دولت هیچ  عزم جدی برای حفاظت از محیط زیست ندارد

گروه اجتماعی-موسی الرضا ثروتی با بیان این مطلب اظهار کرد: دولت و سازمان حفاظت از محیط زیست تاکنون هیچ اقدامی که مورد انتظار ما بوده برای کاهش آلودگی هوا، حفاظت از محیط زیست به ویژه در کلانشهرهاست، انجام نداده اند.

به گزارش افکارخبر،عضو فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: رهبر معظم انقلاب سیاست هایی را ابلاغ کردند که توجه به این موارد می تواند منجر به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و صیانت از این نعمت ها خدادادی شود.

نماینده مردم بجنورد در مجلس بیان کرد: سیاست های مقام معظم رهبری در این بخش باید مورد توجه مسوولان دولتی در برنامه پنجم ، همچنین بودجه سالیانه و برنامه ششم توسعه قرار گیرد و دولت در صورت نیاز و برای اجرای کامل آنها باید لایحه تهیه کرده و اگر قانونی نیاز است نسبت به تصویب آن اقدام شود.

ثروتی عنوان کرد: سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب باید مورد توجه همه مسوولان بخش ها و دستگاه ها و سازمان های مختلف قرار گیرد و به طور کامل اجرایی شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در سال های گذشته سازمان حفاظت محیط زیست عملکرد مناسبی که مورد انتظار بوده است، نداشته و به خاطر دارم در جلسه ای که با شهردار تهران داشتیم؛ وی مدعی شد اگر مسوولیت حفاظت از محیط زیست تهران به این مجموعه سپرده شود ناوگان اتوبوسرانی را از دیزلی به برقی تبدیل کرده و از محل درآمدهای ناشی از مابه التفاوت صرفه جویی در مصرف بنزین، به سرعت شبکه مترو را گسترش می دهد.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس گفته قالیباف اگر مسوولیت به وی سپرده شود مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوای تهران قابل حل شدن است اما متاسفانه دولت نه مسوولیت این کار را به شهردار سپرده و نه به وی اختیار عمل می دهد تا اقدامات مناسب برای کاهش آلودگی انجام دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بر اساس قانون دولت مکلف و موظف به توسعه حمل و نقل عمومی و پرداخت بودجه بابت این مهم است که متاسفانه در چند سال گذشته حتی یک ریال در این بخش هزینه نکرده است.

وی توضیح داد: در جلسه ای که با رییس سازمان حفاظت از محیط زیست داشتیم، پیشنهاد شهردار تهران را مطرح کردم اما ابتکار هیچ پاسخی نداد و فقط سکوت کرد.

وی تاکید کرد: متاسفانه گاهی اوقات پیشنهادات و طرح های سازنده فدای دیدگاه ها و سلایق خاص سیاسی می شود و در این میان فقط شهروندان ضرر می کنند.

ثروتی گفت: شهردار باید عضوی از هیات دولت باشد و در جلسات شرکت کند در حالی که از دولت هشتم تا کنون چنین موردی اتفاق نیافتاده است.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس اظهار کرد: مسوولان سازمان حفاظت از محیط زیست اقدام به مقایسه وضعیت هوا و میزان آلاینده ها به نسبت سال های گذشته می کنند در حالی که تاکنون هیچ اقدامی از سوی این سازمان برای کاهش آلاینده ها انجام نشده و می توان مدعی شد که شانس با مردم پایتخت یار بوده و باد و باران به کمک آنها آمده تا میزان آلاینده ها بیش از این افزایش نیابد.

وی خاطر نشان کرد: دولت و سازمان حفاظت از محیط زیست اگر اقدامی در زمینه کاهش آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرها انجام داده اند بهتر است آن را برای نمایندگان و افکار عمومی تشریح کنند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: دولت در چند سال گذشته هیچ اقدامی در زمینه نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی نکرده و آلاینده ها هم کم نشده است در حالی که در مقابل میزان مصرف بنزین افزایش چشمگیری داشته است.

وی درباره انتقادات به دولت درباره اعطای وام 25میلیونی خرید خودرو گفت: بسیاری از مردم بر این باورند که دولت می توانست به جای این وام به دارندگان خودروهای فرسوده و آلاینده تسهیلات اعطا کند و یا نیمی از این مبلغ را صرف برقی کردن اتوبوس ها و موتور سیکلت ها می کرد و با این کار میزان آلودگی را کاهش می داد اما دولت فقط از خودروسازان حمایت کرد.

ثروتی در پایان تاکید کرد: دولت باید به دنبال راهکارهای علمی و کارشناسی شده برای کاهش آلودگی باشد زیرا ادامه این روند نتیجه ای جز افزایش میزان آلاینده ها، بیماری شهروندان ندارد.