تب ذرت در خیابان های تهران

به گزارش افکارخبر به نقل از باشگاه خبرنگاران، ذرت مکزیکی یکی از تنقلاتی است که چند سالی در سبد غذایی مردم جای گرفته و اغلب خانواده‌ها به دلیل طعم و مزه مطلوب از آن به عنوان یک میان وعده غذایی استفاده می‌کنند.

این روند استقبال به‌گونه‌ای است که طبع نسل جوان نیز دیگر به کمتر از ذرت مکزیکی رضایت نمی‌دهد. 

 

این خوراکی معمولا به اشکال متنوعی مثل کنسروی، بخارپز، کبابی واخیرا مکزیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بهترین نوع‌آن بخار پز خانگی است. پختن ذرت نه تنها باعث کاهش مواد مغذی آن نمی‌شود بلکه خاصیت آنتی اکسیدانی آن را نیز افزایش می‌دهد.

 

الان در این سال‌های اخیر پشمک جای خودش را به ذرت مکزیکی داده است. امروزه و حتی در خیابان از جلو مراکز خرید و ... می‌گذریم. کیوسک‌های ذرت فروشی و بوی ذرت و پنیر که به مشاممان می‌رسد توجه‌مان را به خودشان جلب می‌کند. دیدن جوان‌هایی که این کیوسک‌های ذرت مکزیکی پاتوق آنها شده است به ما نشان می‌دهد که ذرت مکزیکی یک نوع خوراکی است که نه شما برای کودکان بلکه برای بزرگتر‌ها هم جذابیت دارد. این جذابیت بیشتر برای رنگ و لعابی است که به این ذرت‌ها اضافه می‌کنند.

 

سید مرتضی صفوی متخصص تغذیه با اشاره به خواص ذرت مکزیکی می‌گوید: ذرت اساساً یکی از غلات سرشار از ویتامین‌های A,B,C است. آنتی‌اکسیدان موجود در ذرت خاصیت ضدسرطان دارد.

 

از کی ذرت محبوب ایرانی ها شد؟
صفوی گفت: مکزیکی‌ها اولین افرادی بودند که نوعی از دانه‌های ذرت را پرورش دادند و متوجه شدند که با حرارت مستقیم پف می‌کند. شاید هم به همین خاطر باشد که خیلی‌ها لغت شکوفه ذرت را جایگزین پاپ کورن کرده‌اند. مکزیکی‌ها و هندی‌ها طرفدار پر و پا قرص این خوراکی‌‌اند. به همین خاطر ذرت مکزیکی 150 دستور پخت مختلف است.
 
وی در ادامه بیان کرد: در این هم ذرت مکزیکی جزء تنقلات پرطرفدار است ولی طرز پخت متفاوتی با سایر کشورهایی که ذرت مکزیکی در کیوسک‌های آنجا به فروش می‌رسد دارد.

 

ماده‌ای در ذرت "مکزیکی" که با حرارت مضر می‌شود!
معمولا پنیر را در آب قرار می‌دهند تا سالم گردد اما پنیرهای پیتزا را حرارت می‌دهند که این امر مشکلاتی را برای سلامتی به وجود می‌آورد.

 

حمید عبدی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به هیچ عنوان مصرف ذرت مکزیکی را توصیه نمی‌کنم چون در آن از سس‌ها و ادویه‌های غیراستاندارد استفاده شده است و سس مایونزی که در آن به کار برده شده مضر است و به سم کبد مشهور می‌باشد ذرت اگر به طور مناسبی مصرف گردد و نمک زیادی نداشته باشد می‌تواند میان وعده خوبی محسوب شود.

 

وی افزود: پنیر پیتزا اگر در شرایط بهداشتی تهیه شود می‌توان به مقدار کم از آن استفاده کرد اما در ذرت‌های مکزیکی معمولا از پنیرهای باز به کار می‌رود که بهداشتی نیستند.

 

ذرت زیر ذره‌بین سلامت
صفوی اظهار داشت: طرز پخت ذرت مکزیکی در مفید و مضر بودن این خوراکی نقش بسیار مهمی دارد و می‌تواند خواص آن را تغییر دهد.سس پرچرب، پنیر، کالباس، کره و... طعم و مزه خوبی دارد ولی از نظر سلامتی، مناسب نیست. کالری بالای آن باعث چاقی می‌شود و چاقی هم بر فشارخون می‌گذارند.

 

صفوی تصریح کرد: چربی خون برای افرادی که فشار خون بالا دارند مضر است. خوردن ذرت مکزیکی با سس چرب توصیه نمی‌شود. اگر ذرت مکزیکی بدون نمک و سس چرب تهیه شود خوب و مناسب است و حتی می‌توان آن را به عنوان یک میان وعده مناسب برای افراد محسوب کرد.

 

ذرت مکزیکی بخوریم یا نه؟
متخصصان تغذیه معتقدند که ذرت مکزیکی اگر به صورت مناسب تهیه شود نه تنها مضر نیست، بلکه می تواند به عنوان یک میان وعده مناسب جایگزین تنقلات بی ارزش مثل چیپس و پفک شود.

 

برای تهیه ذرت مکزیکی سالم سعی کنید در صورت امکان ذرت را خودتان در منزل بپزید. به جای کره، کمی روغن زیتون به آن بیفزایید و همراه با آب لیموی تازه و بدون نمک یا مقدار بسیار کمی نمک مصرف نمایید. استفاده از "آویشن خشک" و کمی فلفل بنا به ذائقه افراد خانواده نیز طعم این میان وعده را دلپذیرتر می کند.

 

از پنیر پیتزا و سس های چرب و پرکالری در ذرت مکزیکی استفاده نکنید، رعایت این نکته به ویژه در "بیماران قلبی- عروقی"، افراد مبتلا به "اضافه وزن"و چاقی و همچنین افراد با "فشارخون بالا" ضروری می باشد. 

 

ذرت؛ سدی برای بیماری های گوارشی
وی افزود: ذرت دارای املاح آهن، فسفر، کلسیم و پتاسیم است و موجب جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی می‌شود همچنین فیبر موجود در ذرت راه سدی برای بیماری‌های گوارشی است. زمانی که ذرت دارای روغن و سس‌های چرب باشد یک غذای سنگین می‌شود که هضم آن هم کمی سخت می‌شود.

 

این متخصص گفت: بهترین نوع ذرت برای مصرف، ذرت بخارپز است یعنی ذرت با حرارت بخار آب پخته شود حتی بلال کردن ذرت که به ذرت در خیابان‌ها می‌بینیم و ذرت را کباب می‌کنند اگر زیاد کباب شود و ذرت بسوزد آن ذرت‌های سوخته سرطان‌زا هستند و سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد.

 

دلتان به سرعت سیر می شود
دکتر محمدتقی انوشیر متخصص تغذیه اظهار داشت: ذرت مکزیکی ذاتاً غذای بدی نیست. ذرت به نوبه‌ی خود یکی از سبزیجات نشاسته‌ای محسوب می‌شود و مانند نان و برنج است و هیچ مشکلی ندارد.

 

وی افزود: بسیاری از افراد بر این باورند که ذرت مکزیکی به عنوان غذای کامل محسوب نمی شود اما ذرت بخش گسترده ای از نشاسته را تشکیل می دهد به طوری کالری آن با نان و برنج برابری می کند.

 

پروتئینی که با خوردن سس راه سلامتی را می‌گیرد
انوشیر بیان کرد: پنیری که در ذرت مکزیکی استفاده می‌شود یک نوع پروتئین محسوب می شود و مضر نیست. مشکل خوردن ذرت مکزیکی در مصرف سس آن است که خوردن سس برای سلامتی خوب نیست و معمولاً مصرف سس‌ها را منع می‌کنیم.

 

وی افزود: در ذرت مکزیکی می‌توان از سس‌های کم‌چرب و سالم‌تر استفاده کرد حتی ذرت مکزیکی را می‌توان یک وعده غذایی مناسب دانست به دلیل داشتن پروتئین و کربن هیدرات ذرت مکزیکی یک غذای کامل هم محسوب می‌شود. ذرت آب‌پز مفید است به دلیل بخارپز شدن هضم ذرت راحت است البته اگر همه غذاها خوب جویده شوند راحت‌تر هضم خواهند شد.

 

انوشیر خاطرنشان کرد: خوردن ذرت مکزیکی برای هیچ کس ضرب ندارد فقط اگر سس چرب از آن کم شود. ذرت در کم‌خونی، شادابی پوست و کاهش میزان قند خون در افراد مبتلا به دیابت نقش به سزایی دارد.ذرت به خودی خود هیچ ضرری برای افراد چه کودک و بزرگسال ندارد و فقط کافی است موادی که در آن استفاده می‌کنیم با آگاهی بیشتر باشد که ضامن سلامت خود و فرزندانمان باشد.