بازگشت ۴۰۰ هزار زائر اربعین به کشور

به گزارش افکارخبر، سعید اوحدی در مورد خدمات‌رسانی به زائران در کربلا، گفت: یک میلیون و ۶۰۰ هزار زائر اربعین با دریافت ویزا در این مراسم حضور یافته و از کشور خارج شدند که حدود ۹۰۰ هزار زائر از مرز مهران و مابقی نیز از دو مرز شلمچه و چذابه خارج شدند.

وی با اشاره به اینکه ۱۵۰ هزار زائر تا شب گذشته از مرزهای شلمچه و چذابه به کشور بازگشتند، گفت: از مرز مهران نیز ۱۰۰ هزار نفر به ایران آمدند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امروز تعداد زائرانی که به کشور برمی‌گردند به حدود ۴۰۰ هزار نفر برسد.

اوحدی با اشاره به اینکه مدیریت خوبی برای بازگشت زائران انجام شده است، گفت: با همکاری سازمان حمل و نقل و راهداری و پایانه‌ها در مرز مهران تعدادی دستگاه اتوبوس مستقر هستند و همچنین در دو مرز دیگر نیز امکانات مناسبی برای بازگشت زائران انجام شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه تریلر‌های ارتش عراق در حال حاضر به زائران اربعین خدمات ارائه می‌دهند، گفت: علاوه بر این تریلرها، ۲۵۰ دستگاه وسایل حمل و نقل و سپاه نیز در ایستگاه نزدیک کربلا، زائران را به نجف می‌آورند و از آنجا نیز به سه مرز انتقال داده می‌شوند و در مجموع برنامه‌ریزی خوبی برای خدمات‌رسانی و بازگشت آنها انجام شده است.

وی در خصوص زائرانی که بدون ویزا عبور کرده‌اند، گفت: تعداد کمی از زائران بدون ویزا از مرز مهران به کشور عراق رفتند و بر اساس تفاهمی که با دولت عراق انجام شده بود، جا داشت که تا آخرین لحظه نیز زائران ایرانی این موضوع را رعایت می‌کردند تا باعث گله‌مندی مسئولان عراقی نمی‌شد که البته این اتفاق در روزهای آخر فقط در مرز مهران رخ داد و در مرزهای شلمچه و چذابه حتی یک زائر نیز بدون ویزا رد نشد.

رئیس سازمان حج و زیارت که هم‌اکنون در نجف به سر می‌برد، گفت: پس از بازگشت زائران و مراسم اربعین، آسیب‌شناسی می‌کنیم تا برای سال آینده، مشکلات معدود امسال نیز برطرف شود، اما در مجموع نسبت به سال گذشته برنامه‌ریزی و خدمات‌رسانی بسیار مناسبی برای زائران اربعین انجام شده است.

اوحدی ادامه داد: برای سال آینده دولت عراق نیز باید عملیات صدور ویزا را دو ماه زودتر برای اربعین آغاز کند تا تاخیری در صدور ویزا برای زائران ایجاد نشود و نگرانی از بابت حضور نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه دکتر جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری نیز در مراسم اربعین حضور دارد، گفت: برای اولین بار است که یکی از مسئولان عالی رتبه کشور در این مراسم حضور پیدا کرده و با صحبتی که با زائران انجام دادند، تمامی آنها از خدمات‌رسانی داخل عراق و همچنین خدمات مردمی و مرزها راضی بودند که ایشان نیز تاکید بر آسیب‌شناسی اربعین و همچنین تشکیل ستاد دائمی اربعین بعد از این ایام داشتند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: با توجه به اینکه فردا در عراق، اربعین است، تعدادی از زائران طی روزهای آینده و پس از پایان مراسم به کشور بازمی‌گردند و مدیریت برگشت سفر توسط آنها انجام شده است.

اوحدی تصریح کرد: زائران اگر بخواهند طی سه یا چهار روز به کشور بازگردند، قطعاً در مرزهای خروجی با مشکلات مواجه خواهند شد؛ بنابراین بهتر است سفر خود را مدیریت کرده و طی چندین روز به کشور بازگردند.