محیط زیست و دولت از دادن وعده های مکرر دست بردارند

گروه اجتماعی- سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس گفت: دولت و سازمان حفاظت از محیط زیست در کنترل عوامل آلاینده هوای کلانشهرها به ویژه پایتخت اصلا موفق نبوده اند.

 

به گزارش افکارخبر، موید حسینی‌ صدر با بیان این مطلب اظهار کرد: فرسوده بودن بسیاری از خودروهای شخصی و عمومی مورد استفاده در تهران سبب شده تا آنها تبدیل به عامل سیار و انتشار دهنده آلودگی هوا در سطح شهر شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه بر خلاف وعده های بسیار دولت نتوانسته اقدامات حمایتی نسبت به نوسازی و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی انجام دهد به طوری که اکنون برخی تاکسی های در حال تردد در تهران بسیار فرسوده هستند.

وی بیان کرد: مسوولان دولتی می دانند که سرمنشأ آلودگی هوا در تهران دقیقا کدام موارد است اما تاکنون اقدامی برای کنترل و کاهش این معضل انجام نداده اند.

وی تاکید کرد: در بسیاری از کشورها برای رهایی از آلودگی هوا که در نتیجه تردد فراوان خودورها صورت می گیرد، ناوگان حمل و نقل عمومی را تجهیز می کنند اما در کشور ما گویا این مساله هنوز نزد مسوولان از اولویت برخوردار نیست زیرا اکنون دولت حدود ۶ هزار میلیارد تومان در زمینه توسعه و گسترش حمل و نقل عمومی به تهران بدهکار بوده و بسیار بعید است بتواند این مبلغ را بپردازد.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی گفت: از عوامل اصلی ایجاد آلودگی در تهران می توان به تردد فراوان خودروها، کیفیت پایین بنزین و گازوئیل، استفاده نیروگاه‌های اطراف تهران از مازوت و پنج ساله بودن سن معاینه فنی اشاره کرد که مجموع این عوامل بر کیفیت نامطلوب هوا تاثیرات فراوانی برجای گذاشته اند در حالی که م یتوان با جایگزینی سوخت ها پاک بسیاری از مشکلات را حل کرد.

وی با اشاره به ممنوعیت فعالیت کارخانه ها و صنایع آلاینده در داخل شهر اظهار کرد: بر اساس قانون فعالیت این گونه مشاغل در شهرها ممنوع است اما با این وجود شاهد فعالیت گسترده معادن شن و ماسه، کارخانه های مختلف نظیر سیمان، روغن نباتی و ... در پایتخت هستیم که سبب شده تا بر میزان آلاینده ها در مناطق جوار آنها به شدت افزوده شود.

حسینی صدر خاطر نشان کرد: مسوولان سازمان حفاظت از محیط زیست و دولت باید از دادن وعده های مکرر دست بردارند زیرا وعده بدون عمل هیچ کاری از پیش نمی برد اینکه گفته شود هوای تهران در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ و سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ و سال های قبل از آن بسیار بهتر شده کافی نیست زیرا گویا مسوولان فراموش کرده اند که میزان بارش ها و وزش باد در این سال ها به نسبت سال های قبل افزایش چشمگیری یافته و عملا دولت و سازمان های مسوول هیچ اقدام موثری انجام نداده اند که قابل طرح و دفاع باشد.

وی خطاب به مسوولان سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: اگر در زمینه کنترل آلاینده ها و در نهایت کاهش آلودگی هوا اقدامی انجام شده است مردم خوشحال می شوند در جریان این اقدامات قرار گیرند.

وی عنوان کرد: اگر بارش ها نباشد و باد نوزد حتم بدانید بسیاری از روزها در پایتخت در شرایط هشدار قرار می گیریم و تنفس برای همه سختتر خواهد شد.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس در پایان خاطر نشان کرد: اگر دولت خواهان رفع معضل آلودگی هواست باید این مساله در صدر برنامه های خود قرار دهد و با جدیت بیشتری دنبال راه چاره باشد و در این زمینه باید هرچه سریعتر ناوگان حمل و نقل عمومی را تقویت کند زیرا وضعیت فعلی در شأن مردم نیست و نمی توان انتظار داشت با وجود کاستی های فراوان آنها از خودروهای شخصی استفاده نکنند.