تواند فشار خون بالا یا تغییرات عروقی باشد.

رزم‌پا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه افراد در مواجهه با خونریزی بینی چه کار باید انجام دهند، گفت: خونریزی بینی در فصل سرما شایع تر از فصل گرماست مخصوصاً در فضاهای بسته، چرا که افراد از وسایل گرما زا استفاده می‌کنند که خشک شدن مخاط بینی و خونریزی بینی را به دنبال دارد. ۸۰-۷۰درصد خونریزی‌ها با اقدامات اولیه در منزل کنترل می‌شوند، بدین‌صورت که فرد باید دو طرف پره بینی را گرفته و به ناحیه جلوی تیغه بینی فشار بیاورد و چند دقیقه آن محل را نگه دارد تا خونریزی کنترل و قطع شود.

متخصص گوش و حلق و بینی ادامه داد: با این اقدامات اصولاً خونریزی بینی قطع می‌شود اما اگر ادامه پیدا کرد باید به بیمارستان مراجعه کرد. شاید دلیل خونریزی بیماری‌های زمینه‌ای مثل اختلالات خونی یا انعقادی باشد یا اینکه مسائل موضعی خود بینی مسبب خونریزی باشند.

وی خاطر نشان کرد :خونریزی بینی در سنین بالا نیاز به بررسی بیشتر دارد چرا که ممکن است از علائم فشارخون بالا یا مشکلات قلبی، ریوی، کلیوی باشند. گاهی ناراحتيهاي دريچه ميترال قلب با خونريزي از بيني همراه است، بنابراين علل خونريزي از بيني در افراد مختلف، متفاوت است و لازم است بنا بر علت ايجاد كننده آن درمان لازم انجام شود. درواقع در صورت تكرار خون دماغ لازم است به منظور تشخيص علت آن، سریعا به پزشك مراجعه شود و از دستكاري مخاط بيني پرهيز شود.