پیامدهای ناخوشایند مصرف بی‌رویه‌ کورتون

به گزارش افکارخبر، دکتر کی بور متخصص چشم پزشکی گفت: معمولاً از کورتون‌ها برای درمان التهابات سیستمیک یا موضعی یا التهابات عمومی استفاده می‌شود، که عوارض متعددی برای ارگان‌ها به اعضای گوناگون بدن پدید می‌آورد. معمولاً استفاده طولانی مدت و بی‌رویه‌ کورتون‌ها منجر به بالا رفتن‌ میزان فشار چشم و تشدید امکان بروز بیماری‌هایی نظیر، آب سیاه یا ایجاد کدورت در عدسی چشم یا آب مروارید می‌گردد.

 

وی در ادامه افزود: همچنین ایجاد آب مروارید از نوع تحت کپسولی خلفی از طبعات افراط در مصرف  کورتون‌ها می‌باشد که به شدت قدرت بینایی را کاهش می‌دهد، این نوع آب مروارید در قسمت خلفی عدسی چشم ایجاد می‌شود که تأثیر آن به کیفیت بینایی افراد به شدت قابل ملاحظه است و کیفیت زندگی افراد را نیز به میزان چشم‌گیری تنزل می‌بخشد و همچنین مواردی از تشدید التهابات ملتهمه‌ای، زخم‌های قرنیه‌ای، اختلالات تطابقی و حتی افتادگی پلک‌ها در نتیجه‌ی استعمال کورتون‌های موضعی گزارش شده است.

 

وی اظهار داشت: مواردی از عفونت‌های چشمی نیز از مصرف نامناسب کورتون‌ها رخ می‌دهد که باید احتیاط‌های لازم در این خصوص صورت پذیرد . در صورت درمان زخم‌های قرنیه‌ای همراه با تجویز کورتون نیز امکان بروز عفونت‌های قارچی افزایش می‌یابد که لزوم رعایت تدابیر مراقبتی و نظارتی توسط متخصصین را مضاعف می‌سازد.