پیرهادی: وزیر نفت به وعده‌هایش درباره حمل و نقل عمومی عمل نکرد

به گزارش افکارخبر، در دویست و شانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران طرح الزام شهرداری تهران به ارائه راهکارهای جبران عقب ‌افتادگی تخصیص بودجه، کمک به بازسازی و نوسازی اتوبوسرانی تهران توسط اعضای شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدا احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر درخصوص بررسی این طرح اظهار داشت: شهرداری تهران موظف است تخصیص اعتبار ردیف‌های تملک دارایی، سرمایه‌ای، بودجه سال‌های 94 ، 95، 96، 97 (سنوات باقیمانده از اجرای برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران) در حوزه مترو و اتوبوسرانی را به میزان اعتبارات هزینه‌ای صد درصد تخفیف و در سامانه جامع مالی اعمال نماید.

در ادامه دنیا مالی اظهار داشت: در حال حاضر 2 هزار و 900 اتوبوس بالای 8 سال، 2100 اتوبوس بالای 6 تا 8 سال، 1240 یک الی 5 سال و 200 اتوبوس زیر یک سال در شهر تهران فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: تاکنون نیز شکایت‌های زیادی از مردم در خصوص خدمات‌رسانی اتوبوسرانی از جمله در بخش خصوصی و کرایه‌های بیشتر از نرخ مصوبی که دریافت می‌کنند به ما گزارش شده است.

در ادامه دنیا مالی گفت: البته کیفیت اتوبوس‌ها نیز قابل قبول نیست و به این موضوع مسئولین شرکت واحد نیز توجه دارند.

در ادامه ابوالفضل قناعتی گفت: در حال حاضر با بحران اتوبوس در شهر تهران مواجه هستیم و با توجه به کسری اتوبوسی که در شهر موجود است قطعا تا 2 سال دیگر که 2000 دستگاه اتوبوس از ناوگان فعلی شهر تهران خارج می‌شود با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.

قناعتی افزود: اگر هم اکنون تخصیص اعتبار شود تازه با خودروسازهای داخلی و خارجی باید تفاهم‌نامه‌ای امضا کنیم که این روند برای ورود اتوبوس‌های جدید 2 سال به طول می‌انجامد.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: اتوبوس‌ها هر روز در دنیا نوسازی می‌شوند ولی ما داریم بازسازی می‌کنیم.

قناعتی گفت: باید از دولت پیگیری شود که سهم خود را برای خرید اتوبوس که 82.5 درصد است پرداخت شود و اگر دولت نمی‌تواند در این خصوص کمکی انجام دهد ما باید برای سال‌های بعد بودجه‌ای را مد نظر بگیرم تا بتوانیم حمل و نقل عمومی را توسعه و گسترش دهیم و کاهش اتوبوس‌ها معضلی را ایجاد نکنیم.

در ادامه علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: ما این لایحه و فوریت را رد کردیم که البته در کمیته تخصیص نیز مطرح شده بود.

دبیر گفت: کمیته تخصیص موظف است که به روز نسبت به پرداخت اقدام کند.

محسن پیرهادی عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران گفت: این طرح دخالت در اجرا است ما طبق برنامه 5 ساله باید اقدام کنیم و شهرداری نیز موظف است نسبت به تامین منابع و اقدامات دیگر برای تامین اتوبوس اقدام کند.

وی گفت: در جلسه‌ای وزیر نفت به شورای شهر آمد و وعده و وعیدی داد که اگر به 5 درصد آن عمل می‌شد الان مشکل حمل و نقل نداشتیم ولی یک درصد از این وعده‌ها نیز تحقق نیافت.

پیرهادی گفت: ما مشکلات دولت را می‌فهمیم و در این خصوص باید شرایط را برای تشویق بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری آن مهیا کنیم تا سرمایه‌گذاری کنیم.