اجل معلقی به نام اتباع غیرمجاز

به گزارشافکارخبر،ورود اتباع غیرقانونی به کشور از جمله مسائلی است که مشکلات بسیاری را به وجود آورده است.

مشکلاتی از قبیل امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی رهاورد سفر مسافران غیرقانونی به ایران است که جامعه را به سمت بی ثباتی می کشاند.

اتباعی که با فرهنگ جامعه ایران آشنا نیستند و پس از ورود به کشورمان به دلیل نداشتن درآمد و پول کافی ناهنجاری های بسیاری را پدید می آورند، ناهنجاری هایی از قبیل تکدی گری، رفتارهای خارج از عرف فرهنگ ایرانی، دزدی، جنایت و برهم زدن امنیت اجتماعی شهروندان از جمله مصایب ورود غیرقانونی به ایران است.

اتباع بیگانه غیرمجاز به دلیل اینکه از سوی هیچ نهادی حتی سفارت خانه کشورشان حمایت نمی شوند برای سیر کردن شکم خود و پس انداز کردن پول و فرستادن آن به خانواده هایشان تن به هر کاری می دهند و در بیشتر موارد با دستمزدی بسیار پایین تر مشغول به کار می شوند و این امر باعثمی شود که کارگران مجاز و وطنی شغل خود را از دست بدهند و از کار بیکار شوند.

بیکاری کارگران مجاز بر امنیت اجتماعی تاثیر بسزایی دارد چون در زمان بیکاری یا مجبور می شوند به اندازه آن مهاجر غیر قانونی دستمزد بگیرند و یا به سوی شغل های کاذب بروند و یا به سراغ دزدی و یا وارد خرید و فروش مواد مخدر کشانده می شوند که در روند مسالمت آمیز جامعه مشکلات و معضلات فراوانی را ایجاد می کنند.

در این بین کارفرمایان متخلفی هم وجود دارند که برای پرداخت حداقل دستمزد اتباع غیرمجاز را به کار می گیرند.

سیدحمید طهائی استاندار البرز در ۱۲ مهر سال جاری گفت: مشکل بیکاری تنها نبود فرصت های شغلی نیست، بلکه فراهم ساختن بسترها برای حضور اتباع غیرمجاز است البته افزایش سطح توقع از داشتن برخی مشاغل و همچنین فقدان مهارت افراد جویای کار موجب شده است تا شاهد افزایش آمار اتباع غیرمجاز خارجی باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر اغلب واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی ساده و کارگران صنعتی خود را از نیروهای افغان و پاکستانی بکار می گیرند، در حالی که عدم استقبال از نیروی کار ایرانی آمار بیکاری را افزایش می دهد.

گفتنی است در ۲۶ مهرماه سال جاری استاندار سیستان و بلوچستان در جلسه کارگروه ساماندهی اتباع بیگانه گفت: هجوم اتباع افغان به مرزهای شرقی کشور روند رو به رشدی داشته است که ناشی از تهدیدات و ناامنی ها در چند ایالت افغانستان است.

هاشمی افزود: با گسترش دامنه تهدیدات در افغانستان، سایر استانهای مرزی و یا حتی مرکزی کشورمان از این قضیه متأثر خواهند شد پس باید آمادگی برای مواجه و مدیریت جمع کثیری از جمعیت مهاجرین داشته باشید.

استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مهاجرین افغان که در حال حاضر به دنبال ناامنی های چند ایالت، به همراه خانواده هایشان مهاجرت می کنند در شرایط اضطرار قرار دارند که نمی توان قوانین و سیاستهای قبلی را در قبالشان اتخاذ نمود و باید دستور العمل های جدیدی برای اینگونه شرایط اتخاذ نمود.

وی خاطر نشان کرد: کمیساریای سازمان ملل و همچنین کشورهای غربی باید سهمشان را در این مورد ادا کنند و جمهوری اسلامی ایران نباید تنها تبعات ناشی از این تهدیدات را بپردازد.

هاشمی بیان داشت: محدود سازی در حوزه استان برای مدیریت ورود مهاجرین افغان شرط عقل است و تمرکز و توان نیروی انسانی و تجهیزات باید برای جلوگیری از ورود این مهاجرین به نقاط شهری و متن جامعه باشد.

لازم به ذکر است، استان های مرزی و همچنین شهرهایی که در جوار این استان ها قرار گرفته است، صدمات فراوانی را از اتباع بیگانه غیر مجاز می خورند چرا که اولین مقصد این مهاجران شهرهای مرزی و شهرهای همجوار آن است و اولین اقدامات غیرقانونی خود در جهت یافتن پناهگاهی مناسب و زمینه سازی برای رفتن به شهرهای دیگر آن هم به صورت مخفیانه مثل سوار شدن ۲۰ نفر در یک خودروی سواری و مخفی شدن در صندوق عقب و یا سپر ماشین از جمله اقدامات آنان هستند. البته در کنار تمامی این اتفاقت ناامن شدن شهرها و افزایش یافتن قاچاق مواد مخدر و کالاهای غیر مجاز بخش دیگری از زوایای حضور اتباع بیگانه غیرمجاز است.

اتباع بیگانه غیرمجاز علاوه بر اینکه در نرخ دستمزدها تاثیرات مخربی می گذراند، در نظام مالیاتی هم تاثیر گذار می شوند چرا که این افراد در هر شغلی که قرار بگیرند به دلیل اینکه نامشان در هیچ کجا ثبت نمی شود هیچ گونه نظارتی بر وضعیت اقتصادی آنها نمی شود به همین خاطر مالیاتی از آنها نمی توان اخذ کرد.

اتباع غیرمجاز که اکثر قریب به اتفاق آنها در کشور خودشان به دلیل فقر و عدم سیستم بهداشتی مناسب در مقابل بیماری های واگیردار واکسینه نشده اند پس از ورود غیرقانونی به ایران منشا انتقال انواع بیماری ها هستند.

شایان ذکر است، کشورهایی همچون افغانستان و پاکستان اقدام خاصی در جهت جلوگیری از ورود غیرقانونی شهروندانشان انجام نمیدهند و هر از گاهی شاهد هستیم که اتباع غیرمجاز این کشورها یا توسط پلیس دستگیر شده اند و یا قبل از رسیدن مقصدشان دچار سانحه شدند و هیچ نام و نشانی از آنها باقی نمی ماند تا جنازه هایشان شناسایی شود.