لبیک دانشگاهیان به مطالبات رهبری

به گزارشافکارخبر،مسائل و موضوعات روز دانشگاه ها بار دیگر از سوی مقام معظم رهبری به روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور گوشزد شد و حال زمان آن رسیده تا جامعه دانشگاهی درصدد اجرایی سازی مطالبات ایشان در بدنه آموزش عالی کشور برآیند و برای تحقق آنها تلاش کنند.

در دیدار هفته گذشته روسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با مقام معظم رهبری مباحثی در خصوص مسائل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و علمی مطرح شد که جامعه دانشگاهی باید با برنامه ریزی دقیق و تصحیح مشکلات موجود پاسخگوی مطالبات رهبری در این محورها باشد.

در این دیدار مهمترین مطالبات رهبری در حوزه فرهنگ طی ۵ محور اصلی در حوزه عمق بخشی بصیرت دینی و سیاسی، گسترش فضای فرهنگ ایمانی و اسلامی، میدان دادن به دانشجویان و اساتید ارزشی، توجه مسئولین فرهنگی به کاری که انجام می دهند و ترویج ارزش ها در محیط های دانشگاهی مطرح شد.

براین اساس دانشگاه ها برنامه های مختلفی از جمله توسعه فعالیت های تشکل های دانشجویی، برگزاری هرچه بیشتر کرسی های آزاد اندیشی و تدوین آیین نامه های جدید را راه هایی برای تحقق این محورها عنوان کرده اند.

علم برای حال و آینده، جلوگیری از کاهش سرعت پیشرفت علمی، توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه، نقش آفرینی دانشگاه ها در اقتصاد مقاومتی و سرمایه گذاری در رشته های مورد نیاز کشور محورهای علمی بیانات رهبری در این دیدار بود.

روسای دانشگاه ها معتقدند با تولید علم نافع، حضور دانشجویان در شرکت های دانش بنیان و کمک به راه اندازی این نوع شرکت ها می توان به تجاری سازی علم و رشد سرعت علمی کشور دست یافت.

در این دیدار تذکرات فرهنگی مقام معظم رهبری وزن بیشتری داشت از همین رو وظیفه خطیری بر عهده مسئولان فرهنگی دانشگاهها است.

«برخی کار فرهنگی را با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه گرفته اند و برای توجیه کار غلط خود می گویند، دانشجویان باید شاد باشند!» این جمله یکی از مهم ترین موضوعاتی بود که مقام معظم رهبری هفته گذشته در صحبت های خود به روسای دانشگاه های کشور تذکر دادند. دو معاون فرهنگی وزارت علوم و بهداشت نسبت به این مطالبه رهبری واکنش نشان دادند.

برگزاری اردوهای مختلط ممنوع

ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی وزارت علوم در راستای تذکرات مقام معظم رهبری درخصوص مشاهده برگزاری اردوهای مختلط در دانشگاه ها گفت: در بند ۱۱ آئین نامه اردوهای دانشجویی که به دانشگاه ها ابلاغ شده، اردوهای مختلط ممنوع است آن هم نه به جهت بی اعتمادی به دانشجویان، بلکه به جهت سهولت بیشتر برای دانشجویان.

وی افزود: با وجود همه نظارت‌ها، گاهی ممکن است یک تخلف صورت گیرد یا بی دقتی و غفلت شود و در موارد معدودی که این اتفاق رخ دهد این امر از نظر ما ایراد بشمار می رود و در این راستا تذکر می دهیم.

معاون وزیر علوم درباره برنامه های علمی نیز گفت: در این زمینه‌ها اقداماتی صورت گرفته و ما فکر می کنیم از سال آینده به تدریج شاهد نتیجه بخشی آن خواهیم بود و از دو سال آینده جهش و رشد علمی را خواهیم داشت.

وی همچنین حمایت بیشتر وزارت علوم از دانشجویان دکتری را یکی از دیگر از این برنامه ها عنوان کرد.

معاون فرهنگی وزارت بهداشت نیز معتقد است برگزاری اردوهای دانشجویی دانشگاه های وابسته به وزارت بهداشت مطابق با قوانین است.

محمدرضا فراهانی، معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت نیز معتقد است با تاکیدات رهبری مبنی بر اینکه باید فضا را برای تشکل‌های اسلامی و نسل جوان باز کنیم، تکلیف همه مشخص شده و ما نیز سعی می‌کنیم آنچه بضاعت داریم در تحقق فرمایشات ایشان بکار گیریم.

وی با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه فعالیت‌های فرهنگی کشور، گفت: ایشان با تیزبینی و آینده‌نگری، آسیب‌های حوزه فرهنگی را رصد کرده و هدایت‌های ایشان در این عرصه راهگشا است.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه فعالیت‌های فرهنگی نباید در برگزاری کنسرت و اردوهای مختلط در دانشگاه‌ها تعریف شود، گفت: ایشان منظورشان این نبوده که این موضوع یک پدیده شایع در دانشگاه‌ها است و باید تعطیل شود. در دانشگاه‌های وزارت بهداشت اردوهای مختلط به هیچ‌ عنوان نداشته‌ایم و تا جایی که من اطلاع دارم کنسرت‌ موسیقی هم در دانشگاه‌ها برگزار نشده است.

وی با تاکید بر اینکه ایشان فعالیت فرهنگی سالم و مدنظر خودشان را تعریف کرده‌اند، افزود: بر اساس اظهارات مقام معظم رهبری، فعالیت فرهنگی یعنی آنکه جوانانی تربیت کنیم که مومن، انقلابی، اندیشه‌مند و در تراز جمهوری اسلامی باشند و تاکید ایشان این بود که در این زمینه ما دچار انفعال و تعطیلی فرهنگی هستیم.

تحول فرهنگی در دانشگاههای پزشکی

فراهانی اضافه کرد: با ساختار فعلی نمی‌توان این خروجی‌ها را افزایش داد. بر این اساس سند دانشگاه اسلامی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دست تهیه است، می‌تواند سند و چشم‌انداز خوبی برای تحول فرهنگی دانشگاه‌ها تلقی شود، اما با این وجود در زمینه اجرا باید یک تحول اساسی ایجاد کنیم.

فراهانی گفت: نظراتمان را در زمینه اجرای تحول فرهنگی در دانشگاه‌های علوم پزشکی به مراکز ذی‌نفوذ از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کرده‌ایم که نتایج آن به زودی مشخص می‌شود.

تدوین دستورالعمل برگزاری اردوهای دانشجویی دانشگاه تهران

تدوین دستورالعمل برگزاری اردوهای دانشجویی در دانشگاه تهران از دیگر برنامه های آموزش عالی برای دستیابی هرچه سریع تر به دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص ساماندهی به وضعیت فرهنگی و ایجاد نشاط در دانشگاه ها است تا براساس این دستورالعمل یک رویه ثابت و قانونی برای اجرای اردوهای دانشجویی در دانشگاه تهران ایجاد شود.

مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: تدوین الگو برای اردوهای دانشجویی در راستای ساماندهی این اردوها و منویات مقام معظم رهبری در دستور کار این دانشگاه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه باید در برگزاری اردوهای دانشجویی مبانی اخلاقی رعایت شود، گفت: سیاست های مرتبط با برگزاری اردوهای دانشگاهی را تدوین کرده و به زودی در سطح دانشگاه تهران ابلاغ می کنیم.

سرسنگی در خصوص برگزاری کنسرت های موسیقی در دانشگاه تهران نیز گفت: دانشگاه تهران فعالیت آموزشی در زمینه موسیقی و نیز گروه موسیقی دارد اما تاکنون کنسرتی در این دانشگاه برگزار نشده است و تمامی مبانی اخلاقی در این زمینه رعایت شده است.

بخشی از تربیت فرهنگی، فکری، سیاسی و اقتصادی جوانان در قالب فعالیت های تشکل های دانشجویی محقق می شود که این موضوع نیز همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و در دیدار اخیر نیز در این زمینه تذکراتی به مسئولان آموزش عالی کشور داده اند.

توسعه فعالیت تشکل های دانشجویی

محمدکافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در تمام حوزه ها از جمله حوزه فعالیت تشکل های دانشجویی گفت: برنامه داریم بستر توسعه فعالیت های تشکل های دانشجویی در این دانشگاه را توسعه دهیم.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: برای توسعه فعالیت های دانشجویی مجوز برگزاری برنامه های تشکل ها در کمترین زمان صادر می شود.

محمدعلی برخوداری، رئیس دانشگاه علم و صنعت نیز معتقد است این دانشگاه همواره در راستای مطالبات و منویات مقام معظم رهبری گام برداشته و درحال حاضر نیز فعالیت تشکل های دانشجویی این دانشگاه به خوبی درحال انجام است.

وی بیان کرد: دانشجویان ما در حوزه فعالیت های فرهنگی از جمله فعالیت های مرتبط با تشکل های دانشجویی حضور دارند و ما نیز در این زمینه به دانشجویان کمک می کنیم.

رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: در سال جاری مجوزهایی را برای راه اندازی دفاتر تشکل های مختلف دانشجویی صادر کرده ایم و زمینه توسعه حضور دانشجویان در این عرصه به خوبی فراهم شده است.

برگزاری ۳۸ کرسی آزاد اندیشی در دانشگاه علمی کاربردی

محمد اخباری، رئیس دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به توسعه نشاط فرهنگی در میان دانشگاهها با توجه به فرمایشات رهبری گفت: سال گذشته در این دانشگاه ۳۸ کرسی آزاداندیشی برگزار شد که توسعه کرسی های آزاد اندیشی از برنامه های این دانشگاه است.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز تاکنون ۱۱ کرسی آزاد اندیشی در این دانشگاه برگزار شده است که این روند تا پایان سال جاری ادامه دارد. امیدواریم تعداد کرسی های آزاد اندیشی این دانشگاه نسبت به سال گذشته بیشتر شود.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی بیان کرد: از دیگر برنامه های این دانشگاه برای ایجاد نشاط میان دانشجویان برگزاری مسابقات ورزشی است که به صورت دوسالانه برگزار می شود.

احیای شورای فرهنگی در دانشگاه خوارزمی

محمدعلی سبحان اللهی، سرپرست دانشگاه خوارزمی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری درخصوص توسعه فعالیت های مفید فرهنگی در دانشگاه ها به مهر گفت: در این دانشگاه شورای فرهنگی مجددا احیا شد که این شورا با استفاده از خرد جمعی اقدام به برنامه ریزی برای فعالیت های فرهنگی می کند.

سرپرست دانشگاه خوارزمی همچنین از توسعه فعالیت های فرهنگی این دانشگاه خبر داد.

سبحان اللهی تصریح کرد: درحال برنامه ریزی برای توسعه فعالیت تشکلهای دانشجویی در این حوزه هستیم و چند تشکل جدید درخواست راه اندازی داده اند که درحال بررسی درخواست آنها هستیم.

وی بیان کرد: از دیگر برنامه های فرهنگی این دانشگاه توسعه کرسی های آزاد اندیشی است.

عقب ماندگی و کندی در شتاب علمی را رفع می‌کنیم

کاهش رشد شتاب علمی از دیگر نکاتی بود که در دیدار جامعه دانشگاهی با مقام معظم رهبری به آن اشاره شد. رهبری تاکید داشتند که نباید گذاشت تا سرعت رشد شتاب علمی دچار مشکل شود.

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه شهید بهشتی از پیگیری جدی مطالبات رهبری در این زمینه خبر داد و گفت: اگر کندی و عقب ماندگی در شتاب علمی وجود داشته باشد آن را رفع می‌کنیم.

وی ادامه داد: ایشان در دو حوزه علم و پژوهش و فضای فرهنگی تذکراتی را مطرح کردند، مبنی بر اینکه در حوزه علم، ماموریت گرا کردن پژوهش، ایجاد پژوهشکده‌ها در دانشگاه‌ها و ایجاد روحیه پژوهشی باید مدنظر دانشگاه ها قرار گیرد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: در دو حوزه مذکور دانشگاه برنامه هایی از پیش داشت که بعد از تذکرات مقام معظم رهبری قصد داریم به این برنامه‌ها شدت و سرعت دهیم.

طهرانچی عنوان کرد: باید سرعت علم افزایش یافته و حرکت در این زمینه جدی تر شود چون به هرحال عقب ماندگی وجود دارد.

تحقق علم نافع با کاربردی سازی علوم انسانی

حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این باره گفت: تلاش می کنیم موضوع علم نافع را که مورد تأکید مقام معظم رهبری است در این دانشگاه محقق کنیم.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر رشد علمی کشور تصریح کرد: این دانشگاه برنامه دارد تا در حوزه تجاری سازی علوم انسانی و توسعه تولیدات علمی در این زمینه متناسب با مطالبات ایشان برنامه ریزی کند.

احمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در واکنش به مطالبات رهبری گفت: درحال برنامه ریزی هستیم تا تمامی مطالبات رهبری از دانشگاه ها را اجرایی کنیم.

وی افزود: جلسه دیدار روسای دانشگاه ها و مراکز آموزشی با مقام معظم رهبری بسیار خوب بود چراکه ایشان تذکراتی درخصوص مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و علمی دانشگاه ها بیان کردند و درحال برنامه ریزی هستیم تا تمامی مطالبات ایشان را اجرایی کنیم.

اهم برنامه ها و واکنش های دانشگاهیان در راستای اجرایی کردن منویات رهبری:

نام سمت توضیح
ضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزارت علوم اجرای صحیح آیین نامه های فرهنگی
محمدرضا فراهانی معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت تغییر ساختار فرهنگی دانشگاه ها
مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران تدوین آیین نامه برگزاری اردوهای دانشجویی
محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد توسعه فعالیت تشکل های دانشجویی
محمدعلی برخورداری رئیس دانشگاه علم و صنعت افزایش فعالیت تشکل های دانشجویی
محمد اخباری رئیس دانشگاه علمی کاربردی برگزاری کرسی های آزاد اندیشی
محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی عقب ماندگی و کندی در شتاب علمی را رفع می‌کنیم
حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تحقق علم نافع با کاربردی سازی علوم انسانی
احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر پیگیری مطالبات فرهنگی رهبری
محمدعلی سبحان اللهی رئیس دانشگاه خوارزمی احیای شورای فرهنگی