آمار بالای مرگ خاموش در کشور

به گزارش افکارخبر، سمینار آموزشی «پیشگیری از مرگ های خاموشَ» از سوی انجمن جامعه ایمن در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد.

در ابتدای این سمینار عباس استادتقی زاده، قائم مقام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران سخنرانی کرد.

وی با اشاره به آمار ۸۰۰ مورد فوت سالانه در اثر مسمومیت ناشی از گاز مونواکسید کربن گفت: مرگ خاموش یک بحران است و چشم انداز ما رساندن این آمار از طریق آموزش و اطلاع رسانی به صفر است.

در ادامه علی استادی، فوق تخصص سم شناسی بیمارستان لقمان با اشاره به آمار بالای مرگ در اثر استشمام گاز مونواکسید کربن در کشور در مقایسه با دیگر کشورهای جهان گفت: مونواکسید کربن یا قاتل خاموش یک ترکیب بدون رنگ، بو و طعم است که فرد با استشمام آن هیچ احساسی ندارد و زمانی متوجه مسمومیت خود می شود که کار از کار گذشته است.

وی در ادامه با اشاره مرگ ناشی از مسمومیت گاز مونواکسید کربن در سال های اخیر افزود: این آمار نشان می دهد که در سال هایی که سرمای بیشتری وجود داشته است، مرگ و میر ناشی از این مسمومیت افزایش یافته است. با توجه به سرمای شدید سال جاری پیش بینی می شود این آمار در صورتی که اطلاع رسانی درستی صورت نگیرد افزایش یابد.

وی در ادامه با ذکر «سردرد و تهوع» به عنوان علائم اصلی مسمومیت ناشی از گاز مونواکسید کربن گفت: این علائم در فصل سرما کاملا مشابه علائم بیماری های ویروسی همچون بیماری آنفلوانزا است. همین شباهت موجب اشتباه در مبتلایان به مسمومیت می شود و تصور می کنند مبتلا به آنفلوانزا شده اند.

استادی در ادامه افزود: تحقیقات نشان می دهد استفاده از تاسیسات غیراستاندارد گرمایشی در کلاس های درس دانش آموزان یکی از عوامل مهم در افت تحصیلی و اختلالات ذهنی کودکان است.

در ادامه این سمینار، مهندس حمید مدنی، کارشناس ایمنی شرکت ملی گاز ایران به بیان تجربیاتی از موارد مواجهه با مسمومیت ناشی از گاز مونواکسید کربن پرداخت. این تجربیات که با عنوان «صد عکس، صد حرف» گردآوری شده بود عمدتا به موارد نصب غیراستاندارد تاسیسات گرمایشی اشاره داشت.

در انتهای این سمینار نوفرستی، رئیس کارگروه پیشگیری از مرگ های خاموش ضمن جمع بندی مباحث به بیان اهداف سمینار و مسئولیت نصاب ها و تعمیرکاران پرداخت.

وی با اشاره به برگزاری ۵ سمینار آموزشی در موضوع پیشگیری از مرگ های خاموش گفت: این سمینار در ادامه مجموعه سمینارهای آموزشی است که با هدف ارتقاء دانش فنی و تخصصی نصاب ها و تعمیرکاران تاسیسات گرمایشی برگزار شده است. در هریک از این سمینارها یک گروه ۲۰۰ نفره از نصاب ها و تعمیرکاران آموزش می بینند و در مجموع هزار نفر مخاطب ما هستند.