به گزارش افکارخبر به نقل از تسنیم، علی اصغر فانی در دومین همایش دیده بیدار که به مناسبت هفته بسیج در کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد،اظهار داشت: بسیجی باید دارای ویژگی‌هایی باشد که از جمله آنها خداباوری است.

وی افزود: یک بسیجی باید خدا را همه جا ناظر و حاضر ببیند و در محضر خدا معصیت نکند. یک بسیجی نه باید از کارش بزند و نه باید از پست و مقام و بیت المال سوء استفاده کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر خدا را همه جا ناظر بر اعمال ببینیم، رفتار و کردارمان اصلاح می‌شود، گفت: فرهنگ بسیجی فرهنگ فداکاری است. اینکه خود را نادیده بگیرد و دیگران را ببیند. خود را در اولویت قرار ندهد و امور مردم و جامعه برایش در اولویت باشد. در رفتار سازمانی که رشته تخصصی بنده است رفتاری را داریم تحت عنوان رفتار شهروندی سازمانی به این معنا که کارمند و همکار تلاش‌هایی می‌کند فراتر از وظیفه‌اش بدون پاداش و چشم‌داشت. یک بسیجی هم باید رفتار شهروندی سازمانی داشته باشد و همیشه در انجام امور پسندیده پیش قدم باشد. ضعف‌های سازمانی را بپوشاند و کار مردم را پیش ببرد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: یک بسیجی، ایثارگر، فداکار و دین باور است و حضور دین در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی، سازمانی و شخصی وی دیده می‌شود.

وی ادامه داد: فرهنگ یک بسیجی، فرهنگ مهر محمدی است که با کفار به بدترین نحو برخورد می‌کند و با غیر از آنها به بهترین شکل ممکن. بسیجی شاخص دارد که باید با چه کسی خوب رفتار کند و با چه کسی خوب برخورد کند.

فانی با اشاره به اینکه یک بسیجی باید در محیط کاری‌اش برترین و الگو باشد، گفت: یک بسیجی در مدرسه باید بهترین معلم باشد و در سازمان بهترین کارشناس و کارمند باشد و طوری عمل کند که دیگران جذب رفتار او شوند. بسیجی باید سنگ زیرین آسیاب باشد و فشارها را برای رضای خدا تحمل کند.

فانی افزود: یک بسیجی همیشه آماده است. بسیاری اوقات ممکن است فشارهایی در کار باشد و طبیعی به نظر بیاید که به علت فشار بسیار از زیر کار کناره گیری کنیم. شاید برای بنده هم طبیعی باشد که به علت فشار کار زیاد نزد رئیس جمهور بروم و بخواهم که دیگر وزیر نباشم و به سر کلاس درس بروم اما این دیگر رفتار یک بسیجی نیست. بسیجی همیشه آماده است و هرگاه لازم باشد در صحنه است.

وی ویژگی دیگر یک بسیجی را با اخلاق بودن دانست و گفت: اخلاق چیز خوبی است. اخلاق را روی سنگ هم که بگذاری آب می‌شودو و انسان با اخلاق هیچگاه ضرر نمی‌کند. بسیجی علاوه بر اینکه باید اخلاق داشته باشد با بصیرت نیز هست و شناخت همه جانبه از کار دارد و کل نگر است. متاسفانه افرادی هستند که با اطلاعات ناقص تصمیم می‌گیرند و مشکل ایجاد می‌کنند. این خرده معلومات‌ها مشکلات بسیاری ایجاد کرده است.

فانی با اشاره به اینکه یک بسیجی از طعنه‌ها و نیش‌ها نمی‌رنجد، خاطرنشان کرد: بسیجی باید صبور باشد و از ریشخند و تمسخر دلخور نشود. یک بسیجی ولایت مدار است. بسیجیان، دانش آموزان مدرسه عشق هستند و معلمان، اساتید این مدرسه‌ هستند.