به گزارش افکارخبر به نقل از فارس، محمدحسین سلطان‌زاده در رابطه با پرفشاری خون در کودکان، اظهار داشت: پرفشاری خون همچون اسلحه‌ای به شمار رفته که اعضاء حیاتی بدن مانند چشم، مغز، قلب و کلیه را نشانه می‌گیرد و می‌تواند منجر به کوری، افزایش شیوع سکته‌های قلبی مغزی و نارسائی کلیه شود.

وی بابیان اینکه بین 1 تا 3 درصد کودکان مبتلا به فشار خون می‌شوند، افزود: این میزان بسیار کمتر از افراد بالغ است و در واقع فشار خون بیش از 11.5 میلی‌متر جیوه در کودکان 1 تا 5 سال و بیش از 12.5 میلی‌متر جیوه در کودکان 5 تا 10 سال و بیش از 13.5 میلی‌متر جیوه در کودکان 10تا 15 سال فشار خون بالا تلقی می‌شود .

متخصص کودکان و نوزادان در مورد علل فشار خون در اطفال عنوان داشت: در افراد بالغ بیش از 90 درصد فشار خون از نوع اولیه، یعنی بدون هیچ علت پزشکی بوده ولی در کودکان، بیش از 80 درصد فشار خون بالا، از نوع ثانویه و ناشی از یک بیماری زمینه‌ای است که باید علت آن جستجو شود.

سلطان‌زاده با اشاره به اینکه علت فشار خون در اطفال به 4 گروه تقسیم می‌شود، افزود: فشار خون کلیوی که 75 تا 80 درصد پرفشاری را در اطفال شامل می‌شود، 25 تا 50 درصد آن ناشی از پیلونفریت یا ریفلاکس نفروپاتی است . در آزمایش ادرار این کودکان، هماچوری، پروتئینوری، سیلندرهای گلبول قرمز و سفید مشاهده‌ شده و اوره وکرآتینین بالا نیز دارد.

وی افزود: فشار خون ناشی از افزایش رنین که حدود 10 تا 15 درصد مشکل فشار خون در کودکان را شامل می‌شود، ممکن است ناشی از تنگی شریان کلیوی یک‌طرفه یا دوطرفه باشد.

متخصص کودکان و نوزادان ادامه داد: فشار خون‌ ناشی از افزایش آلدسترون نیز حدود 3 تا 5 درصد موارد پرفشاری خون در کودکان را تشکیل می‌دهد. در این گروه آلدوسترون آنها بالا و ورنین پلاسما پائین است همچنین در سی‌تی اسکن شکم نیز ممکن است هیپرپلازی یا تومور غده فوق کلیوی کشف شود.

 سلطان‌زاده بیان کرد: فشارخون‌های ناشی از افزایش کاتکولامین‌ها نیز حدود 2 تا 5 درصد موارد پرفشاری خون کودکان را تشکیل می‌دهد. در این گروه فشارخون بسیار بالا و بدخیم بوده و شایع‌ترین علت آن جراحی‌ها روی سر گردن و فئوکروموسیتوم است. همچنین تشخیص این موارد بر اساس اندازه‌گیری اپی‌نفرین، نور اپی‌نفرین در نمونه خون ناشتا است.

وی خاطرنشان کرد: علائم بالینی پرفشاری خون در کودکان و اطفال سردرد، تهوع، استفراغ، آنسفالوپاتی، پلی اوری، شب‌ادراری، اشکالات بینائی، دل‌درد، فلج عصب صورت و خون‌دماغ است.