واکسن آنفولانزا تزریق کنیم یا خیر؟
گروه اجتماعی

– هرسال و با آغاز فصل سرما بسیاری از مردم ترجیح می دهند با استفاده از داروهای و روش های پیشگیرانه مانع از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا شوند.

به گزارشافکارخبر، در میان گروه های مختلف سنی، والدین ترجیح می دهند با تزریق واکسن به کودکان، خردسالان و نونهالان مانع از سرما خوردن آنها در فصل سرما شوند.

هرسال با آغاز پاییز بازار خرید و فروش واکسن های سرماخوردگی و آنفولانزا در کشور حسابی داغ می شود اما در این میان هر فرشنده مدعی بهتر بودن یک نوع واکسن خاص بوده و واکسن ساخت شرکت ها و کشورهای دیگر را در ممانعت از ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی بی اثر می داند.

فصل ابتلا به آنفولانزا از ابتدای مهر ماه شروع می شود و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه می یابد، به اعتقاد برخی پزشکان بهترین زمان برای تزریق این واکسن مهر و آبان ماه است.

انواع واکسن آنفولانزا
دو نوع واکسن آنفولانزا برای کودکان و بزرگسالان در بازار موجود است؛ نخست واکسن آنفولانزای سنتی است که حاوی ویروس زنده نیست و باعثآنفولانزا نمی شود. این واکسن حاوی ویروس غیر فعال است که از طریق آمپول دریافت می شود.

نوع دوم واکسن آنفولانزا به صورت اسپری دماغی است، که فلومیست نامیده می شود. این واکسن حاوی ویروس ضعیف شده است که معمولا به جز بعضی موارد، باعثبیماری آنفولانزا نمی شود؛ این نوع واکسن تنها برای افراد غیر باردار، افراد سالم و سن ۲ تا ۴۹ سال تجویز می شود.

نحوه عملکرد واکسن ها
هر دو نوع واکسن باعثتولید آنتی بادی در بدن می شود؛ این آنتی بادی، پیشگیری لازم را در مقابل ویروس آنفولانزا فراهم می کند این عکس العمل آنتی بادی ممکن است در بعضی افراد ایجاد خستگی و درد ماهیچه ای کند.

هر سال، واکسن آنفولانزا حاوی چند نوع متفاوت از ویروس است. ویروس هایی که به نظر محققان ممکن است در آن سال تاثیر بیشتری داشته باشند. اگر انتخاب این ویروس ها صحیح باشد می توان گفت که واکسن ۷۰ تا ۹۰% در پیشگیری از آنفولانزا برای افراد زیر۶۵ سال مفید است.

چه کسانی باید واکسن را دریافت کنند؟
واکسن آنفولانزای سالانه برای هر فردی که می خواهد احتمال ابتلا به بیماری را در خود کاهش دهد، پیشنهاد می شود با این حال این واکسن به ویژه برای افراد مستعد ابتلا به انفولانزا توصیه می شود مانند افراد مبتلا به ذات الریه.

سایر افراد مستعد ابتلا به آنفولانزا عبارتند از:
همه کودکان ۶ تا ۱۸ سال
افراد ۵۰ سال و بیشتر
زنانی که قصد دارند در فصل آنفولانزا باردار شوند
افرادی که در آسایشگاه و بیمارستان های خصوصی کار می کنند
بزرگسالان مبتلا به امراض مزمن قلبی و ریوی مثل آسم و یا هر بیماری که سیستم ایمنی را ضعیف کرده است.
نظافت کنندگان منزل و مراقبان کودکان زیر ۶ ماه
تمام افرادی که با افراد مستعد آنفولانزا هستند مثل کارکنان بیمارستان و … در تماس هستند.

چه کسانی نباید این واکسن را تزریق کنند؟
به گفته بسیاری از پزشکان تزریق واکسن آنفولانزا ممکن است برای کسانی که به تخم مرغ حساسیت دارند خطرناک باشد زیرا زیرا واکسن آنفلوآنزا در جنین تخم مرغ تولید می شود، بنابراین تزریق آن به این عده توصیه نمی شود.

همچنین بروز هر نوع حساسیت پوستی، عصبی یا عارضه ای که پس از تزریق واکسن تشدید شود نشاندهنده آن است واکسن آنفولانزا نباید به شخص تزریق شود.

بر اساس اطلاع رسانی مرکز پیشگیری و کنترل بیماری این افراد عبارتند از:
همه افرادی که عکس العمل آلرژیک نسبت به آمپول آنفو لانزا داشته اند.
همه کسانی که نسبت به تخم مرغ آلرژی دارند.
افرادی که ۶ هفته بعد از دریافت واکسن آنفولانزا دچار سندرم ژویلاین باره(نوعی بیماری فلج کننده شدید که در آن سیستم ایمنی بدن به سیستم اعصاب حمله می کند) شده اند.

تجربه کسانی که واکسن آنفولانزا تزریق کرده اند
اما کسانی که این واکسن را در سال های متمادی تزریق کرده اند نظرات مختلفی درباره تاثیرات آن دارند.
آزاده مادر جوانی است که هر سال با همسرش اقدام به تزریق این واکسن می کند، می گوید: همسرم با وجود تزریق این واکسن زمستان هر سال چند بار سرما می خورد و به آنفولانزا هم مبتلا می شود.

وی می افزاید: ابتدای مهرماه امسال نیز من و پسر ۶ ماهه ام واکسن تزریق کردیم اما دو هفته است که هردو سرمای سختی خورده ایم و در حال مصرف آنتی بیوتیک و انواع دارو هستیم.

وی بیان می کند: گفته می شود که با تزریق این واکسن امکان ابتلا به سرماخوردگی کاهش می یابد اما تجربه ما ثابت کرد که با وجود اقدامات پیشگیرانه به دلیل منشأ میکروبی و یا ویروسی این بیماری انواع مختلفی داشته و نمی توان از گزند آن مصون بود.

راحله احمدی مادر دو کودک ۷ ساله و ۶ ماهه است. وی می گوید: امسال به دلیل رفتن دخترم به کلاس اول تصمیم گرفتم اول آبان برایش واکسن تزریق کنم که با مشورت با دکترش به شدت پشیمان شدم.

وی تصریح می کند: دکتر تاکید کرد به هیچ وجه واکسن آنفولانزا تزریق نکنید زیرا منشأ ورود بسیاری از این واکسن ها مشخص نبوده و نمی توان مطمئن بود که در شرایط مناسب نگهداری شده اند یا خیر؟

وی توضیح می دهد: به قول دکتر با توجه به وجود انواع واکسن های بی کیفیت از کشورهای مختلف تزریق آن به کودکان در حد یک جنایت بوده زیرا یک درصد ممکن است بچه ها به آن واکنش و حساسیت نشان دهند که لطمات آن جبران ناپذیر است.
این مادر جوان تاکید می کند: ترجیح می دهم چند روز بیماری فرزندانم را تحمل کنم اما سلامت آنها را حتی یک درصد به خطر نیاندازم.

علی فرهادی نیز به عنوان کسی که تجربه استفاده از واکسن آنفولانزا را دارد، می گوید: دو سال است که این واکسن را تزریق می کنم و این واکسن از ابتلا به آنفولانزای شدید جلوگیری کرده اما مانع از سرماخوردگی نمی شود زیرا در کشورمان شیوع سرماخوردگی از آنفولانزا بیشتر است.

وی می افزاید: هرکس نباید سرخود اقدام به تزریق این واکسن کند زیرا برای برخی از افراد استفاده از آن مفید است برای نمونه بنده به سرطان مبتلا هستم و به گفته پزشکم بهتر است با تزریق این واکسن اقدامات پیشگیرانه در برابر این بیماری انجام دهم تا ایمنی بدنم پایین نیاید.

وی توضیح می دهد: گفته می شود دو نوع واکسن آنفولانزا که ساخت کشورهای هلند و فرانسه هستند در بازار موجود است اما گاهی اوقات دیده می شود برخی داروخانه ها مدعی وجود واکسن هایی ساخت انگلستان؛ آمریکا و حتی چین هستند.

محمد میرزایی نیز می گوید: فرزندم ۶ ماهه است و در ابتدای آبان ماه از دکترش پرسیدم که آیا لازم است برایش واکسن آنفولانزا تزریق کنیم یا خیر که دکتر گفت اصلا این موضوع ضروری نیست.

وی بیان می کند: معمولا کودکانی که به مهد کودک می روند بیشتر در خطر ابتلا به آنفولانزا هستند و اگر کودک در خانه نگهداری می شود ضرورتی ندارد تا این واکسن را برایش تزریق کرد.

وی توضیح می دهد: به گفته دکتر بچه هایی که در خانه نگهداری می شوند بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی هستند که با روش های پیشگیرانه و درمان های ساده می توان آن را کنترل کرد.

این پدر جوان می افزاید: همچنین به اعتقاد دکتر تزریق واکسن آنفلوآنزا علاوه بر بیماران کلیوی، ریوی و قلبی به کودکان شش ماهه تا شش ساله که در مهد کودک نگهداری می شوند، زنان باردار، افراد بالای ۵۰ سال و بیمارانی با نقص سیستم ایمنی و کسانی که شیمی درمانی و رادیو تراپی می شوند توصیه می شود.

وی عنوان می کند: یکی دیگر از مواردی که معمولا مورد بی توجهی قرار می گیرد این است که واکسن آنفلوآنزا به هیچ عنوان در برابر سرماخوردگی ایمنی ایجاد نمی کند بنابراین تزریق آن به امید جلوگیری از ابتلا به انواع سرماخوردگی بی فایده است.