وجود ۵۰۰ پژوهش‌سرای دانش آموزی در کشور

به گزارش افکارخبر، علی اصغر فانی در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانش آموزان که از صبح امروز در مدرسه دخترانه شهدای هفتم تیر در حال برگزاری است، گفت: در فرآیند تعلیم و تربیت اگر پژوهش حذف شود، تعلیم و تربیت ناقص می ماند.

وی افزود: تقویت پژوهش و روحیه پرسش‌گری در دانش آموزان به دنبال چیستی، چرایی و چگونگی در فرآیند تعلیم و تربیت است تا این نظام پویا بماند. آموزش و پرورش به دنبال اجرای سند تحول بنیادین و در ادامه آن برنامه هفتم توسعه، امر پژوهش را یک ضرورت اجتناب ناپذیر آورده است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: لازمه پژوهش محوری در نظام تعلیم و تربیت حضور و وجود معلمین پژوهنده است.

فانی ادامه داد: ۵۰۰ پژوهش سرای دانش آموزی در ۵۰۰ منطقه آموزشی در سراسر کشور وجود دارد.  

وی با بیان اینکه در قالب جشنواره دانش آموزی خوارزمی و جابربن حیان برای دانش آموزان ابتدایی عملا امر پژوهش وارد نظام آموزش و پرورش شده است، گفت: تا پایان دولت یازدهم هدف گذاری کرده ایم هر منطقه آموزشی یک پژوهش سرای دانش آموزی داشته باشد و براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش این پژوهش سراها باید میزبان دانش آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف باشند.

فانی خاطرنشان کرد: نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری در آموزش و پرورش مبتنی بر پژوهش است و کاربردی بودن پژوهش و استفاده از نتایج آن در فرآیند تصمیم گیری نظام تعلیم و تربیت دنبال می شود.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در نظام تصمیم گیری وزارت آموزش و پرورش تلاش می کنیم تا بدون پژوهش، بررسی، آینده نگری و آینده نگاری تصمیم گرفته نشود.