«م.ش»: شرکت فال اماراتی‌ها پول طلب داشت

به گزارش افکارخبر، «م.ش» متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی در ادامه دفاعیات خود در خصوص شرکت فال گفت: من این شرکت را شناسایی نکردم بلکه شرکتی به نام پتر اویل در ترکیه از سوی دوست بابک زنجانی به نام «ب» معرفی شد و زنجانی طی مکاتبه‌ای از من خواست با این فرد جلسه بگذارم که متن آن مکاتبه هم موجود است.

وی تصریح کرد: البته من به خاطر فعالیت‌هایی که داشتم از قبل شرکت فال را می‌شناسم اما از نزدیک با آنها ارتباطی نداشتم.

«م.ش» افزود: به همراه هاکان که پسر مالک شرکت پتراویل بود به شرکت فال رفتیم و امکان‌سنجی دقیقی از این شرکت انجام دادیم، این شرکت سوخت تمام نیروگاه‌های شارجه را تأمین می‌کند اما دولت شارجه نتوانسته بود بدهی خود را بابت سوختی که شرکت فال در سال 2008 به آنها رسانده بود پرداخت کند و به همین خاطر شرکت مذکور از دولت شارجه 1.2 ملیارد یورو طلبکار بود.

در این هنگام قاضی صلواتی به متهم گفت: اگر فال ورشکسته بود چرا به آنها بار دادی که متهم گفت در این خصوص هم توضیح می‌دهم، در اصل شرکت فال ورشکست نبود بلکه 1.2 میلیارد دلار سرمایه بلاوصول داشت و خودش را تحت حمایت قانونی قرار داده بود.

قاضی صلواتی گفت: آیا قبل از تحویل بار این شرکت ورشکست بود که متهم در پاسخ گفت ورشکستگی با این مسئله فرق می‌کند وقتی شرکت بابت طلب بلاوصول خود را تحت حمایت قانونی قرار می‌دهد در واقع فعال است و شرکت فال هم چنین وضعیتی داشت.

در این لحظه صلواتی به متهم گفت اما پیگیری‌های دادسرا نشان‌دهنده ورشکستگی شرکت فال است که متهم گفت نه این شرکت ورشکست نیست و در حال حاضر هم فعالیت می‌کند و من می‌توانم مدارک این شرکت فال را به راحتی بگیرم و در اختیار شما بگذارم، دلیل انتخاب فال درخواست شرکت نیکو بود چرا که این شرکت به مخازنی با فاصله دریانوردی نزدیکتر از چین و مالزی نیاز داشت.

وی ادامه داد: آن زمان شرکت نفت از تانکرهای خود به عنوان مخزن شناور بر روی خلیج‌فارس استفاده می‌کرد و فاصله دریانوردی سه روزه بهتر از سی روز بود.

متهم ردیف دوم تأکید کرد: به همین خاطر بود که زنجانی دستور داد تا من موضوع را پیگیری کنم حتی خودم شنیدم که مسئولان شرکت نفت قصد دارند این کار را به یک شخص سومی بسپارند تا در صورتی که مشکلی به وجود آید خودشان عهده‌دار پیگیرِ‌ی‌ها نباشند.

متهم نفتی با بیان اینکه مدارک نگهداری بارها در انبار فال از سوی پسر مالک شرکت به امضا رسیده بود، گفت: مالک فال رئیس پلیس سابق شارجه بود و علاوه بر آن مالکیت شرکت جی‌جی‌کو را بر عهده داشت بنابراین این قرارداد با فال امضا نشده و در اصل تحت ضمانت مالکین این شرکت بوده و زنجانی هم در جریان جزئیات مذاکره با فال قرار داشت.

صلواتی خطاب به متهم گفت: آیا در نفت‌هایی که به فال تحویل داده شد آب وجود داشت یا نه، که متهم گفت: بله آب قاطی نفت شده بود و نمی‌دانم چه کسانی این کار را انجام داده بودند.

«م. ش» اظهار داشت: من بارها از بازپرس پرونده تقاضای ارائه مدارک کردم اما هر بار مورد موافق قرار نگرفت تا اینکه با کمک دادگاه و وکلای خارجی‌ام به تعدادی از این اسناد دسترسی پیدا کردم که برای اثبات بی‌گناهی آن را تقدیم دادگاه می‌کنم.