علل اصلی فرار دختران

به گزارش افکارخبر، معصومه عباسی‌زاده، اظهار کرد: وجود این دو عامل باعث سرخوردگی در دختران شده و با تشدید درگیری‌ها و وقوع ناراحتی روحی در نهایت منجر به ترک خانه از سوی آنان می‌شود.

 

وی افزود: دختران در سنین نوجوانی و اوایل جوانی از روحیه حساسی برخوردار می‌شوند و بیشتر از اینکه روی عقل تصمیم بگیرند از روی احساس و عاطفه این کار را انجام می‌دهند و نقش اثرگذار خانواده دقیقا در چنین مواقعی است که باید خود را نشان دهد.

 

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان البرز خاطرنشان کرد: احترام به دختران در سن نوجوانی و جوانی، شنیدن صحبت‌ها و برآورده کردن نیازهای ابتدایی آنان و دوست شدن با فرزندان از جمله اقداماتی است که والدین می‌توانند با انجام آنها شرایط آرامی را برای فرزندان خود در محیط خانواده، فراهم و از بروز چنین رفتارهای اشتباهی جلوگیری کنند.

 

عباسی‌زاده با بیان اینکه تجربه ثابت کرده که اغلب دختران فراری پس از 24 ساعت از فرار خود پشیمان می‌شوند اما دیگر روی برگشت به خانه را ندارند، افزود: همین عامل علت گرفتاری بسیاری از دختران در دام‌هایی است که برایشان پهن شده در حالی که والدین از قبل باید شرایطی ایجاد کنند که دختر آنها بتواند به سرعت به محیط منزل باز گردد نه اینکه از ترس تنبیه و تحقیر بیشتر از بازگشت به منزل وحشت کند.

 

معاون امور اجتماعی بهزیستی البرز به تشریح اقدامات صورت گرفته این اداره کل برای حمایت از دختران در معرض آسیب اشاره کرد و گفت: یکی از این اقدامات، راه اندازی خانه‌های سلامت در جهت حمایت از دختران و حفظ آنان از معرض آسیب‌های اجتماعی بوده است.

 

وی تصریح کرد: خانه‌های سلامت استان البرز با هدف توانمندسازی دختران در معرض آسیب و همچنین فراهم کردن شرایط بازگشت به خانواده با ارائه خدمات تخصصی روان شناسی، مددکاری و پزشکی در استان راه اندازی شده است. البته اکثر دختران پذیرش شده در این خانه بدسرپرست بوده‌اند و تعداد کمی از آنها مشکل فرار از منزل را داشته‌اند اما با این حال سعی شده تا خدمات مشاوره‌ای و درمانی و روانشناسی لازم به تمامی پذیرش شدگان ارائه شود.

 

عباسی‌زاده ادامه داد: سعی شده تا شرایط لازم نظیر فراهم کردن زمینه‌های تحصیل، اشتغال و استعدادیابی برای افراد پذیرش شده ایجاد شود تا آنها بتوانند پس از طی مراحلی یا به جمع خانواده باز گردند و یا روی پای خود ایستاده و به زندگی بپردازند.

 

وی با بیان اینکه طی یک سال گذشته، شش زن و دختر آسبیب دیده در خانه سلامت البرز پذیرش شدند، گفت: فعالیت موثراورژانس اجتماعی بهزیستی البرز سهم بسزایی در کاهش آمار دختران فراری پذیرش شده در خانه سلامت داشته است، چراکه اغلب آنها با حمایت و مداخلات این مرکز به آغوش خانواده بازمی‌گردند و به خانه سلامت ارجاع داده نمی‌شوند.