مراسم اربعین؛ تصویری زیبا از حماسه‌ای به‌یاد ماندنی

به گزارش افکارخبر،دکتر «سعید منتظرالمهدی» طی یادداشتی، برگزاری با شکوه و امن مراسم اربعین امسال با حضور میلیون ها زائر مومن، قانونمند و نظم جو، را مثالی بی بدیل و نمونه ای بی نظیر در میان مراسم های جمعی دنیا دانست.

یک. چند سالی است که عاشقان سالار و سرور شهیدان، ابا عبدالله الحسین (ع) با شور و اشتیاق دیگر گونه ای در اربعین شهادت آن شهید اسوه به سوگ و ماتم می نشینند. تو گویی هر سال که می گذرد دلهای مشتاقان و قلب های دلدادگان بیش از گذشته با آن حضرت همسو و همراه می گردد. از همین روی، هر ساله بر شمار میلیونی عاشقان مومنی، که در پی به سوگ نشستن در جوار بارگاه مقدس آن شهید همیشه تاریخ هستند، افزوده می شود. افزون بر آن ، سایر به سوگ نشستگان و عزاداران سالار شهیدان نیز علاوه بر آن که هر ساله شمارشان رو به فزونی می نهد، شور و شوق عزاداریشان هر سال بیش از سال پیش می شود.

در میان سالیان اخیر، اربعین امسال گویی از گونه دیگری بود؛ گر چه این تفاوت را می توان به وضوح در شمار تعداد زوار عازم کربلای معلی نشان کرد و از آن به منزله سند افتخاری از شکوه مندی و مشتاقی عاشقان حضرت سید الشهداء یاد کرد، اما بی بدیلی و بی نظیری آن را باید در پارامترهای دیگری جستجو کرد؛ گر چه این پارامترها ( عوامل ) پر شمارند اما از آن میان چند عامل شایان توجه بیشتری هستند .

نخستین آن عوامل ” قانون گرایی“ و ” نظم جویی“ زوار فهیم و مومن است؛ همه شواهد نشان از آن دارند که امسال اغلب زائران اربعین به توصیه های مکرر پلیس وقع جدی نهادند و با پلیس همکاری کردند .

علاوه بر آن، آنان با نظم و انضباط ویژه در مراسم شرکت جستند و آن گونه که انتظار می رفت هنجارمند و قاعده وار رفتار کردند. این قانونمندی و قاعده گرایی آنچنان نمایان و شکوهمند بود که حتی رسانه های معاند خارجی نتوانستند آن را نادیده بگیرند و از برجسته سازی اش اجتناب ورزند .

دومین عامل برجسته و نمایان در رفتار و کنش زائران اربعین حسینی ” خود – مدیریتی “ و ” خود – نظم بخشی “ بود. امسال هر زائر اربعین حسینی، به ویژه زائران کشورمان، خود به مدیری توانا برای سازماندهی و مدیریت اعمال و رفتار خود و دیگران تبدیل شده بود؛ شکوه این خود مدیریتی آنچنان آشکار بود که هر ناظر بیرونی را شگفت زده کرده و به تحسین بر می انگیخت .

سومین عامل، ممتاز در رفتار جمعی زائران اربعین امسال نمایش پر اقتدار ” انسجام اجتماعی “ بود؛ نمایش این انسجام و روح جمعی به گونه ای بود که ناهشیارانه مفهوم ” امت واحده “ را به ذهن متبادر می ساخت؛ امسال زوار به امتی تبدیل شده بودند که هیچ عاملی را یارای فرو شکاندن وحدت و انسجام آنان را نداشت.

چهارمین عامل، صبر و مداوا و شکیبایی بود؛ زوار محترم به صورت خود انگیخته و بی نیاز به هیچ تاکید و کنترلی، دریافته بودند که در چنین مراسم عظیم و باشکوهی، رو به رو شدن با کمبودها و کاستی ها اجتناب ناپذیر است و لاجرم با تحمل و بردباری و زبان به شکوه و گلایه نگشودن نه تنها می توان رنج و سختی حاصل از این کاستی ها و ناکامی های ظاهری را از میان راند بلکه می توان از آن برای برگرفتن ” توشه معنوی “ بیش تر از زیارت بهره گرفت.

پنجمین عامل، ویژه مراسم امسال همراهی و مساعدت بی دریغ شهروندان مومن عراقی با زوار ایرانی بود؛ به اعتراف دوست و دشمن، عراقی ها امسال آنچنان خوب درخشیدند و در میهمان نوازی سنگ تمام گذاشتند که هرگز نمی توان خاطره خوش آن را از یاد برد؛ حق است که به همه آنان صمیمانه بگوییم : دست مریزاد !

 عامل ششم همکاری صمیمانه، قانونمند و مشتاقانه زوار محترم با ماموران پلیس، خواه به هنگام عزیمت و خواه به هنگام بازگشت، بود؛ آنان با روی خوش توصیه های پلیس را پذیرا شدند و بی هیچ اما و اگری بر ضوابط اعمال شده پلیس گردن نهادند.

دو. با باز آمدن زوار محترم به کشور، میزان رضایت و روحیه و احساس امنیت شماری از آنان مورد سنجش قرارگرفت؛ نتایج شگفت انگیز بود؛ اغلب آنان از عملکرد پلیس در تسهیل فرایند رفت و آمد قانونی آنان و نیز در روشنگری و اطلاع رسانی رضایت داشتند؛ همچنین، نتایج آن سنجش آشکار ساخت که ” روحیه معنوی “ زوار به بالاترین سطح ممکن رسیده است؛ بسیاری از آنان به ” وجه معنوی “ دست یافته بودند، شادابی اشان دو چندان شده بود و آرامش قلبی اشان افزون گشته بود؛ رضایت و روحیه، به همراه عوامل دیگر، احساس امنیت زوار را نیز به سطح بسیار بالایی رسانده بود؛ این احساس مطلوب به ویژه در مقوله ” امنیت روانی “ نمایان تر بود.

خلاصه آنکه: برگزاری با شکوه و امن مراسم اربعین امسال، با حضور میلیون ها زائر مومن، قانونمند و نظم جو، به مثالی بی بدیل و نمونه ای بی نظیر در میان مراسم های جمعی دنیا تبدیل شد؛ ما در ناجا وظیفه خود می دانیم که قانومندی و نظم و انضباط ویژه زائران محترم اربعین حسینی را ارج نهیم و از یکایک آن عزیزان تقدیر و تشکر کنیم.