استقرار زنان کارتن خواب غیرمعتاد در مددسراها

به گزارش افکارخبر به نقل از شهرنوشت، حجت الاسلام امرودی ضمن بیان این مطلب با اشاره به اجرای طرح جمع آوری زنان معتاد و کارتن خواب با همکاری ناجا، ستاد مبارزه با مواد مخدر و شهرداری تهران اظهار داشت: این طرح در 3 مرحله از روز سه شنبه آغاز شد و جمع آوری زنان کارتن خواب در تمامی نقاط شهر به ویژه محله هرندی در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود 268 نفر توسط عوامل نیروی انتظامی جمع آوری شده‌اند، افزود: این افراد توسط اتوبوس‌هایی که از سوی سازمان رفاه شهرداری تهران تهیه شده بود به کمپ شفق منتقل شدند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردای تهران تصریح کرد: پس از انتقال آسیب دیدگان به کمپ، بلافاصله اقدامات مربوط به غربالگری آغاز شد و بر اساس تشخیص نیروهای ستاد مبارزه با مواد مخدر افرادی که صرفاً کارتن خواب بودند یا در شرف اعتیاد قرار داشتند، به منظور رسیدگی هر چه بهتر از کمپ ترخیص شده و توسط سرویس‌های سازمان رفاه به مددسراهای ویژه بانوان در مناطق 18 و 21 منتقل شدند.

امرودی با تاکید بر اینکه مرحله دوم این طرح از روز پنجشنبه و مرحله سوم از روز شنبه 14 آذر آغاز شد، خاطرنشان کرد: ما پیش بینی کرده بودیم تا زنان آسیب دیده به همراه فرزندانشان را به درستی ساماندهی کنیم. در زمان جمع آوری نیز تنها 2 خانم به همراه فرزندانشان بودند که به مددسراها اعزام شدند. در مرحله بعد نیز با رایزنی‌های صورت گرفته، نگهداری این کودکان به سازما‌های مردم نهاد سپرده خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به برخورد آرام و مناسب زنان در حین اجرای طرح گفت: یکی از اتفاقات خوبی که در این روزها شاهد آن بودیم برخورد آرام و مناسب زنان در حین اجرای طرح بود. در واقع بسیاری از آنان از این شرایط خسته شده بودند و به نظر می‌‌رسید دنبال مکانی بودند تا به وضعیتشان رسیدگی شود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران افزود: البته تعداد اندکی هم بودند که با سر و صدا اعلام می‌کردند معتاد نیستند اما ظاهر آنها کاملاً نشان از اعتیاد داشت.

امرودی همچنین به ارائه امکانات رفاهی برای نگهداری و ترک اعتیاد زنان پرداخت و خاطرنشان کرد: پس از جمع آوری و انتقال به شفق در مرحله اول لباس مرتب در اختیار مددجویان قرار می‌گیرد و این افراد از امکاناتی چون استحمام، غذای گرم و خدمات مددکاری و روانشناسی برخوردارند. در همین مرحله غربالگری برای تعیین نوع مواد مصرفی و انتخاب بهترین روش برای ترک متناسب با نوع مواد صورت می‌پذیرد.

وی در پایان با بیان اینکه زمان مشخصی برای اتمام طرح در نظر گرفته نشده است و طرح تا رسیدن به شرایط مطلوب ادامه دارد، تصریح کرد: قرار است تا تمامی نقاط شهر تهران از حیث وجود زنان کارتن خواب پاکسازی شود. البته در حال حاضر تاکید بر محله هرندی است چرا که این محله زهکش آسیب‌های اجتماعی تهران محسوب می‌شود و اجرای درست طرح در این منطقه به معنای طی کردن بخش قابل توجهی از راهی است که در پیش گرفته‌ایم.