سیب‌زمینی و لبوهایی که باعث ابتلا به سرطان می‌شوند

به گزارش افکارخبر، منصور رضایی در رابطه با خواص درمانی و تغذیه‌ای چغندر اظهار داشت: چغندر پخته لبو نام داشته و این ماده غذایی در گروه سبزی‌های غده‌ای قرار دارد، لذا حاوی نیترات بوده و مصرف متعادل آن عروق را گشاد کرده و در دراز مدت سبب کاهش فشار خون می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه اعتدال در مصرف مواد غذایی را باید مورد توجه قرار داد، افزود: سبزی‌های غده‌ای همچون چغندر، کلم، شلغم و سیب‌زمینی نیترات زمین را از خاک جذب کرده، لذا استفاده از این سبزی‌ها در اندازه‌های بزرگ به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود چرا که مصرف بالای کودها در زمین‌های کشاورزی احتمال افزایش نیترات در میوه‌ها و سبزی‌های درشت را بیشتر می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: نیترات زمانی که در بدن تبدیل به نیتروزامین شود و از طرفی کمبود ویتامین C داشته باشیم احتمال ابتلا به سرطان دستگاه گوارش در بدن افزایش می‌یابد.

متخصص تغذیه بیان داشت: لبو دارای فیبر مناسبی بوده لذا ملین است و در پاکسازی دستگاه گوارش نقش مهمی را می‌تواند ایفا کند از طرفی فیبر موجود در میوه‌ها سبب می‌شود که مواد قندی میوه و سبزی‌ها آهسته در بدن جذب شود؛ بنابراین به افرادی که مبتلا به دیابت هستند توصیه می‌شود که میوه‌هایی همچون چغندر و هویج را همراه با فیبر آن مصرف کنند و از خوردن آب این میوه و سبزی بپرهیزند.

رضایی عنوان کرد: چغندر حاوی املاحی همچون منیزیم و پتاسیم بوده بنابراین در کاهش فشار خون موثر است، از طرفی اسید فولیک و بتائین نیز در این ماده غذایی موجود است و برای زنان باردار مصرف آن توصیه می‌شود.

به گفته این متخصص تغذیه فیبر موجود در چغندر، شلغم و کلم در فصل زمستان و پاییز احساس ولع به غذا را در بدن کاهش می‌دهد. بنابراین می‌توان گفت این گروه از مواد غذایی به دلیل فیبر موجود در آن تنظیم کننده اشتها محسوب می‌شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه بتائین موجود در چغندر توده‌های عضلانی در بدن ایجاد می‌‌کند گفت: مصرف این ماده غذایی برای ورزشکارانی که علاقه‌مند به عضلانی شدن بدنشان هستند توصیه می‌شود.

رضایی ادامه داد: چغندر به دلیل رنگ‌دانه‌های موجود در آن آنتی‌اکسیدان است بنابراین پاک‌کننده رادیکال‌های آزاد محسوب می‌شود.

وی عنوان داشت: رادیکال‌های آزاد سبب پیری، بیماری و التهاب در بدن شده و مصرف میوه و سبزی‌های حاوی آنتی اکسیدان مانع از فعالیت این رادیکال‌ها می‌شود.

رضایی خاطر نشان کرد: چغندر به دلیل فیبر موجود در آن ادرار آور بوده و مشکل امروز بسیاری از افراد را که به دلیل بی‌تحرکی و مصرف زیاد چای دچار یبوست هستند رفع می‌کند، همچنین چغندر مرهم سینه به شمار رفته و برای کاهش سرفه و همچنین دفع سنگ کلیه مصرف آن توصیه می‌شود.