مادرانی که نمی گذارند پسرشان ازدواج کند !

به گزارش افکارخبر، این روزها حال و هوای جوانان تغییر کرده و هر کس خودش را صاحب عقل و فکر می داند. اصولا این کلمات وقتی به زبان می آید که پدر و مادری با جوان شان مخالف باشند. فرقی نمی کند خواسته و فکر جوان در چه زمینه و موضوعی باشد؛ زیرا در برخی از خانواده ها گفته والدین و صلاح آن ها حرف اول را می زند.

 

 در مقابل نیز گفتن جمله هایی مانند این که پدر و مادرم من را درک نمی کنند، پدر و مادر ها فقط خودشان را عقل کل می دانند و ... هم از زبان فرزندان شنیده می شود.

 

*مِهر مادرانه یا مُهری بر دل فرزند

 

شاید به توان گفت که داستان مخالفت مادران با ازدواج پسرانشان از همین گام اول، یعنی انتخاب شروع می شود. مادرانی که فرزندشان را تمام دارایی خود می دانند و نمی خواهند آسیبی به آن ها وارد شود، در این برهه حساس گاهی دچار لغزش می شوند.

 

 در جامعه امروزی  تعداد زیادی از پسران و دخترها به دلیل مخالفت خانواده  برای ازدواج، به دور از چشم ها و بی خبر از آینده مبهم شان با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و آینده خود و جامعه را که امروزه با کمبود جمعیت مواجه است با خطر رو به رو می کنند.

 

شاهین، 28 سال سن دارد و با اشاره به این که مادرش نفر اول صف مخالفین برای ازدواج با دختر مورد علاقه اش بوده است، می گوید: مادرم معتقد است که این دختر به درد من نمی خورد و ما با هم در یک سطح نیستیم و یا این که اصلا الان موقعیت خوبی برای ازدواج من نیست و به نظرم معیار مادرم با معیارهای نسل امروز تفاوت های زیادی دارد و معیارهای او به هیچ عنوان برای من پذیرفته نیست. 

 

*نقش دخالت والدین در انتخاب همسر چقدر است؟

 

 باید توجه داشت زندگی در جامعه ای که محور آن خانواده و والدین هستند، اهمیت دادن به برخی موضوعات مانند نظر والدین می تواند از آسیب های احتمالی جلوگیری کند ؛ آسیب هایی که می تواند مربوط به زندگی آینده و البته خانواده فعلی انسان باشد؛ البته نباید از یاد برد هر چقدر که تجربه والدین در اموری مانند ازدواج موثر و مفید باشد در این میان نیز نظر فرزند نیز قابل تامل و احترام است.

 

وقتی مادری به فرزندش می گوید که " باید با دختر یا پسر فلانی ازدواج کنی " یا "این دختر به درد تو نمی خورد چون قیافه ندارد" باید بداند که این کلمه ها و جملات راهنمایی نیست؛ بلکه آغاز به راه افتادن یک موج نارضایتی و اختلاف میان رابطه مادر و فرزندی است. لذا باید بدانیم که نظر نهایی برای ازدواج با کیست و والدین چقدر می توانند در این زمینه وارد شوند.

 

می توان گفت والدین نباید گونه ای رفتار کنند که فرزندشان احساس کند هیچ اراده ای از خودش برای انتخاب ندارد.

 

*دلسوزی بی مورد مادران یکی از دلایل تاخیر در ازدواج جوانان

 

در جامعه امروزی دیگر نمی توان به همه مسائل از یک دیدگاه نگاه کرد ؛ لذا برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید از صاحب نظران کمک گرفت تا به شناخت صحیح دست یافت. در ارتباط با موضوعات مختلف می توان به اهمیت نقش مشاوره و گفتگو پی برد. از این رو موضوع مهمی نظیر ازدواج که دارای ابعاد و زاوایای پنهان و آشکار متعددی است می تواند خاستگاه خوبی برای عمل به این مهم باشد.

 

رامین،27 ساله، دانشجوی ارشد رشته روانشناسی، معتقد است : نظر نهایی در انتخاب همسر با خود پسر یا دختر است و والدین خصوصا مادرها می توانند راهنمای خوبی برای انتخاب باشند. در روزهای نخست مطرح شدن انتخابم با مخالفت شدیدی از سمت پدر و مادرم رو به رو شدم، ولی با گفتگوهای متعدد و مشورت ها توانستم رضایت والدینم را جلب کنم و هم اکنون زندگی خوبی دارم.

 

در این میان امان ا... قرایی مقدم، جامعه شناس نیز یکی از دلایل جلوگیری مادران از ازدواج پسران را ترس از آینده فرزندشان می داند. عدم شناخت از طرف مقابل و دلسوز های گاهی بی مورد موجب تاخیر در ازدواج شده و هم اکنون به خاطر دلایل این چنینی 11 میلیون جوان در آستانه ازدواج در کشور وجود دارد و این دلسوزی های بی مورد والدین گاهی موجب بروز آسیب در جامعه می شود.

 

*بی توجهی به تجربه والدین در امر ازدواج یکی از 17 عامل تاثیرگذار در طلاق

 

اگر به تمام حرف های جوانان و والدین و در این میان به مشورت مشاوران توجه کنیم، خواهیم دید که همه دلسوزند ولی گاهی هم آینده زندگی جوان را بدون دلیل می سوزانند.

 

شاید بتوان گفت که دلنگرانی های والدین به دلیل داشتن تجربه یادآور این حکایت باشد که  "آنچه در آینه جوان بیند/ پیر در خشت خام بیند" ولی در این زمینه باید گفت که یکی از 17 عامل تاثیرگذار در طلاق، دخالت نا به جای خانواده ها به خصوص والدین است.