۴ بیماری علت ۷۶ درصد مرگ ها در کشور

به گزارش افکارخبر، دکتر علی اکبر سیاری در حاشیه برگزاری پنجمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران و دومین کنگره بین المللی جراحی های چاقی و متابولیک که در بیمارستان میلاد برگزار می شود گفت: چاقی و اضافه وزن عامل بروز ۴ بیماری می شود که این مسئله یک مشکل جهانی است.

وی با اشاره به برنامه کاهش ۲۵ درصدی مرگ های ناشی از اضافه وزن و چاقی در دنیا، اظهارداشت: اگر بتوان مسئله اضافه وزن و چاقی را کنترل کرد، می توان تا ۲۵ درصد از آمار مرگ های ناشی از ۴ بیماری را کم کرد.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر نقش تغذیه ناسالم و کم تحرکی در افزایش وزن و چاقی، تصریح کرد: رژیم غذایی سالم و تحرک بدنی، دو عامل کنترل وزن و جلوگیری از چاقی به شمار می روند.

سیاری به عوامل خطر رفتاری، مصرف سیگار، مشروبات الکلی و اشاره کرد و گفت: عوامل بیولوژیک مثل فشارخون، چربی خون، قند خون و...، باعث بروز ۴ بیماری خطرناک سرطان ها، بیماری های قلبی عروقی، آسم و بیماری های مزمن تنفسی می شود.

به گفته وی، این ۴ بیماری عامل وقوع ۸۰ درصد مرگ و میرها در دنیا هستند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به شرایط مشابه ایران و دنیا در موضوع ۴ بیماری مرگ آور، اظهارداشت: ۷۶ درصد مرگ و میرها در کشورمان ناشی از ابتلا به این ۴ بیماری است.

سیاری تاکید کرد: امروز، بیماری های واگیر مثل آنفلوانزا، ایدز و... به اندازه این ۴ بیماری مرگ آور نیستند.