پژوهش و فناوری اساس پایدار توسعه هر جامعه

به گزارش افکارخبر، محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانش‌آموزی گفت: در سال 1379 شورای فرهنگ عمومی روز 25 آذر را به عنوان هفته پژوهش و فناوری اعلام کرد که به منظور توجه به امر پژوهش پرسشگری ، تحقیق و شناساندن محققین برتر، شاهد برگزاری جشنواره‌های برتر تحقیق و پژوهش هستیم که تعمیق و توجه به پژوهش و پرسشگری باید از صافی آموزش و پرورش گذر کند. 

 

وی در ادامه گفت: علم و پژوهش و فناوری اساس پایدار توسعه هر جامعه محسوب می‌شود که توسعه در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی بدون پژوهش و فناوری میسر نیست و نظام آموزش و پرورش به عنوان اولین نهاد آموزشی در خصوص برنامه‌های درسی توجه دقیق و جدی دارد. 

 

فرهادی تصریح کرد: باید دانش‌آموزان به روش تحقیق و فرضیه سازی آشنا شوند و بخشی از وقت خود را در آزمایشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به منظور پژوهش و تحقیق بگذرانند.

 

وزیر علوم اذعان کرد: مسئله پژوهش و فناوری جهانی اندیشه می‌کند و ملی فکر می‌کند که دانش‌آموزان باید پژوهش‌ها را به صورت تیمی انجام دهند و از خود محوری بپرهیزند. چرا که نظم و سازمان‌دهی در این مسئله بسیار حائز اهمیت است . 
 
 وی در ادامه اذعان کرد: در کشورهای پیشرفته سهم قابل توجهی برای تحقیقات منظور می‌شود ولی درکشور ما تاکنون سهممان از تولید ناخالص ملی تنها 0.47 درصد بوده که امیدواریم در برنامه ششم در زمینه تحقیق و فناوری رتبه اول در منطقه را با میزان 4 درصد داشته باشیم. 

 

وی با اشاره به مقوله های پژوهش بستر پژوهش و خود پژوهش را معرفی نمود که نیروی انسانی، امکانات و بودجه در بستر پژوهش بسیار حائز اهمیت است و همچنین در خود امر پژوهش مسئله فقر مسئله شناسی ،مسئله یابی و تکیه به روش‌های پژوهشی،‌حائز اهمیت است.

 

وزیر علوم خاطر نشان کرد: برای نهادینه کردن فرهنگ و پژوهش باید پژوهش را باور داشت و ضرورت پژوهش بعد از اتخاذ تصمیم برای کنترل و نتایج پژوهشی و صحت برنامه‌ها است که باید از پژوهش کمک گرفت که این امر مستلزم آموزش در آموزش و پرورش است.

 

وی افزود: مهارت اندوخته و شغل ایجاد شده برای فرد رابطه بازنگری زیر‌ساخت‌ها و اعتبارات با نرم‌افزارهاست که بعد از تصویب روز پژوهش کتابی از ارگان‌ها شکل گرفته و در روز فناوری و مدرسه به این امر اختصاص داده شده است. 

 

فرهادی در ادامه افزود: امسال سومین سالی است که این جشنواره برگزار می‌گردد که در سالهای گذشته تنها 6 یا 7 نفر طرح‌های پژوهشی خود را ارائه می‌دهند. ولی امسال خوشبختانه بین600 تا 700 طرح پژوهشی ارائه شده که 32 طرح پژوهشی انتخاب شده است.

 

وی در پایان گفت: پیوستگی بین آموزش عالی و آموزش و پرورش باید بسیار قوی باشد تا محصلان دانشگاه‌ها و فارغ‌التحصیلان در مشاغل خود پرسشگری، کارآمد باشند.