گروه اجتماعی- دبیر سابق انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: سازمان هواپیمایی کشوری برای بلیط رفت و برگشت عتبات و عالیات به مناسبت اربعین نرخ مصوبی را تعیین کرده بود که اگر شرکت و یا آژانسی بیش از آن میزان اقدام به فروش بلیط کرده باشد، تخلف محرز اتفاق افتاده است.

 

به گزارش افکارخبر، حمید غوابش با بیان این مطلب اظهار کرد: گویا در چند روز گذشته و هنگام برگشت مسافران از عراق ناهماهنگی هایی از سوی فرودگاه های این کشور وجود داشته که سبب شده تا شرکت های هواپیمایی ایرانی در خدمات رسانی با مشکلاتی مواجه شوند.

 

وی افزود: در سفرهایی مانند اربعین و ... شاهد مسافرت تعداد فراوانی از هموطنان هستیم که فشار مضاعفی بر روی ناوگان حمل و نقل هوایی و زمینی وارد می شود در حالی که با برنامه ریزی های مناسب می توان از میزان فشارها کاست.

وی توضیح داد: شرایط ویژه چنین سفرهایی موجب می شود برخی افراد، آژانس ها و یا شرکت ها چه در ناوگان زمینی و چه در ناوگان هوایی اقدام به سوء استفاده کرده و قیمت بلیط و سایر خدمات را خودسرانه افزایش دهند که این رفتارها قابل پذیرش نیست.

این کارشناس صنعت هوانوردی درباره قیمت فروش بلیط از مقصد نجف به تهران که در چند روز گذشته 2 تا 3 برابر افزایش یافته بود، بیان کرد: چنین مواردی اصلا صحیح نیست و اگر شرکتی چنین کاری انجام داده به حتم تخلف کرده است.

وی عنوان کرد: هموطنان در صورت داشتن مستندات می توانند به سازمان هواپیمایی کشوری بخش شکایات مراجعه و شکایت خود را تسلیم کنند و حتم بدانند هیات تشخیص موارد را به دقت بررسی کرده و سخنان دو طرف ماجرا را می شنود و بر اساس اسناد و مدارک نسبت به جریمه و سایر اقدامات بازدارنده تنبیهی برای شرکت ها تصمیم گیری می کند.

وی خاطر نشان کرد: اگر بر اساس مستندات ثابت شود شرکت و یا آژانسی اقدام به فروش بلیط بیش از نرخ مصوب کرده باشد به حتم تخلفی و تخطی از قانون اتفاق افتاده است.

وی تاکید کرد: در هر صورت شرکت های هواپیمایی موظف هستند به تعهدات خود عمل کنند و اگر خدماتی فراتر از توافق اولیه بین مسافر و شرکت ارائه دهند می توانند هزینه آن را دریافت کنند در غیر این صورت اخذ حتی یک ریال خارج از توافقات و مصوبات غیر قانونی است.

غوابش توضیح داد: به گفته مسافران تاخیرهایی در پروازها رخ داده که این مساله را تنها نمی توان مربوط به کم کاری شرکت ها و ... دانست زیرا در این ایام ازدحام جمعیت در فرودگاه های عراق زیاد بوده و در نتیجه ترافیک پروازها نیز افزایش می یابد که گاهی اوقات ناهماهنگی هایی صورت گرفته در فرودگاه ها علت تاخیر در پروازهاست و شرکت ها تقصیری ندارند.

این کارشناس صنعت هوانوردی کشور گفت: برای ارائه خدمات بهتر در مورد چنین مناسبت هایی دولت باید بسترهای مناسب را ارتقا بخشد و تمامی هماهنگی ها در فرودگاه های مبداء و مقصد به نحو احسن صورت گیرد زیرا هرگونه ناهماهنگی جزئی در زنجیره ارائه خدمات می تواند موجب نارضایتی هموطنان شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر شرکت و آژانسی اقدام به فروش بلیط برای  این سفر بیش از نرخ مصوب کرده به حتم مرتکب تخلف شده و این اقدام قابلیت پیگیری دارد.