نابسامانی پرواز های نجف تقصیر عراقی ها بود!

گروه اجتماعی - محمد خداکرمی با بیان این مطلب اظهار کرد: متاسفانه سازمان هواپیمایی عراق برای بازگشت زائران اربعین حسینی نتوانسته برنامه ریزی مناسبی انجام دهد و بررسی ها نشان می دهد تعداد پروازها بیش از ظرفیت این فرودگاه است.

به گزارش افکارخبر، وی افزود: معمولا بر اساس تعداد باند، ترمینال و سایر امکانات هر فرودگاه تعداد پروازهای ورودی و خروجی را برنامه ریزی می کند و به دلیل حجم بالای پروازها به ویژه تا 19 یا 19 آذر احتمال ادامه این وضعیت وجود دارد.

وی بیان کرد: حجم پروازها در فرودگاه نجف آنچنان بالاست که معمولا هواپیماها مجبورند بین 15 تا 45 دقیقه بر فراز این شهر پرواز کنند تا اجازه فرود در فرودگاه برای آنها صادر شود.

خداکرمی درباره دلایل تاخیرهای فراوان پروازهای زائران ایرانی برای بازگشت به کشور گفت: همان طور که ذکر شد ناهماهنگی های اتفاق افتاده در فرودگاه نجف عمده دلیل این مساله است اما در مقابل برخی ایرلاین ها در مبداء با تاخیر به سمت عراق پرواز می کنند که این موضوع نیز سبب تاخیر در پرواز به سمت کشورمان شده است.

وی درباره وضعیت نامناسب مسافران ایرانی در فرودگاه نجف و مشکلات این عزیزان گفت: ازدحام فراوانی در فرودگاه نجف وجود دارد و سازمان هواپیمایی عراق مسوول مستقیم خدمات رسانی به زائران ایرانی بوده و ماموران این فرودگاه به هیچ عنوان حق ندارند با مسافران رفتارهای ناشایست داشته باشند.

وی تاکید کرد: سازمان هواپیمایی کشور عراق موظف به پذیرایی از مسافرانی است که به دلیل تاخیر پروازها در فرودگاه نجف حاضر هستند.

وی خاطر نشان کرد: بابت تاخیرهای اتفاق افتاده پوزش می طلبیم و به شرکت های هواپیمایی تاکید کرده ایم که به مسافران علت تاخیرها را توضیح داده و در کمال و ادب و احترام آنها را راهنمایی کنند.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری درباره گلایه هموطنان حاضر در فرودگاه نجف در مورد نبود مسوولان ایرانی برای توضیح شرایط و زمان پروازها بیان کرد: از سازمان هواپیمایی کشوری مسوولی در این فرودگاه حضور ندارد اما حداقل انتظار ما از شرکت های هواپیمایی ایرانی این است که حداقل یک نماینده در فرودگاه داشته باشند تا پاسخگوی مردم باشد.

وی همچنین درباره فروش بلیط برگشت از نجف به فرودگاه امام خمینی بیش از 2 تا 3 برابر قیمت های مصوب توضیح داد: نرخ مصوب بلیط پرواز از تهران به عراق و برعکس 950 هزار تومان تعیین شده است و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده اگر کسی بخواهد از بلیط برای یک مسیر استفاده کند موظف به پرداخت حداکثر 75درصد نرخ مصوب است که برابر با 712 هزار و 500 تومان است و اگر کسی بیش از مبلغ برای خرید بلیط بازگشت از نجف به تهران هزینه کرده حتما به سازمان هواپیمایی شکایت کند.

وی درباره نحوه ثبت شکایت از چنین تخلف هایی گفت: هموطنان با مراجعه به سایت هواپیمایی کشوری م یتوانند شکایات خود را به صورت آنلاین و یا تلفنی ثبت کنند و حتم بدانند در کوتاه ترین زمان ممکن به موارد اعلام شده رسیدگی می شود.

وی خاطر نشان کرد: پس از ثبت شکایت هیات بررسی از شاکی با در دست داشتن کپی بلیط و همچنین از نماینده شرکت هواپیمایی دعوت کرده و به شکایت رسیدگی می کند که در صورت احراز تخلف پروانه کار شرکت برای 3 تا 6 ماه به تعلیق درمی آید و در صورت تکرار تخلف مجوز باطل خواهد شد.

خداکرمی درباره تخلف برخی شرکت ها و آژانس ها در فروش بلیط به صورت چارتر  اظهار کرد: فروش بلیط به مناسبت اربعین و به صورت چارتر بی معنی است زیرا به تمام شرکت های هواپیمایی اطلاع داده شد که با توجه به حساسیت موضوع تعداد آژانس های مجاز به فروش بلیط اربعین را محدود کنند تا بلیط به طرز صحیح به دست مصرف کننده برسد.

وی ادامه داد: در برخی موارد مطلع شدیم که برخی آژانس ها از طریق چند واسطه اقدام به خرید بلیط ها کرده و آن را با رقمی بالاتر به فروش رسانده اند که با این آژانس های متخلف به سرعت برخوردهای قانونی صورت گرفت.