برف و باران خراسان رضوی را فرا می گیرد

به گزارش افکارخبر، مجید حبیبی نوخندان بیان کرد: براساس پیش بینی های انجام گرفته بارش ها در این استان و سایر نقاط کشور روند رو به رشد خواهد داشت.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه تا اواخر وقت روز دوشنبه بارش ها در نیمه جنوبی و نواحی شرقی استان به شکل رگباری پیش بینی شده افزود: احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل ها در این نواحی از استان وجود دارد.

حبیبی بیشترین حجم بارش های رگباری در فاصله زمانی مذکور در شهرستان های کاشمر، گناباد، کاخک، تایباد، تربت جام، صالح آباد، فریمان و سرخس پیش بینی کرد.

وی یادآور شد در اثر پدیده النینو که منجر به بارش های فراوان در مناطق جنوبی و مرکزی ایران شده است بارش های رگباری در خراسان رضوی نیز افزایش خواهد یافت و با توجه به تغییر اقلیم در ایران خطر جاری شدن سیل شهرها را تهدید می کند.

وی ادامه داد: از عصر امروز با نفوذ جریانات شمالی بارندگی در غالب نقاط استان به شکل بارش باران و برف حادث خواهد شد.

مدیر کل هواشناسی خراسان رضوی اظهار کرد: اختلال در سیستم حمل و نقل استان به علت بارش برف و باران، وزش باد، کولاک برف، تشکیل مه، کاهش دید و همچنین یخ زدگی معابر و محورهای استان وجود دارد.

وی با اشاره به پیش بینی بیشترین بارش ها در محورهای تربت حیدریه، فریمان، سرخس، صالح آباد، ملک اباد، کلات و نیشابور افزود: طی فعالیت این سیستم به ویژه طی روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری احتمال اخلال در تردد و پدیده های برف گرفتگی و آبگرفتگی راه های مواصلاتی به ویژه در مناطق یاد شده بسیار زیاد است.

وی با اشاره به بارش نخستین برف پاییزی در مشهد و بیشتر شهرهای استان طی امروز و فردا افزود: با توجه به حجم بارش های در پیش رو فراهم سازی تمهیدات ویژه برای مقابله با جاری شدن سیلاب و کولاک در راه های ارتباطی و همچنین معابر شهری از طرف مسئولان و شهروندان ضرورت دارد.

وی گفت: تولید گازهای گلخانه ای موجب آلودگی هوا، تغییر اقلیم و بروز پدیده هایی مانند خشکسالی های گسترده و وسیع، توفان های حاره ای و بارش های رگباری شده است.