فعالیت ۶هزار و ۶۰۰ پزشک در شبکه بهداشت کشور

به گزارشافکارخبر،علی اکبر سیاری اظهارداشت: سیستم شبکه بهداشت در روستاها مستقر و در حاشیه شهرها در حال استقرار است؛ ولی در شهرها به جز دو استان فارس و مازندران هنوز مستقر نشده است.

وی افزود: در استان‌های مازندران و فارس ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر دارای پزشک هستند و بنا داریم با گسترش سیستم شبکه، همه شهرهای کشور را تحت پوشش قرار دهیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت بیان داشت: بر اساس این برنامه برای هر سه هزار نفر یک کارشناس مراقب سلامت وجود خواهد داشت که برای هر فرد پرونده الکترونیک سلامت ایجاد می‌کند.

سیاری تصریح کرد: مردم سه دسته‌اند یا سالم هستند یا عوامل رفتاری ناسالم همچون تغذیه ناسالم و عدم تحرک دارند یا دارای عوامل بیولوژیک همچون دیابت، بیماری قلبی، چاقی و مشکلات تنفسی هستند.

وی افزود: بیشترین مرگ و میر در کشور به دلیل سکته های مغزی و قلبی و سرطان هاست. ۹۰ هزار ایرانی در سال سرطان می‌گیرند که ۳۰ هزار نفرشان فوت می‌کنند و ۲ هزار میلیارد دلار صرف درمان سرطان می‌شود؛ در حالی که ۴۰ درصد از این سرطان‌ها قابل پیشگیری است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت بیان کرد: برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل بیولوژیک برنامه‌ای کشوری تدوین شده که در دست اجراست.

سلامتی بدون دخالت مردم معنا ندارد


معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه سلامتی بدون مداخله و مشارکت مردم بی معناست گفت: مردم در سال ۱۰ هزار میلیارد تومان سیگار می‌کشند. خطر سرطان ریه برای سیگاری‌ها ۲۳ برابر است. شیوع قلیان زیاد بوده و در برخی قلیان‌ها مواد مخدر وجود دارد، لذا پیشگیری از چنین مشکلاتی بدون مشارکت مردم ممکن نیست.

وی گفت: بیماران دیابتی باید حداقل در سال ۴ بار ویزیت و مشاروه شوند و خدمت بگیرند که این کارها هم بدون داشتن سیستم امکانپذیر نیست.

سیاری با اعلام اینکه این برنامه برای حاشیه شهرها شروع شده است، خاطر نشان کرد: در حاشیه شهرها و شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت طرح آغاز شده و شامل ۷ برنامه و ۱۰ پروژه است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ایجاد پرونده الکترونیک سلامت و اجرای نظام ارجاع را برنامههای در دست اقدام و آینده طرح تحول بهداشت کشور اعلام کرد.