توصیه‌های ایمنی مدیریت بحران برای روزهای برفی

به گزارش افکارخبر، در این اطلاعیه آمده است: در هنگام بارش برف و مواقع یخبندان حتی المقدور از سفرهای غیر ضروری خوداری کنید، از رفت و آمد با وسیله نقلیه بدون لاستیک یخ شکن یا زنجیر چرخ در مواقع یخ بندان و لغزندگی سطح معابر خودداری کنید و پیش از خروج از منزل از سالم بودن وسیله نقلیه، وجود بنزین کافی در باک و مجهز بودن آن به امکانات ایمنی مطمئن باشید.

این اطلاعیه می‌افزاید: در هنگام رانندگی روی سطوح لغزنده، از ترمز گرفتن‌های ناگهانی بپرهیزید؛ در صورت بروز نقص فنی در اتومبیل، آن را به منتهی الیه سمت راست هدایت کرده و در مکانی مناسب متوقف نمایید و همچنین برای پیشگیری از برخورد سایر وسایل نقلیه عبوری، علایم هشدار دهنده را در فاصله مناسب قرار دهید.

در این اطلاعیه تاکید شده است: در روزهای برفی و یخبندان حتی‌الامکان از موتورسیکلت و دوچرخه استفاده نکنید، در زمان لغزندگی معابر، کودکان و سالخوردگان تا حد امکان از منزل خارج نشوند، برای پیشگیری از کمبود اکسیژن و تولید گازهای مضر در روزهایی که سرمای هوا زیاد است، از گرم کردن بیش از اندازه محیط داخل ساختمان خودداری کنید و برای پیشگیری از آسیب‌‌های ناشی از زمین خوردن و تصادف با وسایل نقلیه عبوری، کودکان را از سرسره بازی در سطح کوچه و خیابان برحذر دارید.

در ادامه این توصیه ها آمده است: برای پیشگیری از برخورد با وسایل نقلیه، حتماً از پیاده‌رو تردد کنید و از عبور از کناره راه‌ها بپرهیزید، هنگام گذر از خیابان، ضمن رعایت فاصله مناسب از وسایل نقلیه، با احتیاط کامل عبور کرده و از دویدن بپرهیزید، ممکن است پرتاب گلوله برفی، منجر به جراحت، کوری و خسارات مالی شود و هنگام پارو کردن برف بام‌ها، از پرتاب برف بر سطح کوچه و خیابان خودداری کنید و در صورت ضرورت یک نفر به عنوان کنترل کننده و راهنما در محل ریختن برف در نظر بگیرید.

در این اطلاعیه تاکید شده است: هنگام پارو کردن پشت‌بام، از پرتاب نشدن برف‌ روی سیم‌‌های انتقال برق اطمینان حاصل کنید، بهتر است در روزهای برفی از کوهنوردی خودداری کنید. در صورتی‌که در کوهستان هستید، قبل از ساعت چهارده، اقدام به بازگشت نمایید، هنگام بیرون آمدن از منزل از لباس مناسب و کفش عاج دار استفاده نمایید و هنگام گذر از روی پلکان‌های برف‌گیر ساختمان‌ها، پُل‌‌های عابر پیاده و پل‌های فلزی روی جوی‌ها، با دقت لازم عبور و از دستگیره‌‌های کناری حتما استفاده کنید.

این اطلاعیه در پایان می افزاید: نزدیک شدن کودکان به لبه پشت‌بام، احتمال سقوط از ارتفاع را به شدت افزایش می‌دهد و هنگام گذر از معابر، نسبت به یخ‌زدگی سطوح و نیز سقوط قندیل‌های یخی آویزان از ناودان و لبه ساختمان جوانب احتیاط را رعایت کنید.