به گزارش افکارخبر، محمد رضا مهری درباره ایمنی غذا و مواد غذایی از دیدگاه طب سنتی ایران اظهار داشت: امنیت غذایی یکی از موضوعات مهم در حوزه سلامت است که در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها نقش به سزایی دارد.

به گفته وی از سوی دیگر منحصر دانستن دستور العمل‌های مربوط به امنیت غذایی، به مواردی که به عنوان راهکارهای رسیدن به امنیت غذایی از سوی سازمان بهداشت جهانی ارائه شده است، نمی‌تواند باعث اتخاذ راهکاری جامع و مانع در پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با مصرف مواد غذایی باشد.

این دستیار تخصصی دانشکده طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: از دیدگاه طب سنتی ایران، مواد غذایی مورد استفاده از بدو انتخاب به عنوان ماده غذایی، تا زمان فرآوری، طبخ، نگهداری و مصرف باید شرایطی داشته باشند تا به بهترین وجه تبدیل به اجزای بدن فرد شده و باعث تسریع در بهبود بیمار شوند.

غذای سالم از تدابیر پیشگیرانه و درمانی در طب سنتی است

مهری عنوان کرد: موضوع تأمین غذای سالم، بخش زیادی از تدابیر پیشگیرانه و درمانی را در طب سنتی ایران شامل می شود و راهکارهایی هم چون تدابیر ضروری در انتخاب نوع ماده غذایی، نحوه طبخ، فرآوری، ترکیب و آماده سازی مواد غذایی، تدابیر ضروری در هنگام خوردن مواد غذایی و ... به تفصیل در متون طب سنتی ایران آورده شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت و فراگیری موضوع امنیت غذایی وو نیاز به اتخاذ راهکارهای عملی و جامع در این رابطه، استفاده از تجارب گذشته بشر و به ویژه دستور العمل‌های حکمای طب سنتی ایران، می‌تواند در تأمین ایمنی غذا نقش مؤثری ایفا کند.