اوضاع نابسامان کارگران شرکت پیمانکاری مترو

به گزارش افکارخبر، تعدادی از کارکنان یکی از شرکت‌های خصوصی پیمانکاری مترو تهران نسبت به  عدم پرداخت حقوق و مزایای خود معترض‌اند.

رضا یکی از کارکنان باسابقه این شرکت پیمانکاری گفت: آخرین حقوقی که گرفتیم شهریور ماه بوده و الان دو ماه است که حقوق دریافت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: باورتان نمی‌شود که من با مدرک لیسانس ما حدود 700 هزار تومان حقوق می‌گیریم و اگر  حدود 40 ساعت اضافه کار کنیم حدود 10 تا 15 هزار تومان دریافت می‌کنیم.

رضا گفت: مجبوریم که اضافه کاری کنیم چرا که اگر کارمان بماند و انجام ندهیم از کار اخراج می‌شویم.

احمد یکی دیگر از کارکنان این شرکت گفت: زن و بچه‌ام در شهرستان هستند حقوقم را ماهانه برای آنها می‌فرستم سعی می‌کنم کمتر به آنها سر بزنم چرا که هزینه رفت و آمد زیاد می‌شود و حقوقی که دارم کفاف نمی‌دهد ولی چاره ای ندارم کار نیست.

وی اضافه کرد: باورتان نمی‌شود به دلیل اینکه مترو دیر به دیر به ما حقوق می‌دهد حتی هزینه سوار شدن به اتوبوس را هم ندارم.

سعید یکی دیگر از کارگران گفت که شرمنده خانواده‌ام هستم؛ بچه مدرسه‌ای دارم و به خاطر عدم پرداخت حقوق پول نداشتم برایش کیف بخرم.

وی ادامه داد: وضع همه‌ کارکنان این شرکت همین است و اعتراض مساوی است با اخراج، پس مجبوریم حرف نزیم چون کار نیست.

سعید افزود: یکی از همکارانم که مرد میانسالی است حتی کرایه ماشین ندارد و معمولاً می‌آید از بقیه همکاران پول دستی می‌گیرد.

شهرام یکی دیگر از کارکنان این شرکت گفت: کار ما از این حرف ها گذشته است. مجبوریم از رئیس و روسا پول دستی قرض کنیم تا ماه مان بگذرد آخر این هم شد زندگی.

وی ادامه داد: هفته پیش بچه ام سرمای شدیدی خورده بود پول نداشتم او را به دکتر ببریم. حتی پول نداشتم یک کیلو شلغم بخرم. آخر دردم را به که بگویم.

علی یکی دیگر از کارکنان این شرکت گفت: قرار بود در بانک شهر حساب بانک باز کنیم تا شهرداری بر روی حقوقی که پیمانکار به ما می‌دهد نظارت کند اما پیمانکار این کار را نکرد و ما همچنان در بانک دیگری حقوق دریافت می‌کنیم البته اگر حقوقمان را پرداخت کنند!

وی افزود: ماه‌ها طول می‌کشد تا حقوق بدهند و وقتی هم که سر موعد پرداخت می‌شود به صورت قسطی پول پرداخت می‌شود.

علی بیان کرد:‌می‌دانم که کسی ترتیب اثر نمی‌دهد چرا که هیچ مسئولی نمی‌خواهد به مشکل ما توجه کند بارها اعتراض کرده‌ایم ولی کسی به روی خود هم نیاورده است.

محسن یکی دیگر از کارکنان مترو گفت:به دلیل اینکه ماه‌ها حقوق نداده بودند شکایت کردیم که یکی از مدیران آمد و گفت ، می‌خواهید همین جا دارتان بزنم که دیگر یادتان برود اعتراض کنید که بقیه افراد گفتند آمده‌اید مشکل را حل کنیم یا بدتر کنید. چند روز طول کشید بعد تصمیم گرفتن حقوق بدهند باورتان نمی‌شود که تازه با وجود اینکه 4 ماه بود حقوق نداده بودند فقط حقوق یک ماه را پرداخت کردند.

وی با بیان اینکه اگر اعتراضی هم به مسئولان کنیم می‌گویند شرایط همین است اگر نمی‌خواهید به سلامت ادامه داد: ما نیز گرفتار هستیم و مجبوریم کار کنیم.

وی ادامه داد: امنیت شغلی نداریم به محض اینکه حرف بزنیم پیمانکار ما را اخراج می‌کند.

محسن افزود:‌پول خرید نان ندارم. فرزند خردسالی دارم که از پس مخارجش بر نمی آیم هیچکس به فریاد ما نمی‌رسد.

احسان مقدم مدیر روابط عمومی شرکت بهره‌برداری مترو در این باره گفت: این افراد کارمندان بخش خصوصی هستند که محل کارشان در متروست و باید مطالبات خود را از شرکت موردنظر پیگیری کنند.

وی ادامه داد: شهرداری با پیمانکار قرار داد بسته و باید پیمانکار پاسخگو باشد.

اقبال شاکری عضو شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: ما با عنوان دستگاه نظارتی این موضوع را پیگیری می‌کنیم البته شهرداری در قراردادی که با پیمانکاران دارد به عنوان کارفرما می‌تواند در مواردی ورود پیدا کند.

این عضو شورای شهر ادامه داد: البته شاید هم پیمانکار دریافتی نداشته و پول را پرداخت نکرده البته حتما این موضوع را پیگیری می‌کنم.

شاکری افزود: متأسفانه شرایط سختی برای پیمانکاران است و باید این موضوع را پیگیری کنیم تا به کارگران کمتر آسیب برسد.

کارگران بخش خصوصی مترو اوضاع خوبی ندارند و تاکنون چندین بار اعتراض کرده اند ولی به مشکل آنها رسیدگی جدی نشده است امید است مسئولان هر چه سریعتر در جهت رفع مشکلات این افراد که تعداد آنها هم کم نیست، اقدام کنند.