به گزارش افکارخبر، سس گوجه طمع‌دهنده‌ای بسیار لذیذ برای انواع مواد غذایی است اما سس‌های آماده به علت اینکه سرشار از چربی، مواد افزودنی، مواد نگهدارنده، طمع‌دهنده‌ها و رنگ‌دهنده‌ها هستند و مهم‌تر از همه از مواد تازه درست نشده‌اند ممکن است برای سلامتی مفید نباشد.

 

سس‌های خانگی به ویژه سس گوجه‌فرنگی که در اینجا دستور آن را آماده کرده‌ایم به علت اینکه تنها 9 کالری به بدن می‌رساند ممکن است برای افراد چاق یا افرادی که نگران تناسب اندام خود هستند و یا از ٰرژیم غذایی کم‌کالری استفاده می‌کنند بسیار مفید باشد.

 

مواد لازم:
یک پیاز بزرگ قرمزرنگ را پوست کنده و خرد کنید.
یک شاخه از کرفس را ببرید و خرد کنید.
رازیانه‌ای را ببرید و خرد کنید.
زنجبیلی تازه و نسبتا کوچک را پوست کنده و خرد کنید.
دو حبه سیر را پوست کنده و ریز ریز کنید.
یک قاشق غذاخوری بذر گشنیز.
یک قاشق فلفل سیاه تازه.
یک دسته ریحان تازه.
دو حبه نمک دریایی.
یک کیلوگرم گوجه فرنگی خردشده
روغن زیتون به مقدار لازم
350میلی‌لیتر آب سرد

 

طرز تهیه:
همه سبزیجات را داخل تابه‌ای سنگین وزن بریزید. روغن زیتون، زنجبیل، فلفل، ریحان، گشنیز، نمک و حبه‌ها را در آن بریزید. به مدت 10 تا 15 دقیقه آن تابه را روی شعله کم قرار داده و آن را به آرامی هم بزنید. تمام سبزیجات باید نرم شوند. همه گوجه فرنگی‌ها را با 350 میلی‌لیتر آب سرد را به آن اضافه کنید و بگذارید به جوش آید و نصف آب سس تبخیر شود. بعد از آن می‌توانید با یک غذاساز یا مخلوط‌کن آن‌ها را صاف و یکدست کنید. سپس آن را در بطری استریل و پاکیزه بریزید و آن را در مکانی تاریک و سرد یا در یخچال به مدت 6 ماه نگه دارید.