علل بروز سکته های قلبی و مغزی

به گزارش افکارخبر، دکتر ایرج فیروزی در آستانه روز «آترودی» گفت: به دلیل افزایش اطلاع رسانی عمومی و توجه جدی تر مردم و وجود پزشکان و متخصصین و امکانات درمانی کافی در کشور، مراجعه زودهنگام بخش قابل توجهی از مردم و کنترل بهتر ریسک فاکتورها، فکر نمی کنم طی سال های آینده با سونامی بیماری های قلبی در ایران مواجهه شویم. البته این به شرطی است که مردم همواره به فکر سلامت شان باشند.

وی درباره علت بروز سکته های قلبی و مغزی، گفت: در واقع به دلیل نوع تغذیه، کم تحرکی و موارد مشابه به تدریج پلاک هایی در عروق قلب یا مغز ایجاد می شود. حال زمانی که  شکافی روی پلاک بر آمده ایجاد شود، پوشش طبیعی کنار رفته و پلاکت ها می چسبند و توده پلاکت را تشکیل می دهند و امکان دارد لخته هم به آن اضافه شده و رگ را ببندد. در نتیجه عضله ای که از این رگ خون دریافت می کرده دچار کم خونی شده و مرگ سلولی و سکته قلبی رخ می دهد.

این متخصص قلب و عروق درباره وضعیت امکانات کنونی درمانی و دارویی در ایران، اظهارکرد: خوشبختانه در زمینه استنت و بالن و درمان پلاک ها در سطح بسیار خوبی قرار داریم و اختلاف ما با کشورهای دنیا ناچیز است و بیشتر کارهایی که آنها انجام می دهند، در ایران نیز انجام می شود.

وی افزود: وزارت بهداشت هم در این زمینه بسیار خوب کار می کند و ابزارهای لازم به وفور در اختیار است، بنابراین از این نظر ما در سطح کشورهای خوب دنیا قرار داریم. ضمن اینکه برای پیشگیری از شیوع بیماری های قلبی و عروقی و سکته های قلبی و مغزی باید تمام مردم به فکر سلامت شان باشند و به توصیه های پزشکان در این باره توجه جدی نمایند.

فیروزی خاطرنشان کرد: پایه مراسم روز آترودی نیز آترواسکلروز(تصلب شرایین) است و تکیه آن بر داروهایی است که از تشکیل لخته خون جلوگیری می کند؛همچنین نگاهی هم به روش های جدید،مطالعه و بازگشت به تکنیک های موجود می شود ضمن این که استفاده از تجربیات و روش های جدید درمانی هم مطرح خواهد شد.

سومین همایش یکروزه بررسی و ارزیابی اثرات آترواسکلروز (تصلب شرایین) بر روی عروق بدن انسان با عنوان آترودی با همکاری انجمن آترواسکلروز ایران، انجمن سکته مغزی ایران، انجمن اینترونشنال کاردیولوژی ایران، انجمن قلب ایران و شرکت سانوفی، 27 آذر 94  در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار می گردد.