جستجوی آینده در ته فنجان قهوه!

به گزارش افکارخبر، دعانویسی،رمالی،جن گیری و.. از معضلات اجتماعی جامعه به شمار می روند که همواره بخشی از مردم از طبقات مختلف اعم از سنتی،تحصیلکرده،فقیر و ثروتمند را جذب و شیفته خود کرده است.

اگر چه گرایش به چنین روش هایی برای بازشدن گره ها در امور شخصی و خانوادگی اغلب در طبقه سنتی مشاهده می شود،اما هستند خانواده هایی که خواستگاه آن ها از طبقات متوسط یا متمول جامعه بوده و از قضا از تحصیلات قابل توجهی نیز برخوردار بوده اند،اما با تمسک به چنین روش هایی در اندیشه تسهیل و رفع مشکلات و معضلات زندگی خویش هستند.

توسل به چنین روش هایی زمانی کلید می خورد که افراد جامعه در برآورده کردن نیازها و خواسته های خویش در در حوزه های اقتصادی و اجتماعی ناتوانند که برخی با پناه بردن به فالگیری،دعا نویسی،جن گیری و ... درپی تامین و تحقق اهداف مورد نظر خودبه دنبال چنین روش هایی می روند.

این پدیده،اگر چه برای عده ای(به درستی) بی معنا،فاقد محتوا و خرافات محض است،اما با همه این اوصاف هستند افراد یا گروه هایی که چرخ زندگی خود را به دست فالگیرها یا دعانویس هایی می دهند تا با نوشته ای،کلامی،دعایی و یا انجام کاری خاص به اصطلاح موانع را از مسیر زندگی و هدف مورد نظر خود بردارند !

به واقع تمسک فرد به دعانویسی،رمالی و فالگیری در زمانی واقع می شود که عنصر تعقل،اندیشه و تحلیل مسدود می شود و این انسداد بابی می شود برای توسل جستن به چنین شیوه های غیر عقلانی که گاه زندگی را به سقوط و فرو پاشی می کشاند.

دعانویسی و رمالی نه تنها مبانی اخلاقی،اعتقادی و ارزشی جامعه را هدف قرار می دهد و خسارات معنوی سهمگینی را در پی دارد،بلکه اعتماد به نفس،آرامش خاطر و بنیان خانواده را نیز متزلزل می سازد.

سوار شدن بر این مرکب جهل ،گاه چنان افسار گسیخته انسان را به بیراهه و انحراف می کشاند که بازگشت و جبران مافات را غیر ممکن می سازد.

فالگیران،دعانویسان و رمالان اغلب با تحلیل و واکاوی روحیات طرف مقابل،آنان را بصورت مستمر به خود وابسته می سازند و پول های هنگفتی را از سادگی و درماندگی مراجعان خود به جیب می زنند.

 

**درماندگانی که در کار خویش وا مانده اند می توانند گره گشای کار دیگران شوند؟

کاظم سوریان،جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران اظهار کرد:اساسا جامعه ای که مناسبات حاکم برآن بر مبنای تعقل و اندیشه است ، واقع گرایی و پیشرفت در آن با سرعت هر چه بیشتری طی خواهد شد و بلعکس جامعه ای که خرافات و گرایش به پدیده هایی چون رمالی و دعانویسی در آن  افزایش می یابد سیر تعقل و اندیشه در آن رو به سقوط و پس رفت خواهد بود.

وی افزود:خوشبختانه در طول دهه های اخیر و بخصوص پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، رشد و سیر صعودی افزایش طبقه تحصیلکرده به نحو فزاینده ای اوج گرفته و نمی توان منکر این امر شد که ضریب بروز چنین پدیده ها و خرافه هایی به مراتب در طبقه تحصیلکرده کمتر از طیف های سنتی است.

سوریان گفت:البته در لا به لای پرونده های رمالی و جن گیری بعضا مشاهده می شود که برخی طبقات تحصیلکرده نیز آلوده چنین روش هایی شده اند که قابل تامل است اما در هر صورت در یک نگاه مقایسه ای می توان به این موضوع پی برد که گرایش به  این پدیده خرافی در جامعه روشنفکر و تحصیلکرده ضعیف تر است.

این جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی گفت:یکی از مستدل ترین اَماره ها و نشانه هایی که از کارکرد کذب و دروغین چنین امور خرافه ای حکایت دارد معطوف به این ادله می شود که افراد دعانویس و فالگیر عموما خود انسان های درمانده ای هستند که در جزئی ترین امورات زندگی خود وا مانده اند.

وی افزود:سئوالی که به ذهن متبادر می شود بر این پرسش استوار است که چگونه افرادی که در کار خویش وا مانده اند قادر به گره گشایی از مشکلات زندگی دیگران هستند و اگر واقعا چنین روش هایی کارکرد حقیقی و منطقی دارد،چرا عاملان این امور برای رفع مشکلات خود اقدامی نمی کنند.

**خرافه گرایی و بیماری های روانی نتیجه تمسک به دعانویسی و رمالی

محمد حکیمی،جامعه شناس و آسیب شناس امور اجتماعی در تشریح تبعات و عوارض این معضل اجتماعی گفت:یکی از ویژگی های بارز و ظاهری افراد رمال و دعا نویس،تظاهر به مذهبی بودن است.

وی افزود:به واقع این افراد با نمایش اعتقادات دینی بر آنند تا صحبت های کذب و بی پایه اساس خود را در پوشش مذهب،حقیقی جلوه دهند.

وی افزود:اگر چه در قرآن اشاراتی به جن شده است،اما آنچه که در این کتاب مقدس آمده با آنچه که دستمایه رمالان و جن گیران قرار می گیرد فاصله و تفاوت های ماهوی بسیاری دارد و در واقع این افراد با سوء استفاده از چنین حقایق و واقعیاتی،به گمراه کردن و سود جویی از مخاطبان و مشتریان خویش می پردازند.

حکیمی گفت:نابودی روح تلاشگری و استقامت و فاصله گرفتن از سعه صدر و توکل به خداوند نتیجه چنین اقدامات شومی است که متاسفانه از سوی رمالان و فالگیران بسط داده می شود.

وی افزود:سلب آرامش و در موارد حادتر،بیماری های روحی و روانی از پیامدهای توسل جستن به چنین روش هایی است که با تشریح و واکاوی هر چه بیشتر زوایای پیدا و پنهان این معضل،می توان مخاطبان چنین روش های غیر اخلاقی و غیر انسانی را آگاه ساخت و از شیوع و گسترش دامنه آن جلوگیری کرد.

حکیمی عنوان کرد:دامن اسلام از چنین ننگ ها و روش های انحرافی بری و پاک است و اگر هم عده قلیلی با سوء استفاده از احادیث و روایات به چنین روش هایی مبادرت می ورزند،اشکال از تفسیر و جهان بینی نادرست این افراد است نه اسلام عزیزی که در تمامی ابعاد و جزئیات آن،مصلحت،حقیقت،درستی و کمال و سعادت موج می زند.