به گزارش افکارخبر، دیمه ور معاون آموزش مدارس ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت مدارس عشایری گفت: اساس نامه‌ای در این خصوص تنظیم شده است که مدارس عشایری کشور رسمیت پیدا کرد که قبل از آن قوانین برای تحقق عدالت آموزشی در مدارس ابتدایی عشایری وجود نداشت همچنین امسال مدارس استان‌های سیستان و بلوچستان آذربایجان و هرمزگان مورد تخصیص اطلاعات در جهت نظارت حوزه‌ها مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در این مدارس ردیف‌هایی از نیروهای استخدامی برای تأمین بخشی از نیروی انسانی در نظر گرفته شده است.

 

وی در خصوص دوره پیش دبستانی گفت: موظف شدیم دوره یکساله رایگان پیش دبستانی را با حمایت دولت طبق تعهد بین‌المللی داشته باشیم. چرا که تکلیفی عقلانی، شرعی و ملی است. همچنین برنامه‌هایی برای مدیریت یکپارچه دوره پیش دبستانی در نظر گرفتیم. که در این بحث با همکاری بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش و پیگیری‌های معاون حقوقی این حمایت‌ها پشتوانه محصلان است و تمامی مراکز باید برای برنامه‌های اجرایی دوره پیش دبستانی مجوز از وزارت آموزش و پرورش داشته باشند و طبق قوانین عمل نمایند.

 

دیمه ور در خصوص کودکان بازمانده از تحصیل گفت: این کودکان دغدغه‌های همیشگی جامعه هستند که شرایط جغرافیایی و اقتصادی می‌تواند در بروز این مسئله نقشی اساسی داشته باشد که بخشی از این دانش‌آموزان از طریق نهضت و برخی دیگر از سوی افراد عام حمایت می‌شود.

 

وی در ادامه گفت: در سال‌های گذشته حدود 150 هزار کودک بازمانده از تحصیل در بازه سنی 6 تا 12 سال داشتیم، که این آمار در مقابل تعداد کل افراد محصل اندک است.

 

معاون آموزش ابتدایی در خصوص دانش‌آموزان که برگه هویت ندارند تصریح کرد: این گونه افراد نیز می‌توانند به تحصیل خود ادامه دهند ولی ممکن است برای دریافت مدرک و یا گواهی تحصیلی دچار مشکل شوند.

 

وی در خصوص وضعیت معلمین ابتدایی گفت: در آموزش و پرورش مشکل با کمبود نیرو مواجه نیستیم، اما به دلیل عدم توازن در توزیع نیروی انسانی دچار مشکل هستیم، که این عدم توازن می‌تواند در دوره ابتدایی مسئله حاد شود.