دیه 2 دانش‌آموز فوت‌شده در حادثه شین‌آباد پرداخت نشده است

به گزارش افکارخبر، حسین احمدی‌نیاز وکیل دانش‌آموزان شین‌آبادی در خصوص آخرین وضعیت دانش‌آموزان شین‌آبادی اظهار داشت: هنوز علی‌رغم پیگیری‌های فراوان، دیه 2 دانش‌آموز فوت‌شده در حادثه شین‌آباد به نام «سیران یگانه» و «ساریا رسول‌زاده» پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: متأسفانه صندوق تأمین خسارت و بیمه ایران تاکنون از پرداخت خسارت شانه خالی کرده است.

احمدی‌نیاز افزود: دانش‌آموزان شین‌آباد 28 نفر بودند که 2 نفر فوت شدند و 26 نفر باقی ماندند، از این تعداد 18 نفر نصف دیه را گرفتند و رضایت دادند که برداشت غلط از قانون بود.

وکیل دانش‌آموزان شین‌آبادی اضافه کرد: قانون مجازات اسلامی دو بحث دارد و دختران حادثه شین‌آباد نیز دو بحث داشتند؛ اول اینکه طبق تبصره ماده 560 قانون مجازات اسلامی،‌ هر گاه دیه زن مازاد به ثلث دیه مرد باشد، دیه تنصیف و نصف می‌شود.

وی یادآور شد: در تبصره ذیل ماده 560 قانون‌گذار راهکار منطقی را پیش‌بینی کرده و گفته است این تنصیفی که اینجا برداشتیم، باید صندوق تأمین خسارت بپردازد، یعنی از این دست گرفتیم و از آن دست باید بدهند.

احمدی‌نیاز گفت: به‌دلیل اینکه دختران شین‌آباد به خاطر آتش‌سوزی صورت و بدنشان سوخت، این‌ها مشمول ارش می‌شوند.

وکیل دانش‌آموزان شین‌آبادی تصریح کرد: ارش شکل ظاهری بدن است که مورد اصابت قرار گرفته و یک مقوله جداست که شرع و قانونگذار تأیید کرده است و در اختیار قاضی است که با گواهی پزشکی و قانونی قابلیت پرداخت دارد.

وی افزود: ارش دانش‌آموزان همان شکل ظاهر آنها و آلامی است که بر صورت آنها ایجاد شده را دربرمی‌گیرد و ارش هم به میزان دیه و نیز مازاد می‌تواند باشد و ماده 562 قانون مجازات اسلامی اعلام می‌کند که در ارش تفاوتی میان زن و مرد نیست و باید یکسان پرداخت شود.

احمدی‌نیاز اضافه کرد: متأسفانه شرکت‌های بیمه در آن زمان آن را نصف کرده بودند، خانواده 18 دانش‌آموز مراجعه می‌کنند و به نوعی از آنها رضایت‌نامه رسمی می‌گیرند که دیه خود را بگیرید و رضایت بدهید.

وکیل دانش‌آموزان شین‌آبادی بیان داشت: 8 نفر از آنها باقی ماندند که بنده وکالت آنها را برعهده گرفتم و توانستیم با پافشاری و استدلال، دیه کامل و ارش آنها را بگیریم، اما در خلال این مباحث تصویب شد دیه دو دختری که فوت شده‌اند، کامل به اولیای دم آنها پرداخت شود.

وی افزود: اما علی‌رغم تصویب و تأیید، متأسفانه تاکنون این دیه پرداخت نشده است و 3 سال می‌گذرد، حال چرا این امری که حق شرعی و قانونی والدین این دو دانش‌آموز به نام ساریا رسول‌زاده و سیران یگانه است، پرداخت نمی‌شود.

احمدی‌نیاز اضافه کرد: دیه برای 8 نفر پرداخت شد و مابقی در گذشته به دلیل اینکه رضایت‌نامه رسمی داده بودند برای آنها پرداخت نشد،یکی از همکاران نیز در ارومیه اقامه دعوی کرد و دادگاه بدوی رأی صادر کرد، اما دادگاه تجدید نظر دال بر ابطال آن رضایت نامه، متأسفانه قبول نکرد و این چیزی است که به بنده گزارش دادند.

وکیل دانش‌آموزان شین‌آبادی خاطرنشان کرد: سال گذشته دوره وکالت بنده تمام شد و بنده فقط هنوز وکیل اولیای دم 2 دانش‌آموز به نام ساریا رسول‌زاده و سیران یگانه برای دریافت دیه آنها هستم، اما بقیه خانواده‌ها به‌دلیل اینکه موضوع وکالت منتفی شد، دیگر وکیل آنها نیستم.