جمع‌آوری سالیانه ۷۰ داروی دچار عوارض

به گزارش افکارخبر، یکی از مشکلات بیماران توصیه پزشکان درباره مصرف داروهای خارجی است. به طوریکه برخی از این بیماران از سفارش پزشک خود به داروی خارجی که هزینه‌های آن نیز در اکثر مواقع گران است و بیمه‌ها کمتر پوشش می‌دهند گلایه دارند و از طرفی نیز به دلیل همین القاهای پزشکان، بیمار تصور کیفیت پایین داروهای ایرانی نسبت به خارجی را در ذهن خود تداعی می‌کنند.

در این رابطه رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در توضیح این معضل و همچنین درباره سرنوشت فُرم‌های زرد (ADR) به تسنیم عنوان کرد: براساس گزارشات عوارض دارویی گاهی جمع‌آوری دارو از بازار صورت می‌پذیرد و یا ممکن است مصرف آن دارو به طور کامل قطع شود. یعنی به این صورت نیست که این روند بدون اقدام بماند. بنابراین گزارشات (ADR) آنالیز می‌شود, و حتی در یک هفته اقدام لازم صورت می‌پذیرد. مثلاً سالیانه 60 تا 70 دارو از بازار جمع‌آوری می‌شود, حال می‌خواهد داروی ایرانی باشد یا داروی خارجی؛ بنابراین این اقدامات نتایج فُرم‌های زرد (ADR) است. 

دیناروند ادامه داد: بنابراین این گزارشات سریعاً به جمع‌آوری دارو تبدیل می‌شود و بعد این داروها به آزمایشگاه ارسال می‌شود و کارهای مورد نیاز در این رابطه انجام می‌شود. 

معاون وزیر بهداشت درباره نارضایتی بیماران از داروها نیز توضیح داد: نارضایتی عمومی از دارو در برخی از پزشکان و بیماران وجود دارد مبنی بر این که مثلاً داروی ایرانی اثربخشی لازم را ندارد. که ما به هیچ عنوان این مباحث را نمی‌توانیم قبول کنیم. زیرا ما یک حرف کلی همیشه می‌زنیم و آن این است که فرهنگی که خارجی را به ایرانی ترجیح می‌دهیم, بلای کشور ما شده است. 

دیناروند در پاسخ به این پرسش که به هر حال این القای کیفیت پایین داروی ایرانی نسبت به خارجی را پزشکان به بیمار تحمیل می‌کنند، تصریح کرد: بله، ولی با این وجود فرقی نمی‌کند چه پزشک, چه بیمار و حتی داروسازان بگویند که داروی خارجی به طور عمومی از داروی ایرانی بهتر است به هیچ عنوان مورد قبول نیست و آن را ما نمی‌پذیریم. زیرا اطلاعات و آمارهایی که داریم اصلاً چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. زیرا فراخوان‌هایی در زمینه داروهای ایرانی و خارجی داریم و حتی داروهای خارجی معیوب از بازار جمع‌آوری می‌شود. 

وی درباره زمان‌های که دارویی از بازار جمع‌آوری می‌شود و بیمار باید در آن زمان چه داروی دیگری مصرف کند؟ خاطرنشان کرد: پزشک داروی جایگزین تجویز می‌کند و اینگونه نیست که یک دارو در بازار تک باشد, بلکه حتی در برخی مواقع از یک مورد دارویی - 30 قلم از انواع مختلف در بازار تولید وجود دارد.