ممنوعیت های غذایی برای هوای آلوده!

به گزارش افکارخبر، مجید انوشیروانی درباره تدابیر حفظ سلامتی اظهار داشت: در زمانی که هوا آلوده است, از همۀ خوراکی‌هایی که غلظت خون را افزایش می‌دهند مانند مصرف گوشت گاو، عدس، بادنجان به ویژه میرزاقاسمی، گوشت‌های صنعتی، غذاهای خمیری چون ماکارونی، و غذاهای چرب و سنگین مانند کله پاچه باید پرهیز کرد.

به گفته وی می‌دانیم که در شرایط آلودگی هوا، تعداد گلبول‌های سرخ به طور جبرانی افزایش می‌یابد تا با مولکول‌های اکسیژن بیشتری پیوند برقرار کند و از این رو، تراکم سلول‌های قرمز در عروق بسیار زیاد می‌شود.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: در چنین حالتی، امکان بروز پدیده‌هایی مانند لخته شدن خون و انسدادهای عروقی افزایش می‌یابد که در افراد مستعد می‌تواند به سکته‌های قلبی و مغزی و یا لخته شدن خون در وریدهای عمقی منجر شود.

انوشیروانی افزود: حال اگر فردی، در شرایط آلودگی هوا از غذاهایی تغذیه کند که مقتضی تولید خون غلیظ هستند، در واقع این روند را تشدید خواهد کرد.

وی اضافه کرد: بر پایۀ دانش تغذیه در منابع مکتب طب ایرانی، همۀ غذاهای خون ساز خون یکسانی ایجاد نمی‌کنند، مثلاً خوردن سیب, انگور و انار شیرین، در فردی که فرآیند هضم در وی به خوبی انجام می‌شود، به تولید خونی می‌انجامد که قوام معتدل دارد.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: در حالی که خوردن گوشت گاو و گوساله، یا خوردن گوشت‌های صنعتی (کالباس و سوسیس و همبرگر) یا گوشت‌های منجمد کهنه، مقتضی تولید خونی است که قوام غلیظ تر دارد.

انوشیروانی خاطرنشان کرد: نکتۀ مهم این است که این پدیده در سالمندان می‌تواند خطرناک تر باشد. زیرا فرآیند هضم در افراد سالمند، ضعیف تر است و کاهش حرارت بنیادی در آنان، موجب می‌شود که هضم معدی و کبدی غذاها نسبت به جوانان ناکافی باشد که نتیجۀ آن تولید خونی است که قوام آن غلیظ تر از حد اعتدال است.