امحای 100 درصدی مرکبات قاچاق کشف شده

به گزارش افکارخبر به نقل از تسنیم، عباس نخعی در نشست خبری صبح امروز خود در تشریح عملکرد دستگاه‌های مختلف در موضوع مبارزه با قاچاق محصولات کشاورزی و باغی اظهار داشت: در سه ماهه نخست امسال کشفیات محصولات قاچاق کشاورزی در بخش مرکبات بیش از پیش بوده و در سه ماهه دوم با توجه به اقدامات انجام شده، شاهد کاهش روند قاچاق مرکبات در کشور بودیم.

مدیرکل دفتر مقابله با کالای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در 6 ماهه نخست امسال بیش از 5 میلیون و 200 هزار کیلوگرم انواع محصولات کشاورزی شامل محصولات باغی و زراعی شامل برنج، آرد، سیر، کنجد، گیاهان دارویی و ... کشف شد که از این میزان، برنج قاچاق با 3 میلیون و 507 هزار کیلوگرم، بیشترین سهم از محصولات زراعی قاچاق را داشت.

وی با اشاره به کشف بیش از 807 هزار کیلوگرم داروهای گیاهی قاچاق خروجی از کشور گفت: قاچاق این میزان گیاهان دارویی از کشور و ورود مجدد آن‌ها به داخل با ارزش افزوده که طبق گفته مسئولان وزارت کشاورزی، این میزان قاچاق بیش از 10 برابر صادرات مجاز آن است، نشان دهنده عدم وجود برنامه مناسب برای تولید و صادرات گیاهان دارویی در کشور است.

نخعی در ادامه با اعلام خبر کاهش قاچاق سیر چینی به کشور افزود: در سال 93 ما شاهد افزایش ورود سیر قاچاق از کشور چین بودیم که با توجه به اقدامات انجام شده در این بخش، شاهد کاهش ورود سیر قاچاق از کشور چین به کشورمان هستیم.

مدیرکل دفتر مقابله با کالای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به سئوال خبرنگار تسنیم در خصوص میزان آلوده بودن مرکبات کشف شده گفت: در 6 ماهه نخست امسال به واسطه عدم برنامه ریزی مناسب توسط وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار شب عید، شاهد افزایش قاچاق مرکبات به کشور بودیم و در این مدت موفق به کشف بیش از 320 هزار کیلوگرم پرتقال قاچاق، 147 هزار کیلوگرم لیوترش قاچاق و 56 هزار و 400کیلوگرم نارنگی قاچاق شدیم و در مجموع بیش از 523 هزار کیلوگرم مرکبات قاچاق از قاچاقچیان کشف شد.

وی افزود: با توجه به وجود مقررات لازم در خصوص ورود مرکبات به کشور اعم از مورد تایید بودن مبدا واردات و کنترل شرایط حمل، اطمینان از صحت این محموله‌های کشف شده بسیار سخت است و از این با توجه به اعلام دستگاه‌های مسئول مبنی بر آلوده بودن این مرکبات برای مردم و باغات، 100 درصد مرکبات کشف شده، معدوم شد.

نخعی در پاسخ به سئوال دیگر تسنیم در خصوص آلوده بودن برنج‌های کشف شده نیز گفت: امسال تا این لحظه گزارشی مبنی بر وجود فلزات سنگین در برنج‌های کشف شده به دست ما نرسیده است.

مدیرکل دفتر مقابله با عرضه کالای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه درباره برخورد با میوه‌های قاچاق گرمسیری، با اعلام ممنوعیت ورود این میوه‌ها به کشور به جز از طریق تعاونی‌های مرزنشینی، گفت: انبه، آناناس و نارگیل از جمله این میوه‌های گرمسیری است که با توجه به اقدامات انجام شده، 430 تن انبه قاچاق و 20 تن نارگیل قاچاق در سه ماهه نخست امسال کشف شده است.

وی با اشاره به کشف بیش از 5 میلیون کیلوگرم انواع محصولات کشاورزی و باغی در 6 ماهه نخست امسال، این کشفیات را معادل 3 برابر کشفیات انجام شده در طول سال گذشته عنوان کرد و افزود: در سال جاری با تمرکز بر ورودی‌های جنوب کشور و غرب، موفق به کشف میزان قابل توجهی محصولات کشاورزی و باغی شدیم که از مبدا کشورهایی همچون مصر، آفریقای جنوبی و آمریکای لاتین به سمت کشورهای حوزه خلیج فارس عازم شده بود و بخشی از آن نیز در این مسیر به کشورمان قاچاق می‌شد.

نخعی در ادامه از کشف 800 نفر شتر قاچاق خبر داد و با اعلام کشف 214 هزار راس دام سنگین و کشف 26 هزار و 600 راس دام سبک، گفت: در طول این مدت تعداد قابل توجهی پرندگان شکاری نیز که به مقصد کشورهای حوزه خلیج فارس در حال قاچاق بودند، کشف شد که در این راستا لازم است تا دستگا‌ه‌های مسئول، تمهیدات لازم را برای پیشگیری از این موضوع به کار بندند.

مدیرکل دفتر مقابله با عرضه کالای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: آمارهای به دست آمده و کشفیات سال جاری، نشان می‌دهد روند خروج پیاز زعفران قاچاق از ایران به سمت کشور افغانستان امسال نیز ادامه دارد و امسال موفق به کشف بیش از 50 هزار کیلوگرم پیاز زعفران قاچاق شدیم.

وی در ادامه با تاکید بر تاثیر ممنوع شدن واردات گردو، بادام و بادام هندی بر افزایش قاچاق این کالاها و متناسب نبودن نیاز بازار با موجودی، با انتقاد از وزرات جهاد کشاورزی گفت: این انتظار وجود داشت که با توجه به اختیارات وسیع این وزارتخانه، اقدامات مناسب‌تری در طول شش ماهه گذشته در جهت افزایش بهره‌وری کشاورزی در کشور رخ دهد ولی متاسفانه شاهد بودیم که عدم توجه به تنظیم بازار در اواخر سال قبل باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری در حوزه مرکبات و افزایش قاچاق این محصولات در کشور شد و به دنبال گزارش موضوع از سوی ستاد نیز مقرر شد تا از تیرماه امسال، برنامه‌ریزی مناسبی برای تنظیم بازار شب عید انجام شود.

نخعی خاطرنشان کرد: متاسفانه محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اعمال شده در واردات محصولاتی همچون بادام هندی، گردو و بادام باعث افزایش قاچاق این اقلام در کشور شده و امسال بالغ بر 67 هزار کیلوگرم گردوی قاچاق کشف شد لذا باید با توجه به نیاز بازار و توان عرضه محصولات، تعیین نرخ تعرفه دقیقی به منظور تامین نیاز بازار و پیشگیری از قاچاق این اقلام در نظر گرفته شود.